Značka Jaromír Jágr funguje i ve 47 letech. Legendárního hokejisty začíná být v reklamním prostoru opět plno. Těsně před Vánocemi se vrátil do kampaní velkých značek, což má přímou souvislost s plněním kasy extraligového klubu, který Jágr vlastní.
Rytíři Kladno v dubnu postoupili do extraligy a pro klubové vedení nastalo těžké období: musí sestavit konkurenceschopný rozpočet a tím pádem tým, který by v nejvyšší hokejové soutěži obstál. A právě v tom hraje Jágr hlavní roli.
Takže až slavnou osmašedesátku budete v následujících týdnech vídat v reklamě na Huawei, Isotru nebo sportovní projekt Sazky, vězte, že honorář za ni mu nejde do kapsy, nýbrž na platy hráčů, zaměstnanců, dodavatelům…
„Nedělám to kvůli sobě, ale kvůli klubu. Díky bohu, že máme sponzory, které ještě zajímám jako osoba a můžu jim dělat reklamu. Jinak by klub už asi nežil, co si budeme namlouvat,“ popisoval Jágr reklamní mechanismus ve tři roky starém rozhovoru pro Forbes.
Podle informací Forbesu se celkové příjmy od sponzorů, které jsou přímo navázané na Jágrovu tvář, pohybují okolo 20 milionů ročně. Staronovým přispěvatelem je Huawei, který spolupráci s Jágrem obnovuje po roce a půl.
„Prodloužení spolupráce bylo velmi přirozené. Ve chvíli, kdy se vybírala hlavní tvář pro lokální kampaň, bylo hned jasné, že motto kampaně bude výborně sedět Jaromírovi. Ztotožňuje se s hlavním sloganem kampaně ´Ty největší příběhy si píšeme sami´,“ říká mluvčí společnosti Huawei Gabriela Löbel o spotu, v němž Jágr temným hlasem říká: „Připrav se na kritiku, nepochopení, předsudky…“
Televizní spot, který měla na starosti agentura Havas Poland spolu s místními AdWood/Kindred, poběží v prosinci v televizi a na sociálních sítích. Zároveň je k němu připravena outdoorová kampaň.
Jágr do portfolia svých partnerů nově přibírá i opavskou firmu Isotra, kterou můžete znát třeba z dresu tamních ligových fotbalistů a možná ze svého paneláku. Isotra totiž v devadesátých letech a na přelomu století montovala po celé republice řetízkové žaluzie. Dnes u ní dominují venkovní žaluzie, rolety a markýzy a firma se blíží miliardovým tržbám.
„S Jaromírem jsme si lidsky sedli, oba za svým úspěchem vidíme tvrdou, dlouholetou práci. Jarda je světový fenomén a Isotra působí na světovém trhu. Máme stejné cíle být nejlepší a chceme rozvíjet dlouhodobou spolupráci,“ okomentoval Bohumír Blachut, jeden z majitelů, spolupráci Isotra – Jágr, která má zatím roční horizont.
Jágr se také nedávno stal ambasadorem projektu, který spojuje obchodní řetězec Kaufland s českým hokejem – konkrétně s marketingovou agenturou BPA, která drží práva na reprezentaci, extraligu i vyhlášení Zlaté hokejky.
Mezi partnery kladenský klub také počítá firmy jako ČEZ, Nike, Nutrend, Invelt, Viadrus nebo kasina Rebuy Stars.
V přehledu sponzorů se objevuje i několik českých miliardářů, respektive jejich firem: Karel Komárek (Autocont), Daniel Křetínský a Karel Pražák (AVE), Zdeněk Pelc (GZ Media) či Pavel Tykač (Sev.en Energy).
U Komárka je navíc spojení dvojnásobné. Kromě IT dodavatele Autocont, který patří pod jeho holding Aricoma, je s Jágrem řadu let spojená i loterijní společnost Sazka. A u ní nastal s postupem Kladna do extraligy malý zádrhel: regule soutěže totiž nedovolují klubům mít mezi sponzory přímého konkurenta titulárního partnera ligy, kterým je Tipsport.
Z tohoto důvodu se nová kampaň Sazky přesunula do Jágrovy osobní roviny, mimo kladenské sponzory, a zaměřila se více na mládežnický projekt Sport v okolí. Tím se loterijní gigant, na jehož ziscích dlouho stálo financování českého sportu, snaží rozhýbat děti a přitáhnout je ke sportu. Jágr proto v nedávno zveřejněných klipech hraje s dětmi florbal, cvičí na bradlech nebo s nimi zkouší balet.
„Sazka je s Jaromírem spojená už od roku 2012, kdy byla v insolvenci. Před rokem jsme se spolu domluvili, že budeme ve spolupráci, které si vážíme, pokračovat dál – a to pouze v oblasti naší podpory mládežnického sportu,“ říká mluvčí Sazky Václav Friedmann s tím, že peníze od loterijní společnosti šly na mládež Rytířů.
Jágr je ambasadorem projektů Sport v okolí či Sazka olympijský víceboj. Sazka s ním natočila několik klipů, které se na veřejnosti objeví příští rok, tedy v roce olympiády (v létě budou hry v Tokiu).
Aktuální smlouva o spolupráci mezi Jágrem a Sazkou je platná do jara příštího roku a je otázka, co bude dál. Vláda se totiž rozhodla loterijní činnost Sazky zdanit 35 % místo dosavadních 23 % a vedení společnosti se netají tím, že pokud návrh sněmovnou opravdu projde, bude to mít na její marketingové a dobročinné aktivity výrazný dopad.
„Je možné, že budeme muset dál snižovat náklady. Podpora sportu a dětí je DNA Sazky a je to to poslední místo, kde chceme škrtat. Proto doufám, že se to nestane, pořád počítáme s tím, že nový návrh neprojde a budeme dělat byznys jako dosud,“ dodává Friedmann.
Příchod (staro)nových partnerů ulevil kladenskému vedení při sestavování rozpočtu na letošní sezonu. „Dlouho jsme nevěděli, jestli se nám podaří postoupit do extraligy, a bylo tak těžké jednat s potenciálními partnery. I proto jsme na počátku šli do sezony, která nebyla partnersky ideálně pokryta. Postupem času se však situace stabilizovala, a to zejména díky našim novým sponzorům, kterým za to velmi děkujeme,“ říká mluvčí klubu Lukáš Jůdl s tím, že Rytíři věří, že do budoucna přibudou další sponzoři, díky nimž bude moci klub nakoupit další posily.
Kladno spolu s Olomoucí patří v extralize ke klubům, které na hráčské platy vydávají úplně nejmenší finanční částku. „Každá sezona stojí spoustu peněz a ty je třeba někde sehnat. Poté, co padla Poldovka, nám moc velkých firem na Kladně nezbylo,“ prohlásil Jágr ve zmíněném rozhovoru pro Forbes. „Jsem moc rád za sponzory, které v klubu máme, protože jinak by tam už hokej nebyl.“
Slavný útočník řídí kladenský klub spolu se svým otcem – v eseróčku Hokej Kladno jsou vedení jako jediní jednatelé. Podle poslední výroční zprávy se firma v kolonce provozní zisk hospodaření dostala do lehkého půlmilionového minusu. Rok předtím v ní svítil naopak dvoumilionový zisk.
Dostat se na vyrovnané příjmy a náklady je v prostředí českého hokeje vzývaná meta. Vlastnictví klubu v tuzemských podmínkách totiž rozhodně není věc, na které by majitel dokázal zbohatnout nebo dlouhodobě vydělávat. Čas od času se některý z klubů dostane do velkých finančních problémů, a pokud je z vlastní kapsy nedokáže vykrýt vlastník, přichází kolaps, což bylo naposledy vidět v případě Chomutova. Teď se podobný scénář přiblížil i v Pardubicích.
Kladno navíc dlouhodobě zápasí s tím, že má malý a stařičký stadion a kvůli místní kupní síle a tradici drží ceny vstupenek nízko. Třeba na nadcházející zápas s Mladou Boleslaví se cenové rozpětí lístků drží mezi 140 a 250 korunami. Vzhledem k nízkým příjmům ze vstupného a merchandisingu je tak klubový rozpočet vedle dotací od radnice životně závislý na tom, co dokáže vygenerovat stále populární značka Jágr.