Z Prahy je to sem slabá půl hodina cesty autem. Když z něj ale člověk vystoupí, má rázem pocit, že se ocitl někde v Rakousku. Moderní velká dřevostavba plná farmářských výrobků, stylová restaurace s kavárnou, okolo květiny, sazenice všeho možného, zábava pro děti a usměvavý personál.

Nenechte se mýlit, i tohle je možné v Česku. Konkrétně ve Vraňanech u Mělníka a „na svědomí“ to má rodina Hančových.

Právě oni tady totiž nechali postavit unikátní farmářský obchod, který má sloužit i coby showroom a kterým podstatně rozšířili nabídku své Farmy Vraňany. Tento víkend se dvoupatrová a rozlehlá stavba, do které Hančovi investovali sto milionů korun, poprvé otevřela veřejnosti. A v praxi dokazuje, jak může vypadat moderní zemědělství, které funguje i po byznysové stránce.

„Je to pro nás splnění snu. Stavba se protáhla, ale o to máme teď větší radost, že se to přeci jen povedlo. Chceme tady lidem ukázat, jak zdravé věci se dají vypěstovat na farmě a nabídnout jim i příjemné místo pro setkávání,“ říká spolumajitel farmy Milan Hanč, který ji před 25 lety založil se svým bratrem Radkem.

Dnes v podniku, který letos míří k ročnímu obratu 150 milionů korun, kromě zmíněných bratrů pracují i jejich manželky, pomáhají jim ale i děti a další členové rodiny.

Hned první den, co se výjimečná novostavba otevřela, ji zaplnily nadšené zástupy lidí s vozíky plnými květin, nejrůznější zeleniny, ovocných keřů nebo – a tím se farma Vraňany proslavila nejvíc – jahodami. Tedy, pro přesnost zatím jejich sazenicemi. Ročně jich tady prodají na osm milionů kusů.

Ve velkých foliovnících už ale zraje i první úroda jahod a za několik týdnů tomu tak bude i na polích, kam v hlavní sezoně přijíždějí denně až tisíce lidí na samosběr jahod.

Rodinná farma, která původně začínala na dvou hektarech, dneska už čítá 320 hektarů půdy. A původní zaměření takřka výhradně na jahody se také podstatně rozrostlo. Pěstují tady nejrůznější zeleninu i ovoce, které pak i dál zpracovávají, například ve formě marmelád nebo moštů.

V kuchyni v nové restauraci se má vařit hlavně z domácích surovin. „Chceme lidem ukázat, co všechno dá z lokálně vypěstovaného ovoce a zeleniny vytvořit,“ říká Dagmar Hančová.

Mezi speciality nového podniku bude patřit mimo jiné i několik druhů jahodové zmrzliny, které se budou lišit podle jednotlivých odrůd tak, aby si člověk mohl vyzkoušet, že každá skutečně chutná trochu jinak.

Ve vkusně zařízeném obchodě, který velikostí odpovídá běžně velkému supermarketu, ale zdaleka není jen zboží z jejich farmy. Své místo tady mají produkty řady dalších farem, které zpracovávají třeba maso, mléko, nebo od výrobců zdravých potravin.

Prodejna, která je otevřena denně, ovšem funguje i jako plnohodnotný supermarket. Člověk tady najde i pivo například ze Cvikova a regály s vínem, mezi kterými mají prominentní postavení lokální vinaři z okolí Mělníka.

Novou a nadčasovou dřevostavbu navrhl architekt Jan Lapčík, pro kterého byl jedním z důležitých faktorů minimální dopad na životní prostředí. Třeba dešťová voda se tak sbírá na zelené střeše prodejny a později se dá využít pro závlahu farmy. Farma rodiny Hančových tak může být inspirací pro ostatní zemědělce hned na několika úrovních.

Jak se staví byznys s jahodami od nuly a jak úspěšně podnikat v zemědělství, se dočtete v květnovém vydání magazínu Forbes, ve kterém najdete i příběh Farmy Vraňany rodiny Hančových.