skip to main content
Český byznys

Supermarkety je zklamaly. Karel Roden i další farmáři proto zkoušejí štěstí s aplikacemi

Ještě před měsícem byly keře na farmě herce Karla Rodena obsypané kanadskými borůvkami. Dnes už jsou sice bez modrých plodů, práce je s nimi ale stále ještě dost. Květy se musí zatáhnout, je potřeba shodit listy a zazimovat závlahy, aby voda v zemině nezmrzla. Nakonec bude potřeba 25 tisíc keřů ostříhat.

Herec kanadské borůvky pěstuje ve Skrýšově ve středních Čechách na šesti hektarech. Věnuje se jim třetím rokem, letošní sezona ale nebyla tak úspěšná, jak se čekalo.

„Každým rokem by to mělo být lepší a lepší, protože keře rostou. Jenže nám spousta pupenů na jaře pomrzla, devátého dubna bylo minus devět stupňů a to nikdo nečekal, tak se nám keře nepodařilo ochránit. Tím jsme přišli o hodně květů. Nasbírali jsme něco málo přes dvacet tun borůvek, ale počítali jsme se čtyřiceti,“ říká Roden.

Vzhledem k letošnímu počasí se sklizeň minimálně o tři týdny zpozdila, plody zrály pomalu. A tím, že jich je méně, než bylo v plánu, neměli místní lidé možnost přijet si koupit borůvky přímo na farmu, jak bylo zvykem v předchozích letech. „Letos jsme ze dvora vůbec neprodávali, domluvili jsme se totiž na určitém množství s Rohlíkem a věděl jsem, že na místní lidi nic nezbyde,“ dodává herec.

S online supermarketem začal spolupracovat před rokem. Předtím dodával přes odbytovou organizaci do obchodních řetězců.

„U Rohlíku je výhoda, že na čem se dohodneme, to platí, a to je pro mě zásadní. Auto přijede vždy načas, pošlou vše, co je potřeba, pomohou, zaplatí. To mi vyhovuje, vím, na čem jsem, ušetří mi to dost času, kterého mám obecně málo,“ vysvětluje Roden.

Na farmě chová také stádo krav. Nemá jich moc, většinu nechává na chov, část na maso, hlavně býky. I v tomto případě využije pomoc Rohlíku. „Teď zrovna potřebuji jednoho býka porazit, tak jim zavolám a oni ho odvezou a vše zařídí.“

Když před lety Karel Roden přemýšlel, co začne na své farmě pěstovat, na borůvky padla volba, protože mu dávaly největší smysl. „To moje hospodářství nemá zase tolik hektarů, abych dělal třeba pšenici. S borůvkami tu zase tolik lidí nemělo zkušenosti, navíc mi to ovoce je sympatické, není alergenní a dá se pěstovat i v našich podmínkách,“ přibližuje herec.

Keře si tehdy nechal dovézt z Holandska a nakonec, po několika prvotních chybách, si je od holandských odborníků nechal také zasadit. Na farmě používá sofistikovanou technologii, závlahy si samy namíchají výživu a pouštějí ji přesně tam, kde ji keře potřebují. O borůvky se stará několik zaměstnanců, mezi nimi tři Filipínci.

„Ti se stále usmívají, i když jsou naštvaní. To se musíte naučit rozlišit, jsou totiž velmi slušní. V období sklizně využíváme i brigádníků. Letos nám i s těmi pomohl Rohlík. Není totiž úplně snadné lidi na sběr sehnat, musejí být trochu šikovní a nemyslet si, že budou mít sklizeno za hodinu.“

U supermarketu jsme si nikdy nebyl jistí, co se rozmyslí nám zaplatit. Tak jsme šli od toho, za to dohadování to nestálo.

Nováčkem v mobilním supermarketu je také litoměřická firma Pršutérie Chovaneček. Ta ale vsadila na konkurenční Košík.cz a podle jejího šéfa Vlastimila Chovanečka mladšího je v dnešní době pro výrobce nezbytné se pohybovat i v prostředí e-commerce.

„Ve chvíli, kdy firma doroste do určité velikosti, musí sledovat veškeré možné obchodní kanály. Jak vlastní prodej, tak prodej přes kamennou prodejnu, přes e-shop. Dnes naše firma stojí na pomyslných třech nohách –⁠ naším největším zákazníkem je jeden supermarket, rok funguje náš e-shop a zároveň máme i velkého partnera, distributora do gastronomie. Jenže lepší je, když stojí stůl na čtyřech nohách, je to větší jistota a stabilita, a proto jsme začali nově spolupracovat s Košíkem,“ vysvětluje Chovaneček.

Foto Pršutérie Chovaneček
Reklama

Pro začínající farmáře a menší výrobce podle něj může být mobilní supermarket řešením, jak své zboží snáze dostat k zákazníkům. Víc než kde jinde ale v prostředí e-commerce platí, že musíte sledovat moderní trendy a  nové technologie, aby firmy v konkurenčním prostředí obstály.

„Dříve velké supermarkety nabízely nedůstojné podmínky, jejich manažeři dusili malé výrobce a zničili kvalitu českých potravin. Ale i oni se museli změnit, začali na ně tlačit zákazníci. My jsme si museli u našeho největšího zákazníka vybudovat rovnocenné postavení, jinak bychom tam taky nebyli. I proto si držíme stále jen jednoho,“ dodává.

Online supermarkety se snaží farmáře podporovat různými způsoby. Košík pro ně loni v dubnu v době zavřených obchodů spustil program, který jim měl pomoci vyrovnat se s dopadem covidových opatření.

„Zajistili jsme pro ně například okamžitou splatnost faktur, aby měli dostatek peněz na mzdy. Teď startujeme společnou platformu Authentic family, kde dokážeme farmářům zajistit kompletní podporu od pomoci s recepturou po návrh balení a legislativu. A hlavně jde o vzájemnou výměnu zkušeností významných osobností z retailového trhu,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz.

Podle něj jsou v Čechách tisíce malých a kvalitních dodavatelů, kteří ale mají omezené možnosti distribuce, ve velkém na ně dopadá aktuální inflace, a v konkurenci velkých korporátních firem tak nemohou uspět.

Stejně tak Rohlík pomáhá farmářům hned několika způsoby, jak podotýká jeho mluvčí Denisa Morgensteinová. „Všem našim stávajícím i novým partnerům nabízíme program, kde si mohou zvolit podporu, kterou potřebují. Ať už to jsou jednoduché smlouvy, rychlé platby, nebo marketingová podpora. Zajistíme dopravu a díky našemu logistickému řetězci se potraviny dostanou k zákazníkovi už za šest hodin od sklizně,“ říká mluvčí.

Zeleninu Rohlík odebírá také od farmáře Jana Procházky ze Semic. Ten v minulosti sice dodával i do supermarketu, neměl ale příliš dobré zkušenosti. Ne vždy podle něj platilo vše, na čem se dohodli, a občas měl supermarket i nereálné požadavky.

„Jejich politika byla taková, že jsem si nikdy nebyl jistý, co se rozmyslí nám zaplatit. A navíc trvají na tom, že zelenina musí být výstavní. Tak jsme šli od toho, za to dohadování to nestálo,“ přiznává farmář. Mezi jeho odběratele kromě Rohlíku proto patří spíše menší farmáři, kteří zboží prodávají na trzích, nebo maloobchodníci. Dodává také do Světa bedýnek a jeho zeleninu si jezdí zákazníci kupovat i přímo k němu do dvora.

Online supermarket Rohlík celkem spolupracuje se zhruba dvěma sty farmáři, včetně malých vinařů a pivovarníků. Jedním z nováčků, jehož lahve se v nabídce objeví od listopadu, je i vinařství Kraus. Majitel Vilém Kraus si od prodeje přes Rohlík slibuje, že se jeho zboží dostane lépe ke koncovému zákazníkovi. Jejich víno zraje na třiceti hektarech vinic, největší část pak na Klamovce v Mělníku, zbytek v Ješovicích mezi Liběchovem a Štětí.

Foto vinařství Kraus

Rodinná firma s téměř dvacetiletou historií sází především na bílé víno, které tvoří osmdesát procent produkce. V Ješovicích pak zrají hrozny, které není třeba tolik ošetřovat, protože jsou odolnější vůči houbovým chorobám a mrazu. „Jde o rezistentní odrůdy Hibernal, Solaris nebo Souvignie gris,“ přibližuje Kraus.

Ten se snaží o to, aby jejich vína byla zábavná, a to jak v chuti, tak ve vůni, a více ovocná. Proto bobule nesklízejí při vysoké cukernatosti a svěžesti dosahují i reduktivním zpracováním. To znamená minimální přístup kyslíku a nerezové nádrže. Ročně vyrobí kolem 130 tisíc lahví, které si mohou přijít zákazníci koupit přímo k nim do vinařství anebo je ochutnat v některých restauracích. Třeba v Mělníku, v Praze, v Libereckém kraji nebo v horách.

„Rohlík by nám měl pomoci najít zase další skupinu zákazníků. Cítíme, že v době covidové jde daleko více online obchod. A přibývají lidé, kteří nemají chuť chodit po obchodech a hledat zboží, ale vyberou si to pohodlně doma, na internetu a pak si to nechají dovézt. Je to pro nás výzva,“ vysvětluje vinař.