Abyste byli úspěšní ve vztahu, ale i v práci a byznysu, nejsou potřeba velká gesta. Mnohem lépe fungují drobnosti, které ale provádíte konzistentně.

„Nezamilovala se do vás proto, že jste si vzpomněl na její narozeniny nebo jí na Valentýna donesl květinu. Zamilovala se do vás proto, že když se vzbudíte, popřejete jí dobré ráno dřív, než se podíváte na telefon. Zamilovala se, protože když jdete do lednice pro pití, vždycky se jí zeptáte, jestli si dá taky,“ říká jeden z nejslavnějších motivačních koučů a autor pěti knih Simon Sinek.

„Nebyla to jedna konkrétní věc, kterou jste udělal, ani jeden konkrétní den. Byla to řada maličkých věcí, které způsobily, že se zamilovala,“ pokračuje. 

Právě díky malým pozitivním drobnostem, které nemusí probíhat intenzivně, ale o to důležitější je, aby byly konzistentní, se rodí zdravý funkční vztah. A podle Sinka tak vzniká i úspěšná firma. „Velkolepá gesta jsou pomíjivá, mnohem lepší je investovat do vztahu jen malými, ale konzistentními vklady, malými činy nebo jen momenty,“ vysvětluje Sinek.

Ani v práci nebo v byznysu totiž nezískáte důvěru kolegů či zákazníků jen díky jediné události. Důvěra vzniká až po sérii malých důvodů, které potvrdí, že nešlo o výjimku nebo náhodu, ale že se vám věřit opravdu dá. Každá z těchto maličkostí by sama o sobě byla bezvýznamná a nepřinesla by vůbec nic, ale právě jejich konzistence a důslednost je klíčová.

Na podobném principu stojí i myšlenka „kuliček ve sklenici“, kterou představila profesorka, spisovatelka a autorka dlouholetých výzkumů o zranitelnosti i vedení lidí Brené Brown ve své knize Daring Greatly. 

Sklenice podle ní představuje vztah a jednotlivé kuličky symbolizují snahu toto partnerství nejen udržet, ale i rozvíjet – tedy plnit. S tím, jak kuličky ve sklenici přibývají, je vztah pevnější a roste i důvěra. 

Každá z kuliček ve sklenici přitom může mít úplně jiný význam. Jedna může podle Brown znamenat empatii, druhá nabídku pomoci, schopnost naslouchání, plnění slibů, věnovaný čas, zájem o názor, uznání a podobně. 

Kuliček ale může podle Brené Brown ze sklenice také ubývat. To když děláte maličkosti, které naopak působí negativně. Kuličky mizí, pokud berete, ale nedáváte, když berete druhé jako samozřejmost, zklamali jste důvěru, nezajímáte se o druhé. 

V otázce byznysu si pak jen tento princip převeďte na atributy, o nichž víte, že pomáhají budovat vztahy se zákazníky, péči o ně, ale také jemně, ale konzistentně vysvětlují, proč je právě váš produkt v jejich životě nepostradatelný.