Vlastnit dopravní letadlo vyjde měsíčně na statisíce. A když stojí na zemi, na obří náklady si nevydělá. Své o tom ví, s flotilou čítající přes čtyři desítky strojů, i česká letecká společnost Smartwings. Naplno si to vyzkoušela během pandemie, ale ani mimo ni není v Evropě pro její letadla celoroční využití. Nemluvě o stovkách pilotů a letušek, pro které v Česku není přes zimu práce.

Každý rok po konci hlavní turistické sezony proto Smartwings i další evropské aerolinky řeší nelehký úkol – najít na zimní měsíce pro svoje letadla a kvalifikované zaměstnance co nejvíce práce. A letos se to tuzemské aerolince spoluvlastněné zakladatelem a podle letošního žebříčku Forbesu čtyřiatřicátým nejbohatším Čechem Jiřím Šimáněm povedlo poměrně dobře. Na zimu pošle do zahraničí i s posádkami nejméně třiadvacet letadel, tedy více než polovinu celé své flotily.

Česká letadla letos zamíří na výpomoc do čtyř zemí, konkrétně do Kanady, Spojených států, Izraele a do Spojených arabských emirátů (SAE), kde turistická sezona na rozdíl od Evropy nekončí. „Tento druh spolupráce na základě smlouvy o pronájmu letounů s posádkou je jedním ze způsobů, jak dosáhnout vyššího a efektivnějšího využití letadel Smartwings v zimním období, kdy je poptávka po cestování v Evropě nižší,“ vysvětluje mluvčí letecké skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Pro letecký personál jsou pak pobyty „v teple“ zpestřením, především jim ale takový typ kontraktů přináší práci v době, kdy se ještě letecký provoz mimo hlavní sezonu nevrátil na úroveň před pandemií covidu. Poptávku po létání navíc nyní v obecně slabším zimním období brzdí i vyšší ceny letenek.

„Na pár týdnů nebo měsíců odletět do tepla, poznat další zemi a nasbírat nějaké zážitky je vždycky příjemné. Hlavně jsme ale rádi, že bude o to více práce a že je snad covidová krize v letectví definitivně zažehnána,“ komentuje pro Forbes dlouholetá letuška Smartwings.

Konkrétně třeba do Dubaje zamíří v listopadu v rámci spolupráce s tamní nízkonákladovou aerolinkou flydubai čtyři boeingy 737—800 s českou registrací. Spolu s nimi pak postupně i 125 zaměstnanců Smartwings, tedy především piloti a letušky, ale také letečtí technici a další provozní pracovníci.

Stroje i posádky v barvách Smartwings budou z dubajského mezinárodního letiště létat do destinací v Bangladéši, Pákistánu, Ománu nebo na Srí Lance. „Velmi si vážíme toho, že jsme znovu získali důvěru společnosti flydubai a uspěli v tvrdé konkurenci ostatních leteckých společností,“ komentuje spolumajitel a generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Letos aerolinky přepravily téměř dvakrát tolik cestujících než loni.

Tuzemská aerolinka má obecně s těmito takzvanými ACMI kontrakty velké zkušenosti, což ocenil i generální ředitel flydubai Ghaith Al Ghaith. „Vzhledem k tomu, že jsme již dříve se Smartwings spolupracovali, jsme si jisti, že pronájem čtyř dalších letadel poskytne našim cestujícím v zimní sezoně pohodlnější a spolehlivější možnosti cestování,“ řekl.

Stejně jako s flydubai už Smartwings v minulosti spolupracovaly třeba s kanadskou společností Sunwing Airlines, izraelskými dopravci Israir či Arkia nebo americkou společností Swift Air. Ačkoli mluvčí Smartwings zatím nepotvrdila, jakým dalším aerolinkám letos dopravce pronajme letadla, podle zdrojů blízkých společnosti by mělo opět jít právě o zmíněné dopravce.

Po dvou letech s pandemií covidu se každopádně letecká doprava přibližuje k normálu. Zatímco ještě dvě předchozí zimy letadla Smartwings jen lemovala nevyužívanou ranvej na starém ruzyňském letišti, nyní už mají příznivější vyhlídky.

Vedle zahraničních ACMI kontraktů společnost v rámci zimního letového řádu počítá také s linkami z Prahy do více než deseti destinací, včetně například těch ve Španělsku a na Kanárských ostrovech či v Egyptě nebo v Izraeli. Na další místa jako třeba do Ománu nebo na Kapverdy pak bude provozovat charterové lety.

„Pravidelné linky i charterové lety budou Smartwings během zimy provozovat také ze svých zahraničních základen v Bratislavě, Varšavě a Katovicích, Budapešti, Paříži a z Kanárských ostrovů,“ dodává Dufková.

Lepší časy tak konečně zažívá také letecký personál, z jehož řad byly v posledních dvou letech propuštěny stovky pilotů a letušek, a dalším pak nezbylo než kvůli omezenému provozu přistoupit na snížené úvazky. Část z nich se naplno vrátila do práce už na jaře, Smartwings ale oproti minulým rokům navyšují stavy i na zimu. Kontrakt mimo jiné prodloužily na zimní období i desítkám letušek z Ukrajiny, které přišly o práci u tamních aerolinek kvůli ruské invazi.

Úspěšný rok pro letectví letos dokazují také čísla, jen za prvních devět měsíců letošního roku Smartwings ze všech svých bází přepravily téměř 4,6 milionu cestujících, tedy o 2,5 milionu lidí více než za stejné období loňského roku.

Nejvytíženější pak byly letní prázdninové měsíce, během nichž Smartwings téměř dorovnaly předpandemický rok 2019. Klíčovým trhem pak pro Smartwings zůstává Česká republika, přičemž z ní a do ní za prvních devět letošních měsíců přepravily 2,7 milionu pasažérů.

Podobně vysokou poptávku po létání však v letošním roce zažívá většina evropských aerolinek a letišť. Klíčové pro ně teď je, aby do normálu vrátily i svoje provozní a personální kapacity a v další sezoně tak již předešly opakování letošního scénáře, kdy hlavně kvůli nedostatku zaměstnanců provázelo letní cestování rozsáhlé rušení linek či omezování kapacity letišť.