Tři legendy. Jaguar, Steve McQueen a Baracuta. Když se tohle sesype a promíchá dohromady, výsledkem je Jaguar E-Pace. Jeden pro celý svět.

Když Jaguar začal dělat SUV, spousta lidí kroutila hlavou. Alespoň tedy do chvíle, kdy Jaguar F-Pace před pěti lety dostal cenu za nejlepší světové auto roku. A prodával se jak housky na krámě. 

A pokračovalo to dál. A to tehdy, kdy další SUV z dílny britské značky, tentokrát čistě elektrický Jaguar I-Pace, v roce 2019 vybojovalo z pohledu evropského trhu ještě důležitější cenu – Evropské auto roku. Tím se automobilce vlastněné indickým koncernem Tata definitivně potvrdilo, že tahle cesta dává smysl.

SUV jsou prostě pro spoustu zákazníků cool. Ale co když auto potřebujete udělat cool ještě víc? Spojíte se s oděvní firmou. Prostě ho jinak oblečete. Že tahle strategie funguje dobře, víme už dávno. Fiat se takhle spojil s Gucci a vyšperkoval maličký Fiat 500. Renault zase s norskou sportovní značkou Helly Hansen vylepšil městské SUV Captur.

Jaguar svoje SUV oblékl do bundy, respektive jejích fragmentů. A samozřejmě to není obyčejná bunda. Je to bunda s příběhem – slavná Baracuta G9. Přesně takovou nosil Steve McQueen, když si sedal za volant famózního Jaguaru XKSS, který se vyrobil jen v šestnácti kusech. Mělo jich být víc, ale dalších devět shořelo při požáru v automobilce. McQueen tomu svému říkal „zelená krysa“.

Kdo si chce dnes koupit XKSS, když se tedy jednou za dekádu objeví v nabídce některé aukční síně, musí počítat s tím, že bude muset zaplatit patnáct až dvacet milionů dolarů.

Jaguar E-Pace v úpravě Baracuta, který se nám dostal do ruky, bude ještě vzácnější – je jen jeden pro celý svět. Tolik jako XKSS ale stejně nikdy stát nebude.

Není to totiž závodní auto určené pro Le Mans, které by někdo přestavěl a vypustil na silnici. Jsme v roce 2022, takže body se sbírají jinak. Spoluprací s Baracutou. V praxi to znamená, že pro tuhle slavnou britskou značku oblečení typický kostkovaný motiv najdete na dveřích, v kufru i na střeše. A kdyby Baracuty bylo málo, ještě tu jsou výšivky na kožených opěrkách hlavy.

Protože i Jaguar chce být cool, aby po něm koukali také zákazníci, kterým není víc než padesát, nemohl dnes tohle spojení s oděvní značkou vyplácat na něco, co požírá jen benzin nebo naftu.

Tím se dostáváme k tomu, proč právě tenhle jaguar dostal tu čest, stát se výjimečným. Z pohledu ceny je to nejdosažitelnější nebo taky takzvaně „startovací“ jaguar. Zkrátka jaguar, který pro spoustu zákazníků bude tím vůbec prvním. I tak je ale potřeba mít na nejlevnější model z Coventry připraveno minimálně 1,2 milionu korun a v případě třísetkoňového hybridu skoro 1,6 milionu.

Roli pak hraje i to, že je to SUV. I když je od jaguaru nejmenší, SUV je pořád kategorie aut, která se dnes prodává jednoznačně nejlíp. Mladí, staří, SUV chtějí všichni a automobilky to ví.

A nakonec: je to hybrid, který na jedno nabití ujede jen na baterie přes šedesát kilometrů a na 50kW nabíječce se dobije za půl hodiny. Z pohledu petrolheada se to může zdát těžko uvěřitelné, ale uvažování o autech se u nastupující generace řidičů mění.

Když už nějaké auto chtějí vůbec vlastnit, z výfuku by mu toho mělo vycházet co nejméně. A ideálně by neměl mít výfuk vůbec, jenže to pak stojí o poznání víc. U jaguaru to je 2,2 milionu korun.