skip to main content
Forbes Fastwheels

Nový veterán od Bentley a VW pro bohaté hipíky. To jsou novinky ze světa motorů

Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Starý nový veterán od Bentley

Britská automobilka Bentley přišla s nabídkou, která se těžko odmítá. Jen je potřeba milovat veterány a být připravený utratit v přepočtu přes padesát milionů korun. V rámci své luxusní divize Mulliner totiž postaví dvanáct přesných kopií vozu Speed Six ze třicátých let minulého století.

Speed Six není jen tak nějaký předválečný veterán. Tohle auto v letech 1929 a 1930 vyhrálo slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. A to naprosto dominantním způsobem. V roce 1929 Speed Six vedl od prvního kola až do mávnutí šachovnicovou vlajkou.

Techniku na to každopádně měl. Tahle obří stodola, která šla ve srovnání s ladným italským designem proti proudu, totiž měla pod kapotou obří řadový šestiválec o objemu 6,5 litru s výkonem 180 koní v normální verzi a 200 koní ve verzi určené pro závody. Máte zájem? Bohužel, všech dvanáct aut, která vzniknou nejpozději příští rok, už je zamluvených.

Elektrická volva budou ze Slovenska

Slovensko se toho nebojí a dál zvyšuje svoji závislost na automobilovém průmyslu. Švédské Volvo, vlastněné čínským koncernem Geely, tam v přepočtu za skoro třicet miliard korun postaví novou fabriku na elektromobily.

Hotová má být v roce 2026 a ročně z ní bude moct vyjet až čtvrt milionu aut. Slováky sice tahle stavba na východě země vyjde na pobídkách na 6,6 miliardy korun, ale na druhou stranu získají 3 330 pracovních míst přímo ve Volvu a dalších víc než šest tisíc u dodavatelů.

Nová továrna se po skoro šedesáti letech stane prvním novým evropským výrobním závodem Volvo Cars. Továrna Torslanda na jihozápadě Švédska začala fungovat už v roce 1964, načež následovalo o rok později otevření továrny v belgickém Gentu. Jejich kapacita je dnes 600 tisíc aut ročně.

BMW končí s elektrickým modelem i3

Reklama

Pro BMW končí jedna éra. Mnichovská automobilka přestává vyrábět malé elektrické BMW i3. Proč si zaslouží pozornost? Z dnešního pohledu je to sice jen jeden elektromobil z mnoha, ale tohle auto bylo průkopníkem elektromobility. BMW ho totiž začalo prodávat už v roce 2013. 

Karbon, plasty, podvozek z recyklovaných hliníkových plechovek, v interiéru potahy vyrobené z drcených PET lahví, nepřehlédnutelný design, výrobní závod navržený Zahou Hadid… Ne, tohle auto nebylo z těch, která by prošuměla.

Počátky elektromobility s sebou ale nesly dost těžkých rozhodnutí. Koupit si za milion korun něco, co vás sotva doveze z Prahy do Brna, to už chtělo pořádnou chuť jít do automobilového experimentu. Je ale fér dodat, že poslední generace už na tom byla s dojezdem lépe. Automobilka zákazníkům slibovala 300 kilometrů. I proto BMW ve víc než sedmdesáti zemích světa prodala čtvrt milionu kusů modelu i3.

Hippie Volkswagen (nejen) na festival

Volkswagen v Česku začal prodávat elektrickou novinku pojmenovanou ID.Buzz, která se designem inspirovala u slavného hippie busu Volkswagen T1. Pokud jde o cenu, kulaté růžové brýle nechte klidně v šuplíku, protože pětimístná osobní verze vyjde na 1,5 milionu, užitková ID.Buzz Cargo je pak za 1,2 milionu bez daně.

Co za to kromě nepřehlédnutelného designu dostanete? U prvních nabízených verzí výkon 200 koní a slibovaný dojezd lehce přes 400 kilometrů. Nabíjení by mělo být rychlé, tedy za předpokladu, že se vám podaří najít stojan s nabíjecím výkonem 170 kW, což je v Česku pořád dost problém. V takovém případě se ale baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh naplní z pěti na osmdesát procent za půl hodiny.

Glastonbury to schytalo za dobíjení

Kdybyste příští rok chtěli jet v ID.Buzz třeba na festival do Glastonbury, počítejte s tím, že dobíjení vašeho elektromobilu nebude tak čisté, jak byste si asi přáli. Nebo jak byste chtěli, aby si mysleli vaši přátelé.

I když spoluorganizátorka festivalu Emily Eavis před dvěma lety vysvětlovala, jak jsou jediným festivalem, který má svědomí, pokud jde o klima, a letos na jedno z pódií pozvala Gretu Thunberg, ne všechno zapadá do zeleného konceptu.

Dobíjení elektromobilů, za které si festival od návštěvníků plánoval účtovat nejdřív osmdesát, ale po kritice padesát liber (tedy asi 1500 korun) za hodinu, totiž spoléhá jen na naftové agregáty. Nabíjecí mobilní jednotky, které by šlo mimo areál nabít z obnovitelných zdrojů a které by dokázaly nabít až sedmdesát aut, pořadatelé podle Jamese Fostera, ředitele firmy ZPN Energy, odmítli.