skip to main content
Jak být lepší

Jak nepolevit z dobrých návyků? Vytvořte si „buzer-lístek“

2 minuty čtení

Víte, že 53 procent Čechů si letos na Nový rok dalo novoroční předsevzetí? Mezi nejčastější z nich patřila snaha zhubnout, pravidelně cvičit nebo omezit kouření. S každým dalším lednovým týdnem však 10 procent dotázaných na plnění slibu, který si dali, rezignovalo, vyplývá z výzkumu agentury IPSOS.

Pokud jste mezi nimi, měla by přijít na řadu strategie, která bude dlouhodobě účinnější. Zkuste třeba tu, s níž přichází autor knihy Konec prokrastinace Petr Ludwig.

Na svém blogu tuhle strategii nazývá „buzer-lístek“ a její podstata je přesně taková, jak napovídá název – lístek, který byste měli mít někde na očích, nejlépe třeba na lednici nebo na pracovním stole v práci, by vás měl nutit věci dotahovat do konce. Nebo, chcete-li, alespoň vybuzerovat k výkonu.

Uveďme si příklad. Dejme tomu, že jste se rozhodli začít cvičit. Na buzer-lístek si napíšete, jaký je váš cíl, tedy cvičení, jaký je jeho minimální limit, tedy kdy můžete považovat úkol za splněný (například 15 minut cvičení nebo 20 dřepů), a pak už jen sledujete, zda se vám daří plán plnit. Důležité je, abyste si tabulku s úkoly  vytiskli dostatečně dopředu a poctivě ji každý den vyplňovali, včetně denního využitého potenciálu, který slouží jako měřítko toho, zda úkol neflákáte. Buzer-lístek Petra Ludwiga vypadá takto.

Reklama
Buzer-lístek Petra Ludwiga

Portál Mítvšehotovo.cz s Ludwigovou tabulkou pracuje ještě dál. Pokud se budeme držet našeho příkladu a vy chcete začít ráno cvičit, je důležité si do tabulky ještě zaznamenat PROČ to vlastně chcete dělat, co je SPOUŠTĚČ aktivity, jaká následuje ODMĚNA a jaký je ALTERNATIVNÍ SCÉNÁŘ, pokud úkol splnit nestihnete. Vaše tabulka by mohla vypadat třeba takto.

Tabulka z Mít vše hotovo

Pak už stačí jen pravdivě zaznamenávat (barvami nebo fajfkami a křížky), zda jste daný úkol splnili. Uvidíte, že jakmile budete mít své cíle před očima, budou se vám lépe dělat a díky tomu, že uvidíte svůj progres, nebudete mít chuť jejich plnění odkládat.

V čem se chcete zlepšit vy? Dejte nám to vědět na e-mail jakbytlepsi@forbes.cz nebo do naší facebookové skupiny.

Reklama
Reklama