Jsou to celkem běžné životní situace, které vás ale můžou stát spoustu peněz, času a nervů. Zbytečně vysoká spoluúčast při autonehodě, zapomenuté cestovní pojištění při výletu do zahraničí nebo nevýhodný nákup přes srovnávač. Jde jim přitom snadno předcházet, pokud se budete řídit našimi tipy.

Podívejte se na příklady situací, kterých se chcete – a můžete vyvarovat.

Jak snadno přijít o auto



Majitel středně velké firmy si po třiceti letech splnil sen a koupil si pro víkendové vyjížďky zánovní Porsche 911 Carrera za 3,5 milionu. Sporťák byl ale poněkud divočejší než audi, kterým dosud jezdil. A stalo se to, co většina z nás zná jen z reelsů na Instagramu: pyšný majitel hned cestou ze showroomu tvrdě opřel své nové porsche o svodidla.

Pochopitelně měl uzavřené havarijní pojištění, účet za opravu ho přesto zaskočil. Servis totiž velkou část nákladů naúčtoval přímo jemu namísto pojišťovny.

„Součástí postupu sjednání havarijního pojištění je i moment, kdy musíte do systémů pojišťovny doručit fotografie vozu. Než se tak stane, máte zvýšenou spoluúčast. Což neznamená nic jiného, než že v případě pojistné události se na její úhradě podílíte devadesáti procenty,“ upozorňuje pojišťovací poradkyně Jana Šestáková z Generali České pojišťovny.

Děsivé? Dá se tomu předejít. Dobrý poradce se postará o to, abyste už ze showroomu odjížděli nejen s perfektně nastavenou pojistnou smlouvou, ale mohli rovnou počítat i se spoluúčastí, kterou v ní máte uvedenou.

Po sjednání smlouvy poradce klientovi auto nafotí přesně tak, jak pojišťovna potřebuje. A třeba u Generali ČP si díky aplikaci FotoAsistent můžete auto nafotit i sami. Poradce vám na ni pošle přímý odkaz, který si v mobilu otevřete. Apka pracující s podporou umělé inteligence vás celým procesem hladce provede, umí totiž třeba rozeznat rozmazanou fotku, chybějící části auta na snímku nebo pokus o přefocení fotky z monitoru jiného zařízení.


Průšvih při lyžování v Livignu



Často i několikrát za rok vyrážejí Češi brázdit sjezdovky do Rakouska nebo Itálie. Dává to smysl – je to za rohem a poměr cena / sportovní vyžití je s domácími podmínkami nesrovnatelný.

Taky občas zapomenete na cestovní pojištění? Může vás to přijít hodně draho. Přesvědčila se o tom majitelka pražského svatebního salonu, která si vloni zpestřila zimní svatební „nesezonu“ týdenní rodinnou dovolenou v italském Livignu. Základní cestovní pojištění sjednala ve spěchu, na mobilu až cestou v autě. A nezaklikla pojištění odpovědnosti.

Třetí den na svahu nedokázala zastavit na ledové plotně a srazila odpočívajícího snowboardistu tak nešťastně, že ho odvezla sanitka. Ji čekal výslech horské služby a následně i policie. Za několik týdnů jí pak přišla výzva k úhradě 600 tisíc, které si snowboardista nárokoval za své „trápení“.

„Cestovní pojištění má celou řadu specifik, která do značné míry souvisejí s tím, do jaké země jedete a také jakým aktivitám se tam budete věnovat. V případě italských lyžařských středisek pak platí, že je tam povinné odpovědnostní pojištění,“ vysvětluje Jana Šestáková z Generali České pojišťovny.

Své klienty na to v průběhu zimní sezony upozorňuje mnohokrát a její doporučení zní jasně: nesjednávat cestovní pojištění na poslední chvíli a věnovat mu trochu času. Případně se poradit se svým pojišťovacím poradcem.

„Ostatně od toho tu jsme a sjednáním pojištění náš servis pro klienty nekončí,“ říká poradkyně, která letos díky svému přístupu ke klientům zvítězila v mezinárodní soutěži Global Advisor Excellence Contest, při níž za sebou nechala 160 tisíc pojišťovacích poradců skupiny Generali.

Dobře míněná rada od někoho, kdo tento druh pojištění detailně zná, může ve finále ušetřit stovky tisíc korun. Naši alpští sousedé jsou totiž zvyklí požadovat úhrady vzniklých potíží a na soudy se obracejí zcela samozřejmě. Nezdráhají se přitom žalovat třeba i dětské lyžaře.


Domácí mazlíčci a rodinný rozpočet



Pavlína si s manželem pořídila fenu border kolie. Čilé a chytré plemeno je nadchlo, takže po pěti letech koupili druhou fenku. Ze všech stran totiž slyšeli, že mezi jedním a dvěma psy už přece není žádný rozdíl. Účty za veterináře je ale přesvědčily o opaku. Mladší fenka totiž měla problémy s klouby, musela na operaci a výdaje na péči se během dvou let vyšplhaly přes 170 tisíc.

I tady se vyplácí mít „svého“, poradce, který vás zná a má zájem o vaši rodinu, práci i koníčky. „Pořízení psa nebo kočky přirovnávají lidé k regulérnímu rozšíření své rodiny. A v takový moment je to signál i pro nás, abychom je upozornili na to, že jejich domácí mazlíček může mít pojistnou ochranu,“ říká Jana Šestáková.

„Cena za pojištění v celkových nákladech za péči o psa nebo kočku představuje jen zlomek. Pojištění mazlíčků je přitom výhodnější, když ho majitelé pořídí v mladém věku jejich psa nebo kočky,“ doplňuje.

Generali Česká pojišťovna usiluje o to, aby poradci byli klientům nablízku a budovali si s nimi dlouhodobé vztahy. Není to jen marketingové klišé, takové vazby můžou ušetřit desítky tisíc. A pojišťovna na pozitivní zákaznické zkušenosti staví svoje jméno.

„Je důležité, aby klienti věděli, že nejsem jen jejich poradcem, ale také přítelem,“ podotýká Jana Šestáková. Přístup dobrého pojišťovacího poradce je totiž komplexní – poradí s pojištěním a zároveň nabídne radu, když se něco stane.


Investiční „ereso“ bez hodnoty



Čerstvě čtyřicetiletý majitel instalatérské firmičky si vyhlédl dneska už legendární naftovou Fabii RS, kterou svého času vychvalovali do nebes i v TopGearu. Chtěl si ji pořídit jako zajímavou investici, a navíc měl vždycky slabost pro tak trochu vzteklá malá auta.

Jana Šestáková

A protože tahle slabost úplně převálcovala rozumovou složku, „ereso“ si pořídil při první možné příležitosti. Teprve po návštěvě servisu, kde auto důkladně proklepli, se dozvěděl, že jeho na první pohled vymazlená škodovka v továrním stavu má za sebou pár drsných nehod.

„Naši poradci mají přístup do databáze Cebie a zájemcům umíme zprostředkovat základní fakta o historii konkrétního vozidla,“ připomíná Jana Šestáková další z důvodů, proč mít dobrého poradce.

Největší domácí pojišťovna servis nabízí v základním rozsahu zdarma, na kompletní prověření historie pak poskytuje významnou slevu. Prověřit je možné i užitková a nákladní auta nebo motorky. „Zájemce přitom nemusí být naším klientem,“ dodává Šestáková.


Dům za cenu garsonky



V létě 2021 způsobilo tornádo na jižní Moravě škody za miliardy korun. Některé domy musely jít k zemi, jiné byly masivně poškozeny. To je přesně moment, kdy se ke slovu dostávají pojišťovny.

Ukázalo se ale, že mnohé nemovitosti ve vinařském kraji byly podpojištěné. Jejich majitelé pojistnou smlouvu roky nevytáhli ze šuplíku, někteří měli pojistky staré i přes patnáct let a hodnota, na niž byly nemovitosti pojištěné, tak vůbec neodpovídala realitě roku 2021. Výsledek? Pojistné plnění bylo podstatně menší, než očekávali.

„Podpojištění je u českých domů stále poměrně rozšířené, lidé zkrátka pojistné smlouvy zapomínají aktualizovat,“ podotýká Jana Šestáková z Generali České pojišťovny.

Dobrá pojišťovna je s klienty v kontaktu průběžně a poradce svým klientům aktualizaci smluv včas připomíná. „Lidé by si měli smlouvy zkontrolovat alespoň jednou za dva roky nebo pokaždé, když svůj dům významněji zhodnotí. Třeba si udělají půdní vestavbu, pořídí tepelné čerpadlo či fotovoltaiku,“ popisuje Šestáková.

Moderní pojištění kryje řadu dalších rizik a proti deset let staré smlouvě nabídne i vylepšené asistenční služby. Někdy jde upravit smlouva stávající, jindy je třeba uzavřít novou, obojí je ale díky digitalizaci hračka. Tím spíše, že poradci jsou běžně zvyklí se s klienty potkat doma, na chalupě, v práci nebo třeba v kavárně. A není pro ně problém se s nimi spojit i přes Teamsy, Skype nebo Google Meet.


Mordor ze srovnávače



Martinu zaujala výhodná nabídka na havarijní pojištění. Sjednala si ho přes srovnávač na internetu, zajímala ji jenom cena. Jenomže pak našla auto na ulici nepěkně odřené a následoval „mordor“.

Hledání telefonního čísla, maraton volání na zákaznickou linku, kde si ji přehazovali od čerta k ďáblu, urgence, nadávky, zoufalost. Nahlášení škody, oprava auta a hlavně proplacení faktury se vleklo několik týdnů.

Přitom tohle je dneska otázka dnů, někdy dokonce hodin. Generali Česká pojišťovna dokáže poradit klientům s řešením pojistné události i přes aplikaci Moje škody, kde mohou škodu nahlásit, přiložit fotky nebo skeny dokumentů a apka jim vzkáže, pokud něco chybí.

Většinu pojistných událostí na autech tak největší česká pojišťovna vyřídí v průměru do dvou dnů po dodání všech potřebných dokladů. „Digitalizace proces vyřízení škody významně usnadňuje, a hlavně zásadně urychluje. To ode mě klienti slyší vždy rádi a k mé práci patří, že jim ráda pomůžu i s procesem vyřízení škody,“ popisuje Jana Šestáková, jak by to mělo vypadat.

Měli byste tak vědět, kdo je správcem vaší pojistné smlouvy. Už jenom proto, že požádat o radu tak rázem není anonymní záležitostí.