skip to main content

Jak poznat dobrý glamping? Ctí minimalismus, moderní technologie i ekologii

Ubytování ve stylu glampingu je fenomén posledních let. Jak se v čím dál větší nabídce zorientovat a nenaletět někomu, kdo si na glamping jen hraje? Co musí opravdu poctivé místo mít, aby mělo naději na dlouhodobý úspěch?

Ve světě se glamping zrodil zhruba před patnácti lety a asi před deseti se dostal i k nám. S úspěchem pravděpodobně prvního takového projektu, kterým byly Dobčické rybníčky, začaly brzy růst další.

„Bylo jasné, že v Česku si tenhle způsob ubytování zamilujeme. Vždyť v podstatě navazuje na naši zálibu v chalupaření i kempování. Jen už nechceme bydlet ve stanu, ani ve stodole s doškovou střechou,“ vysvětluje Petr Kotík, zakladatel projektu Amazing Places, který sdružuje a testuje to nejlepší ubytování v Česku.

Reklama

Oproti klasickému kempingu a chataření je však glamping mnohem záludnější. Bez nadsázky lze říci, že vytvořit opravdu kvalitní glampingový projekt je náročnější než vybavit velký hotel.

A to přesto, že glamping je na první pohled velmi jednoduchý, možná až obyčejný – jde přece o malou chatičku, někdy dokonce maringotku, mobilní domeček, týpí nebo posed.

Podstatou glampingu je malý prostor, a tak tu mnohem víc záleží na každém detailu. Nesmí tu nic chybět, ale ani přebývat.

„S tím, jak rychle těchto míst přibývá, často pozoruji, že mají špatné provedení, volí se nekvalitní materiály, případně stojí v nevhodné lokalitě, jsou vytvořena bez respektu k přírodě,“ popisuje Kotík.

Celkový dojem podle něj může zkazit třeba i vybavení, které není vybrané dostatečně pečlivě. „I když spíte v maringotce na samotě u lesa, chcete se dobře vyspat. Místo tedy musí mít kvalitní postel a příjemné povlečení. Někdy se také stane, že i v místě, kam se evidentně investovalo hodně peněz, najdete v kuchyni skleničky s reklamním logem.“

Někdy se také zapomene na praktickou stránku věci, jako by si majitel v místě nezkusil sám pár dní bydlet. Protože k čemu jsou vám hypermoderní technologie a klid uprostřed lesa, když si pak ani nemáte kam odložit zubní kartáček nebo uklidit oblečení. 

Reklama

Zásadní je také čistota. Nikdy byste po příjezdu neměli poznat, že tu před vámi byli lidé se psem nebo rodina s dětmi. Nedostatečný úklid může zkazit zážitek i z toho nejkrásnějšího a nejdesignovějšího místa.

Takto vysoké nároky jsou přitom v rámci glampingu naprosto v pořádku. Odpovídá jim totiž i cena, kterou si majitelé za noc účtují a která se pohybuje zhruba mezi dvěma a šesti tisíci, v zahraničí pak běžně přesáhne i deset tisíc.

Právě tady je na první pohled vidět rozdíl mezi obyčejnou (ale také půvabnou) maringotkou stojící na zahradě paní Dáši z knihy Raději zešílet v divočině, kde můžete přespat za tři stovky, a opravdovým glampingem, který je nabitý designem, technologiemi a funguje v souladu s myšlenkami udržitelnosti. 

Právě tohle jsou totiž další velmi důležitá kritéria glampingového ubytování, které chce ve velké nabídce uspět. „Projekty, které chtějí zůstat konkurenceschopné, zvyšují svůj komfort od samotných základů. Třeba vymění tradiční suchý záchod za klasický splachovací, který je však například napojený na eko čističku. Trendem je nejrůznější forma rekuperace, kdy se například voda ze sprchování použije na splachování,“ říká Petr Kotík.  

Už celkem běžná je soběstačnost ve výrobě elektrické energie ze solárních panelů, rozšiřuje se ovládání domečku pomocí chytrých technologií, čím dál častěji je součástí malé wellness, většinou vlastní sauna. 

Důležitá je však také atmosféra, která ovšem projektům, které vznikly rychle a s vidinou toho, že jde o výnosný byznys, velmi často chybí. Lokalita by vždy měla mít něco navíc, vybočovat ze zavedených představ. Podstatou glampingu je klid, samota, propojení s přírodou, a tak pokud domeček stojí uprostřed chatové osady, asi se sem moc lidí vracet nebude.

Zatímco z počátku nabízel každý takový projekt jeden, maximálně dva domečky stojící často v úplně jiné lokalitě, s rozmachem glampingu je čím dál běžnější, že na jednom pozemku stojí třeba deset chatek. Nemusí to být nutně špatně, pokud to hosté vědí dopředu a nevadí jim to. 

Z pohledu ekonomické návratnosti a logistiky je totiž jasný rozdíl mezi tím, zda jeden pozemek pronajmete s jednou nebo raději deseti chatkami. Protože lokality bývají hůře dostupné, vyplatí se, pokud jich coby majitel uklízíte několik najednou a nejedete sem jen kvůli jediné.

Vyděláte si tak i na možnost zlepšovat a rozšiřovat služby, což zase ocení ti hosté, kterým pár sousedů nevadí.

Reklama
Reklama