skip to main content
Jak být lepší

Jak přestat pít kávu? Tady je návod, díky kterému to zvládnete

Cappuccino nebo latté, to je jedno. Není nic lepšího než ráno kráčet do nového dne a usrkávat nápoj z kávových pražených zrn. Vychutnávat ho, když čtete ranní zprávy, hledat u něj povzbuzení, když vás čeká náročná porada nebo vyjednávání.

Odměna, elixír, osobní rituál. Jenže taky důvod, proč vás může bolet žaludek, bojujete s usínáním či pociťujete podivný neklid. Závislost na kofeinu je intenzivní a bolavá. Ve chvíli, kdy si ho nemůžete dopřát, si připadáte neúplní.

Závislost vás ale nedělá pány vašeho osudu ani těla, naopak se kvůli ní dostáváte do spirály sice zprvu drobných, pak ale o to intenzivnějších zdravotních problémů. Vím, o čem mluvím, před několika měsíci jsem bojovala se zánětem žaludku, který spustil nepravidelný režim, antibiotika a hlavně – pití litrů kávy nalačno.

Reklama

Vědci se zatím nemohou shodnout na tom, zda je káva blahodárný nápoj, nebo zda její konzumaci musíme držet na velmi těsných opratích. Některé studie hovoří o maximálně třech šálcích denně, jiné až o pěti.

Ať už ale chcete vyzkoušet, jak jste na tom se svou kořenovou závislostí, nebo jednoduše chcete ušetřit několik tisíc za všechna ta latté a cappuccina ve vašich oblíbených kavárnách po cestě do práce, zde je na vlastní kůži vyzkoušený návod.

Změňte rituál

Zvyk je železná košile, a pokud si každé ráno říkáte, že bez espressa ani nerozlepíte oči, je čas posunout se dál, mimo svou komfortní zónu. Když pijete k snídani bylinkový čaj místo kávy, nejste první týden nadšení. Ale pak se přizpůsobíte a zjistíte, že vám vůně ani chuť pražených zrn zas tak nechybí.

Do kuchyňky pro vodu

Chodíte opět do kanceláře a baví vás krátké konverzace a brainstormingy, které zažíváte s kolegy v kuchyňce u pití kávy? Vyměňte své odpolední macchiato za vodu. Pitný režim vám poděkuje a nepřijdete o žádné důležité firemní informace.

Reklama

Hlavně to nepřehánějte

Můžete být velmi silně závislí na kofeinu, a pak by vám jeho náhlé vynechání mohlo způsobit nepříjemnosti. Třeba bolest hlavy, ztrátu soustředění nebo mrzutou náladu, říkají to alespoň vědci z Univerzity Johna Hopkinse. Proto si můžete dopřát kávu bez kofeinu, kdy šálek klasické kávy obsahuje zhruba 100 miligramů kofeinu a bezkofeinový nápoj 2-12 miligramů.

Dosažení cíle

Je důležité, abyste si stanovili, dokdy má váš detox trvat. Pokud vám bude bez kávy lépe, můžete ho samozřejmě prodlužovat. Ideální jsou alespoň tři týdny, abyste viděli znatelné výsledky.

Mějte s sebou vždy lahev s vodou

Nejenže je to v horkých měsících přímo nutné, ale také vás to uchrání od porušení vašeho předsevzetí. Vždy, když dostanete chuť na kávu, tak se napijte vody.

A jestli hledáte zdravou závislost na kávě, pak o jedné víme!

Reklama
Reklama