Ruský oligarcha Roman Abramovič patří k miliardářům, kteří své bohatství rádi okázale vystavují na odiv. Vedle fotbalové Chelsea tak médii často proplouvá i další Abramovičova „hračka“ – superjachta Eclipse, s odhadovanou cenou 340 milionů eur jedna z nejdražších soukromých jachet světa. Pod projektem unikátní 162metrové lodi je mimo jiné podepsaná také Češka.
Designérka Dasha Moranová se přes 15 let pohybuje v prostředí exkluzivního námořního designu, vedle Eclipse pracovala například na vybavení Dilbaru, superjachty dalšího ruského oligarchy Ališera Usmanova (v globálním žebříčku Forbesu mu s 13,4 miliardy dolarů patří 83. příčka), nebo na Luně, jedné z největších expedičních superjachet, kterou nezastaví ani arktické ledovcové kry.
„Eclipse byla dosud mojí největší zakázkou, na její palubě jsem strávila tři roky,“ vzpomíná Moranová na výstavbu luxusního plovoucího hotelu, jenž pojme tři heliporty, podvodní akvárium, tělocvičnu, kosmetický salon, plně vybavený nemocniční pokoj, kinosál i šestnáctimetrový bazén, který lze přestavět na taneční parket. Ona sama v mnohačlenném týmu zastávala pozici interior managera.
„Dohlížela jsem na dokonalé provedení stavebních prací v interiéru a zajišťovala výběr a dodávku doplňků od příborů přes ložní povlečení až po vybavení wellness.“
Ač by se to mohlo zdát jako drobnost, při dechberoucích rozpočtech projektu měla Moranová k dispozici statisícové částky. Samozřejmě v eurech. Jen za několik setů příborů prý utratila 420 tisíc eur.
„Před zahájením práce jsem strávila pár dnů na jiné Abramovičově jachtě, abych do detailu poznala vkus klienta a získala přesnou představu, jak na jeho lodích funguje provoz a logistika. I na stošedesátimetrové jachtě neustále bojujete s úložným prostorem a musíte se snažit maximálně využít každý metr čtvereční,“ vysvětluje designérka a popisuje, jak do detailů řešila gramy navíc u každé sklenice nebo způsoby, jakými budou na lodi upevněny.
Absolventku produktového designu na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové by přitom během studií nenapadlo, že za pár let bude vybavovat lodě mezinárodní smetánce. Po absolutoriu odjela Dasha na stáž, kterou jí doporučil vedoucí ateliéru Michal Froněk.
„Byla ve studiu na Mallorce, které vybavovalo interiéry prázdninových vil velmi bohaté klientele,“ líčí start své profesní dráhy útlá blondýnka.
Skrze spokojeného zákazníka se dostala k navrhování rezidencí v Dubaji a ke své vůbec první lodi. A rovnou k největší jachtě světa, která se v té době stavěla. „Podmínkou bylo přestěhovat se z Mallorky do Hamburku, kde sídlí loděnice Blohm + Voss. Ve středu jsem během velmi formální večeře prošla vstupním pohovorem a další pondělí v půl osmé ráno jsem už seděla v plovoucí kanceláři přímo u jachty,“ vzpomíná na rozhodnutí, které změnilo její profesní i osobní kurz.
Přes pracovní zastávku v Barceloně Moranová nakonec doplula až do nejslavnějších londýnských studií specializovaných na interiérový design superjachet.
„Posledních padesát let platili Terence Disdale a Andrew Winch za ikony scény, se zakázkami je oslovovali ti nejbohatší klienti. Zatímco Disdale si vždy hlídal rozpoznatelný rukopis v umírněném plážovém stylu, Winchovo studio zase vyhledávala klientela, která trvala na honosném vybavení blyštícím se zlatem,“ shrnuje Moranová několikaletou praxi v jejich kancelářích.
„Veškeré vybavení jsme navrhovali a vyráběli na míru pro konkrétního klienta, katalogy s nábytkem se v tomto segmentu otevírají málokdy,“ říká designérka a vzpomíná na patnáctimetrový jídelní stůl z rohoviny. „Oblíbeným materiálem na Eclipse byla šagrénová kůže z rejnoka nebo žraloka.“
V posledních letech se trendy v interiérovém designu i vybavení lodí začaly měnit. „Přibývá mladších zákazníků, zejména z Číny, kteří už nevyhledávají historizující prvky z mahagonu a kohoutky ze 24karátového zlata. Většina z nich si chce loď především aktivně užít – superjachty tak stále častěji doprovázejí menší lodě se sportovním vybavením, rychločluny či ponorkami, které můžou sloužit i jako další plovoucí heliport,“ říká Moranová.
Majitelé na svých lodích také tráví více času, nezbytností se proto stávají kanceláře či prostorné jednací místnosti, a zejména skvělé satelitní připojení. Moranovou těší, že se na prémiovém hřišti neztratí ani čeští výrobci. „Žádaný je zejména český křišťál, značky jako Preciosa nebo Lasvit mají skvělý zvuk,“ potvrzuje Moranová, která produkty od Preciosy sama použila na Dilbaru.
Po narození dcery se Dasha před čtyřmi lety přestěhovala za rodinou do Amsterodamu a její pracovní portfolio se opět proměnilo. Vedla dvacetičlenný tým na projektu šestihvězdičkového hotelu v Kataru, navrhla také VIP centrum na letišti Schiphol, v němž má vlastní odpočinkovou zónu i nizozemská královská rodina.
Lodě jsou ale pro ni nadále srdeční záležitostí. „Loni mě oslovila rodina, která se rozhodla kompletně zrenovovat patnáctimetrovou klasickou loď z roku 1939. Byla to úžasná práce, kde jsme snažili skloubit respekt k historii s moderními prvky. Repasy dřevěného obložení a ručně vyšívané koberce sladěné s čalouněním jsem tak doplnila corianovými pracovními deskami a moderními spotřebiči,“ líčí designérka nadšeně projekt, který se s rozpočtem 2 miliony eur miliardářským superjachtám sice nepřibližuje, ale pro Dashu má stejnou váhu.
Angažuje se také v představenstvu sdružení Young Professionals in Yachting, které se zabývá tematikou udržitelnosti v jachtařství, záchranou oceánů a projekty zelených jachet. „Máme spoustu plánů a cílů a chceme klientům nabízet nový typ servisu,“ naznačuje záměry, o kterých nepochybně bude brzy slyšet.