skip to main content

Mladá Češka navrhuje interiéry multimilionářských vil v Kalifornii

3 minuty čtení

John Wayne, Tiger Woods, Dennis Rodman, Nicolas Cage, Kobe Bryant. To je jen několik jmen slavných herců a sportovců, kteří si zamilovali kalifornské město Newport Beach. Dolarové multimilionáře sem už desítky let lákají výhledy na Pacifik, celoročně příjemné podnebí, na rozdíl od ani ne hodinu vzdáleného Los Angeles větší klid a nádherné vily.

A právě pod jejich luxusní podobu se poslední roky podepisuje i Helena Brana, devětadvacetiletá interiérová designérka původem z Česka.

Helena Brana do Kalifornie se svým americkým manželem přišla před čtyřmi roky. Původně sice v Česku a Belgii vystudovala politologii, ale přiznává, že nakonec dospěla k tomu, že to není to, čím by se chtěla živit. Víc ji lákal interiérový design. Nejprve se mu věnovala v Česku, ale narazila. Ukázalo se totiž, že spolupráce mezi architekty a interiérovými designéry u nás příliš nefunguje.

Reklama

„Je tam velký odstup, hlavně ze strany architektů, kteří nás neberou jako rovnocenné partnery. Z toho pak vychází různé nesoulady, které je potřeba řešit, což bývá velmi únavné,“ říká Helena Brana.

Další překážkou byl fakt, že Češi pořád ještě nejsou zvyklí na to, aby část rozpočtu na stavbu nebo rekonstrukci použili na práci interiérového designéra. V USA je to přesně naopak.

„Tady jsou role architekta a interiérového designéra prakticky vyrovnané. Když už si někdo najme architekta, nebo si pořídí veliký dům, automaticky počítá i se spoluprací s interiérovým designérem. Navíc oproti Česku je tady mnohem víc lidí, kteří si to mohou dovolit,“ vysvětluje Helena Brana, která klientům zajišťuje kompletní zařízení domů od povrchů podlah přes vybavení koupelen, kuchyň až po zařízení nábytkem.

Hodnota jejích zakázek se běžně pohybuje kolem 300 tisíc dolarů a práce na takovém projektu jí zabere dva až tři měsíce.

Začátky v Kalifornii ale nebyly jednoduché. Helena totiž neměla portfolio, kterým by se mohla prezentovat. „Rychle se ale ukázalo, že byznys je tady extrémně postavený na kontaktech, které si na základě svojí práce vytvoříte. Dobrá reference je základ. Jakmile tak dokončíte jeden podařený projekt, v komunitě architektů, realitních makléřů a developerů se to rychle roznese samo,“ pochvaluje si.

Helena Brana. | Foto archiv

Na začátku tak pomohla i zakázka na proměnu sousedova třípatrového rodinného domu. Výsledek se povedl a další nabídky na spolupráci začaly přibývat.

Konkurence na poli interiérových designérů je v USA obrovská. Heleně se proto při návrzích interiérů domů amerických milionářů vyplatila sázka na odlišnost. Po příjezdu do Kalifornie také nenechala nic náhodě a sledovala, jak to na tamějším trhu s interiérovým designem vypadá. Zjistila přitom, že spousta nemovitostí v Newport Beach si je hodně podobných nijak zajímavými interiéry, což vůbec nekoresponduje s jejich hodnotou, která ani u nejlevnějších domů neklesá pod milion dolarů; běžné jsou částky kolem pěti milionů dolarů.

Reklama

„Člověk by ani nepoznal, že za nimi byla práce interiérového designéra. Došlo mi, že je to šance, jak ukázat, že to jde dělat krásně a jinak. Mým cílem bylo a je, aby hodnota domu nebyla jen v lokalitě, kde stojí, ale i v jeho interiéru,“ říká designérka, která se to prakticky snaží provést tak, že téměř veškerý nábytek a další věci do domácnosti si nechá dovážet z Evropy, přičemž sází na kvalitu, přírodní materiály a zajímavý design.

Z Česka tak do Kalifornie pravidelně míří zásilky z se značkovým osvětlením Bomma, které vzniká ve sklárně ve Světlé nad Sázavou. V segmentu osvětlení se rýsuje i spolupráce se značkou Brokis.

Většinu zakazníků má Brana z už zmíněného Newport Beach a nedalekého Los Angeles. A i když je to jenom kousek, přístup klientů se v jednotlivých městech hodně liší.

Aktuální vydání magazínu

„Newport Beach je na pobřeží Pacifiku. Máme tu hodně sportovních hvězd z NBA, NHL, fotbalové nebo baseballové ligy. Žije tady hodně lidí, kteří jsou napojení na Hollywood, ať to jsou herci nebo režiséři. To jsou hodně konzervativní klienti. Většinou se tak interiéry domů nesou v plážovém stylu, což znamená, že vedou světlé barvy, vzdušnost a velké výhledy do krajiny. Oproti tomu v LA pracuji s mladšími lidmi, kteří vyhledávají ruch velkoměsta, pracují například pro filmová studia a nechce se jim denně odněkud dojíždět desítky kilometrů. Jsou i více extravagantní. Aktuálně tak v LA pracuji na jednom domě, kde si jeho majitel přeje mít pracovnu v duchu havajského baru,“ říká s úsměvem Helena Brana.

Reklama
Reklama