skip to main content

Labuť za 11 miliard. Podívejte se na unikátní návrh luxusní superjachty

Je to pták… Je to letadlo… Je to superjachta? Při prvním pohledu budete nevěřícně zvedat obočí a považovat tuhle krasavici za vtip. Nenechte se ale zmást, její designér to myslí zcela vážně.

Tím designérem je římský svéráz Pierpaolo Lazzarini a na projektu superjachty zvané Avanguardia pracoval přes pět let. Za tu dobu se z bláznivé myšlenky stal návrh, po kterém – jak Lazzarini doufá – konstruktéři lodí dychtivě skočí.

„Necháváme se inspirovat přírodou, protože už nám ukázala základní tvary,“ vysvětluje designér svou filozofii. „Za vzor jsme si vzali labuť, protože ji pokládáme za jedno z nejelegantnějších zvířat. V tom, jak se pohybuje, jak se živí, zkrátka ve všem.“

Reklama

Jednoznačným marketingovým tahounem Lazzariniho jachty je její pohyblivý „labutí krk“, který se umí natáhnout a spustit na vodu motorový člun. Přenést odvážný návrh do výkresů nebylo nic jednoduchého.

„Během pěti let jsme zkusili všechno možné, abychom vytvořili optimální tvar,“ vzpomíná designér. „Zkusili jsme i použít opravdový jeřáb, který sice fungoval dokonale, ale zase nabourával celkový design jachty.“

I když celý koncept může působit trochu bláznivě, jeho autor tvrdí, že pokud má daná loděnice dostatek odvahy a chuti do zkoušení nových věcí, je proveditelný. Cena takové realizace je však astronomická: odhady ji počítají na 500 milionů dolarů – tedy něco přes 11 miliard korun.

Pokud by Avanguardia skutečně vznikla, dostala by se tak mezi pětici nejdražších superjachet světa, které vévodí History Supreme ze zlata a platiny s pořizovací cenovkou někde v rozmezí dvou až pěti miliard dolarů (zdroje se v údajích o ceně různí).

Avanguardia se složeným krkem a odpojeným motorovým člunem
Reklama

Lazzariniho avantgardní koncept byl přitom původně ještě divočejší: labutí „hlavou“ neměl být člun, ale dron, který by z  „krku“ startoval. Designérovi se však nepodařilo najít funkční řešení, jak s dronem bezpečně přistávat. „Přestože jde o koncept, chceme dělat věci, které opravdu fungují, a ne jen nápady ze sci-fi. Proto jsme se rozhodli pro člun,“ objasňuje Lazzarini.

Labutí silueta a odpojitelný člun nejsou jedinými vychytávkami Lazzariniho jachty. Avanguardia nabízí i garáž pro auta, heliport a místo na dva kapslové vodní skútry, které se už z papíru dostaly do reálné výroby. Právě jejich návrh Lazzarinimu vynesl už v roce 2010 designérskou cenu a přivedl ho na myšlenku založení vlastního studia v roce 2012.

Zásadní otázka ale zůstává: Má vůbec někdo zájem Avanguardii dovést do reálné podoby? Podle designéra je odpověď kladná.

„Už nás kontaktovali z několika loděnic v Itálii a Německu. Jedna z nich o nás slyšela od svého klienta, pro kterého už v minulosti stavěli stometrové jachty. Zajímaly je hlavně detaily jeřábu,“ tvrdí Lazzarini.

„Stavitelé jachet vždycky hledají nové výzvy. Když v námořním světě někdo o něčem řekne, že je to moc složité, stavitele jachet to potěší. Je to možnost vytvořit něco, co ještě nikdo před nimi nedokázal.“

Reklama
Reklama