skip to main content
Jak být lepší

Jak se vymotat z bludného kruhu černých myšlenek? Vyhněte se těmto chybám

3 minuty čtení

Těžko je teď víceméně všem. Nejistota se stala denním chlebem, míra úzkosti, strachu, vzteku, ale i bezmoci nikam neodchází. Nacházíme se v situaci jako z židovského vtipu, kdy Bůh oznámí Mojžíšovi, že chystá obrovskou potopu, tak ať připraví svůj lid na fungování pod vodou.

Z anekdoty se můžeme sami poučit, protože ačkoli nemůžeme vědět, co přinese zítřek, existují strategie, které nás dovedou k tomu, aby nás to neděsilo.

Co nefunguje?

Reklama

Nejprve stojí za to pochopit, že s emocemi musíme vědomě pracovat. Určité myšlenky a pocity nás vedou do nekonečné smyčky negativních strategií, které nejsou k ničemu. Pokud u sebe vysledujete některé z níže uvedených myšlenkových pochodů, zasáhněte protiútokem.

Sebeobviňování

Myslíte si, že jste zodpovědní za nepříznivou situaci. V hlavě vám zní, že jste k ničemu a víte to o sobě už dlouho. Ve skutečnosti se jen připravujete o zásobu sil, která by vám umožnila se problémům postavit. Sebeobviňování vás připravuje o energii, máte pak větší stres a motáte se v kruhu.

Co funguje: Pokud se něco nepovedlo, přijměte to jako fakt. Myslete na budoucnost a sestavte akční plán, jak z problému ven.

Bludný kruh

Reklama

Obsesivně se vracíte ke všemu, co se vám nepovedlo, nebo si znovu přehráváte zraňující či stresující situace. Analyzujete je pořád dokola, čímž pomyslným mentálním výtahem sjíždíte hlouběji k černým myšlenkám. Při setkání s nimi ale nedojde ke katarzi, nýbrž celý proces zopakujete. Máte pak nejen problémy ve vnějším světě, ale hlavně v tom vnitřním.

Co funguje: Vědomě obraťte pozornost jinam. Cílem je přimět se přemýšlet o konkrétních krocích, které vás dovedou k cíli. Přišli jste o místo? Nestrašte se představou, že skončíte na ulici, ale sepište si, koho ze svého okolí můžete oslovit ohledně propojení s možným novým zaměstnavatelem, upravte si profil na Linkedinu, vyhledejte headhuntera.

Drama queen

V tom, co špatného nás potkalo, míváme někdy tendenci přehánět. Míra utrpení je pro každého individuální, ale sami v sobě možná někdy cítíte, že některé problémy vykreslujete barvitěji, než by si zasloužily.

Co funguje: Změna perspektivy. Co by se například stalo, kdyby vám lékař řekl, že kvůli zánětu žaludku nemůžete jíst milovaná jídla nikoli pár měsíců, ale do konce života. Nebo pokud vám teď v krizi snížili plat, jak byste se cítili, kdybyste přišli o místo? Je důležité být empatický nejen k tomu, co cítíte k sobě, ale také vůči okolí – protilékem na vaše přehánění může být povědomí o trablech jiných lidí.

Hledání viníka

Za všechno může vláda, Babiš, Kalousek, Bill Gates, šéf nebo soused. S takovým přístupem se vzdáváte zodpovědnosti za svůj život. Je to strategie, která má za cíl sejmout z nás pocit viny, aniž byste si promysleli svůj podíl na nezdaru – a vzali si z něj ponaučení.

Co funguje: Ptejte se sami sebe, jaké kroky vás přivedly do problémů? Co můžete udělat příště jinak? Jakou lekci si z toho můžete vzít?

Reklama
Reklama