Vymazlené kanceláře s relaxačními a herními zónami, obědy zdarma ve firemní kantýně a značný prostor pro utužování firemní kultury a mezilidských vztahů. Pro řadu firem to byl před pandemií standardní set nástrojů, jak získávat, motivovat a udržet si špičkové zaměstnance.
Jenže distanční a hybridní modely práce standardy razantně změnily. A po téměř dvou letech práce na dálku teď řada firem po celém světě bolestně zápasí s důsledky. Zaměstnanci, do kterých firmy investovaly nemalé prostředky, jsou demotivovaní, vyhořelí a odcházejí.
„Fluktuace patří k jednomu z nejpalčivějších problémů, které teď mnohé firmy sužují. Podle dostupných studií jen za letošní září odešly ze své stávající pozice v Americe přes čtyři miliony lidí,“ říká Pavla Bobošíková, CEO platformy WF Homie.
Na druhou stranu však pandemická zkušenost přiměla řadu firem k budování globálních týmů a najímání lidí napříč planetou. Jak ale vytvářet týmy produktivních, angažovaných a spokojených zaměstnanců, když jsou sestavené z lidí, kteří se nikdy fyzicky nepotkali?
„Za loňský rok firmy do HR celosvětově investovaly 3,1 miliardy, což je meziroční nárůst skoro o miliardu,“ konstatuje Bobošíková. I to je důvod, proč loni v listopadu založila se svým společníkem Rezou Farahanim zmíněný startup, pomáhající firmám hledat krátkodobá i systémová řešení nových témat.
V březnu 2021 spustili webovou platformu, na které klientům nabízejí přes 150 virtuálních eventů pro budování týmu a k oceňování zaměstnanců: od teambuildingových společenských akcí přes zdravotní a wellness programy až po vzdělávací a rozvojové projekty.
„Marketingový tým si může naplánovat jednou týdně happy hour, na kterou všem automaticky domů dorazí koktejlový balíček, přes systém lze nastavit automatické rozesílání dárků k narozeninám nebo distribuci firemního merche,“ nastiňuje Bobošíková.
Aktuálně startup působí na americkém trhu, v plánu je ale globální expanze. Příležitost vidí také investoři: v prosinci WF Homie získala 1,5 milionu dolarů, tedy přes třicet milionů korun od fondu LOI Venture. Investice umožní rozšíření nabídky o analytické nástroje, které do budoucna mohou problémům předcházet.
„Je překvapivé, že i v řadě technologických firem je HR nezřídka v době kamenné. Spokojenost zaměstnanců se ověřuje dvakrát ročně přes firemní dotazníky, kde se vás zeptají, jak jste tam spokojení na stupnici od jedné do deseti,“ konstatuje Bobošíková.
„Momentálně se v oblasti vytváří atraktivní trh s řadou nových příležitostí,“ dodává. Podle jejích slov na něm uspějí ti, kteří dokážou přinést nejkomplexnější služby.