Diploma Selection je každoroční součást Designbloku, která má podpořit ty nejlepší absolventy uměleckých škol módního i produktového designu z celé Evropy. Co musejí mít účastníci k tomu, aby dokázali zvítězit?

Do letošního ročníku se přihlásilo 164 diplomantů z 52 prestižních evropských univerzit ze sedmi zemí včetně zástupců z Česka a Slovenska, do finále se probojovalo třicet nejlepších. 

Porota módního designu kategorie Diploma Selection na Designbloku

Jako porotkyně v kategorii módy jsem se letos účastnila potřetí a k velké radosti mé i ostatních kolegů v jury zjišťujeme, nakolik úroveň přihlášených projektů stoupá.

Zatímco loni bylo mnoho prezentovaných kolekcí zahleděných příliš do sebe a ignorujících koncového zákazníka, tentokrát se diplomanti ukázali jako uvědomělejší i řemeslně zručnější.

Velkou práci sehrál tým okolo porotkyně Mariette Hoitink z Holandska, o které píše také americký Forbes. Jedná se o zakladatelku agentury HTNK, která pomáhá návrhářům s marketingem, brandingem, a zároveň funguje jako jejich business coach.

V Česku by její služby měly cenu zlata, pro soutěžící v Diploma Selection to znamenalo alespoň to, že díky péči Mariette a jejích kolegů dokázali skvěle odprezentovat svou práci.

Po skončení každé přehlídky v rámci Diploma Selection totiž finalisté mimo oči veřejnosti představují porotcům své kolekce. Ve dvou předchozích ročnících měli mnozí návrháři problém udržovat oční kontakt a srozumitelně svůj záměr představit.

Letos dokázalo všech šestnáct finalistů o kolekcích, se kterými uzavřeli studia, hovořit konstruktivně, se sebevědomím, ale také porotcům přesně představit myšlenkové pochody, jakým způsobem dané záležitosti vznikly.

Potom najednou chápete, proč například Tim Van Der Plas z Rotterdamu ukázal kolekci, která byla plná černých krinolín a strašidelných hábitů. „Bojoval jsem se svojí depresí a chtěl jsem ji zasadit do vizuálního kontextu,“ prohlásil.

Jenže vítěz musí vytvořit takový set oděvů, že funguje na pódiu bez vysvětlení, sám o sobě. Jednou z nejzajímavějších prací proto byla ta od Tomasze Umbrase z Varšavy. Plstěné modely s malbou pracovaly s motivem čarodějnic, ale Umbras dokázal kromě výtvarného sdělení také stvořit velmi zajímavé skulpturální střihy.

První místo získala Maria Czarnecka, která hledala udržitelnější řešení mimo svět západní módy. Vybrala si japonské umění pro práci s obdélníkovými střihy, mnoho oděvů z kolekce bylo bezešvých, a zároveň každý kus oděvu šlo pomocí knoflíků, stahovacích šňůrek či pásků přetvořit na západní či naopak japonský look.

I letošní Diploma Selection tak potvrdilo to, na co mnohdy ve zrychlené současnosti zapomínáme. I když se zdá, že navrženo a vymyšleno bylo už opravdu vše, výtvarný talent, systematická práce a kvalitní řemeslo budou oceňovány vždy. Jen to ještě musíte umět dobře prodat.