Investice do veřejného prostoru a zeleně se městům vracejí zpátky. Například ve formě zvýšení hodnoty pozemků, přilákání zajímavých podniků nebo většího počtu turistů, kteří ochotněji utratí své peníze.
Uvědomuje si to i vedení New Yorku, aktuálně plánující investice v přepočtu téměř sedmnácti miliard korun do dokončení okružní cyklostezky s názvem Manhattan Greenway. Ta kopíruje nábřeží celého Manhattanu, a pokud město gigantický projekt dokončí, objede newyorský cyklista celý ostrov po dvaapadesát kilometrů dlouhé cyklostezce, aniž by musel slézat z kola.
Praha se takovému projektu logicky nemůže ani přiblížit. Aktuálně se však připravují dva, u kterých se inspirace cyklistickým New Yorkem najít dá. A měly by přinést i efekty zmiňované v úvodu.
Na místě již nefungující části železniční trati na koridoru mezi Prahou a Benešovem má vzniknout promenáda pro pěší a cyklisty, která propojí Zahradní Město a Vršovice. Inspirací projektu byla newyorská High Line – více než dvoukilometrový visutý liniový park na místě bývalé nadzemní dráhy v západní části Manhattanu.
Promenádu pro New York navrhla americká architektka polského původu Elizabeth Diller a projekt znamenal obrovský ekonomický růst pro celou oblast města, která byla předtím v podstatě mrtvá. Po zprovoznění parku vznikla nová pracovní místa, obchody a byty.
Pražskou verzi promenády na místě bývalých kolejí chce město začít stavět v polovině roku 2022 a podle náměstka primátora Adama Scheinherra vyjde projekt na 200 až 300 milionů korun.
Půjde tak o jednu z největších investic do veřejného prostranství na území Prahy 10, která chce promenádu zapojit do systému zelených koridorů na území celé městské části. Obživnout má postupně i okolí liniového parku, kde vzniknou stánky s občerstvením, nová místa pro odpočinek a také propojení dvou kolejemi oddělených částí města.
V současné době jsou na místě budoucí Drážní promenády zbytky vytrhaných kolejí. Část z nich tam zůstane i nadále – stejně jako návěstidla, původní lávky, osvětlovací věže a další prvky mají připomínat železniční minulost místa.
Podobu liniového parku připravil hlavní architekt projektu Tomáš Cach, architekt mostů Petr Tej a ateliér krajinářské architektury terra florida. Podobný projekt se pak chystá i na druhém konci Prahy, kde stezka pro pěší i cyklisty nahradí v budoucnu současnou železnici mezi Hradčanskou a Veleslavínem.
Práce na zelené radiále ale nezačnou dříve než v roce 2028, tedy v době, kdy Správa železnic plně nahradí zmiňovaný úsek železnice modernizovanou tratí vedoucí směrem na letiště tunely pod zemí. Termín začátku její stavby odhaduje Správa železnic na rok 2025.
15. 7. 20213 min
Martin Bajtler
redaktor Forbes Česko
Věnuje se realitnímu trhu, developmentu, architektuře a urbanismu. Jako fanoušek basketbalu občas píše i o penězích pod bezednými koši. Ve Forbesu působí od roku 2021, předtím pracoval v pražské redakci MF DNES.