skip to main content
Architektura

Promenáda spojující Strašnice a Vršovice nebude mít v Evropě obdoby, říká její architekt

„Jsem pověrčivý, mám strach, že to nakonec nedopadne,“ směje se Tomáš Cach. Je hlavním architektem a koordinátorem ambiciózního projektu Drážní promenády, která má spojit Vršovice a Strašnice.

Jeden pás o šířce čtyři metry bude rozdělený do dvou pruhů a umožní cestování cyklistům a bruslařům v obou směrech. Druhý, směrově smíšený, bude věnován chodcům. Jeho šířka bude 3,2 metru a od rychlého cyklistického pásu jej bude dělit necelý metr zeleného pásu, tartanu nebo původní koleje.

Podél vnějších stran se má táhnout souběžná síť doplňkových nezpevněných pěšin a cest pro chůzi či běh na měkčím povrchu. Ačkoli je promenáda inspirována newyorskou High Line (odtud vznikla i její přezdívka), pařížskou Promenade plantée i některými promenádami v německých městech, nikde se nejedná o tak velkou městskou rozlohu.

Reklama

„Proto nebude mít pražská promenáda obdoby, využívá skutečně velkorysý prostor. Souvisí to s tím, že dvoukolejná trať se opouští málokdy,“ komentuje Cach projekt, který má být hotový v roce 2024.

Zatímco další rekreační promenády u nás vyrostly například ze zrušené dráhy na trati Plzeň–Ejpovice nebo Ostrava – Česká Třebová, chystaná Drážní promenáda letos v prosinci po 150 letech definitivně ukončí provoz na benešovské trati – a stane se tak prvním podobným projektem nikoli ve volné krajině, ale ve městě.

Cach na Drážní promenádě pracoval od roku 2014, kdy zadal studii místa, které má fungovat jako zelená bezmotorová páteř území Prahy 10. „Máme také velký zájem o zachování historických budov, které jsou součástí tohoto území. Původně měly být zbourány a já pevně věřím, že se nám je podařilo zachránit. Má pro nás smysl je zachovat jako celek a předat dalším generacím,“ říká Cach.

Reklama

Podél promenády tak zůstane historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918 nebo lávka nadchodu u zastávky Praha-Strašnice z třicátých let, stejně jako část nástupiště z druhé poloviny 20. století.

I když město koncept Drážní promenády sebejistě představilo, podle jejího hlavního architekta má projekt před sebou ještě opravdu dlouhou cestu a může kdykoli narazit na obstrukce, které ho mohou zastavit.

Pokud vás Drážní promenáda zaujala, pak doporučujeme aplikaci Praha zítra, kde je k vidění téměř 500 stavebních projektů, které mohou v metropoli v budoucích letech vzniknout.

Mnohé z nich by Prahu katapultovaly do pozice moderního evropského velkoměsta s velmi progresivní architekturou a městským plánováním zlepšujícím každodenní život jejích obyvatel.

Zároveň ale vznik podobných nových projektů doprovází složitý schvalovací proces mnoha účastníků, od zastupitelů městských částí po investory, mezi kterými musí panovat shoda.

Zdá se ale, že u Drážní promenády se to podařilo.

Reklama
Reklama