skip to main content
Český byznys

Jako staré rozhlasové hry. Audioteka sklízí úspěch i díky výpravným audioknihám

Je to, jako byste poslouchali rozhlasovou hru, ale nemusíte kvůli tomu ladit rádio. Vypravěč uvede do děje, ozvou se tajemné zvuky, hovor lidí v hospodě, který střídá v hudebním podkresu hlas hlavního hrdiny. Pár minut poslechu a jste vtaženi do Bulgakovova příběhu Mistr a Markétka s Martinem Myšičkou, Annou Fialovou a Jiřím Lábusem v hlavních rolích.

Do podoby audioknihy ho převedla společnost Audioteka, která se specializuje na produkci děl v digitálním zvukovém formátu. Udělala to formou takzvané superprodukce, kdy děj příběhu nevypráví jeden hlas, ale podílejí se na něm desítky herců, jejichž výkony podtrhují originální zvukové kulisy s autorskou hudbou.

Obraz při poslechu vůbec nechybí, všechno je sugestivní a dává velký prostor pro fantazii – podobně jako tomu kdysi bývalo u oblíbených rozhlasových dramatizací.

Reklama

Audioteka, která letos oslaví deset let na trhu, je nejen distributorem audioknih jiných nakladatelství, ale vyrábí je od roku 2018 i ve své produkci. Fyzické nosiče u ní ale nehledejte. Už od začátku její majitelé, polská „matka“ Audioteka a český knižní distributor Pemic Books, vsadili čistě na digitální formát.

Sázku na správného koně potvrdil rok 2019, kdy na trhu s audioknihami prodeje downloadů předběhly prodeje fyzických audionosičů. Ve spolupráci se zvukovými studii dosahuje společnost každoročně tržeb v desítkách milionů korun. „V loňském roce jsme navýšili obrat ve srovnání s rokem 2019 o 18, respektive o 42 procent ve srovnání s rokem 2018,“ doplňuje jednatel společnosti Pavel Pěnkava.

Meziročně rosteme o 20 až 30 procent.

Podle ředitele obsahu Audioteky Pavla Hurty firma od počátku kontinuálně roste. „Několik let zaznamenáváme meziročně růst o 20 až 30 procent,“ říká. Nic na tom nezměnil ani uplynulý covidový rok, jehož vliv nebyl podle Hurty ani negativní, ale ani přehnaně pozitivní.

Počet zákazníků se zvyšuje s tím, jak stoupá obliba poslechu audioknih. Typickým zákazníkem je přitom muž mezi 30 a 40 lety – i proto by v následujícím období chtěla firma posílit svoji nabídku o tituly bližší ženám a získat více posluchaček.

Vůbec nejúspěšnější produkcí je za historii Audioteky souborné dílo Divadla Járy Cimrmana, které si pořídilo více než deset tisíc zákazníků. V těsném závěsu za ním se drží Boss Babiš od Jaroslava Kmenty a Steve Jobs od Waltera Isaacsona byl zase první audioknihou, která se dlouhodobě těšila vysoké popularitě zákazníků, a tím také nastartovala audioknižní trh.

Nejoblíbenějším žánrem ale zůstávají detektivky. Dnes hlavně severské a ty moderního střihu, ale když se objeví Agatha Christie nebo Sir Arthur Conan Doyle, nezůstanou bez odezvy.

Reklama

„Loni na podzim jsme vyrobili v superprodukci divadelní hru Agathy Christie Černá káva s Jaromírem Medunou coby Herculem Poirotem, který postavu dabuje i v televizním zpracování. Krásná práce,“ pochvaluje si Pavel Hurta.

Letos plánuje Audioteka superprodukcí šest, jsou totiž finančně náročné – náklady se šplhají i do vyšších stovek tisíců korun. Musí se totiž mimo jiné zaplatit desítky herců, vytvořit zvukový plán s autentickou hudbou a efekty podobnými filmovému zpracování.

„Superprodukce osloví úplně nový typ zákazníků. Lidi, kteří od poslechu očekávají nový druh prožitku. Například Mistra a Markétku i další superprodukční tituly nabízíme v rámci nového předplatitelského programu Audioteka Klub, který nyní běží za zvýhodněných cenových podmínek a za několik měsíců ho plánujeme rozšířit o nové výhody pro jeho členy,“ vysvětluje Hurta.

Klub cílí na zákazníky, kteří už mají zkušenosti se streamingem obsahu, například filmů. Za měsíční předplatné – v současnosti 99 korun – mohou poslouchat audioknihy napříč žánry a autory, aktuálně je v databázi okolo 800 titulů.

Rozšířená verze Klubu, která nabídne další bonusy pro uživatele, by měla být o stovku měsíčně dražší. Podle Pavla Hurty má Klub řádově několik tisíc předplatitelů a roste počet těch, kteří si službu předplatí poté, co si ji bezplatně během čtrnáctidenního období vyzkouší.

Kromě detektivek je velký zájem také o žánr science fiction a poptávaní jsou hodně i čeští autoři, mimo jiné Petra Stehlíková se svojí sérií Naslouchač nebo tituly Františka Kotlety. Pomyslnou třetí příčku obsazují knihy o osobním rozvoji.

O tom, jaké knihy vyrobí ve vlastní produkci, společnost rozhoduje na redakční radě. Je to trochu alchymie, protože ne vždy platí, že co je úspěšné v tištěné podobě, bude i v audioverzi. Obráceně se na to ale spolehnout dá – šance, že v éteru uspěje tištěná kniha, která propadla, je malá.

Předplatné Forbesu

Zákazník si audioknihy kupuje a ukládá do virtuální poličky v mobilu nebo na počítači. Prostřednictvím aplikace Audioteky je pak může poslouchat kdekoli, i bez připojení k internetu. Zároveň v rámci služby rodinného sdílení může poskytnout audioknihu několika dalším členům domácnosti. Tituly v rámci Audioteka Klubu, jako například zmiňované dílo Mistr a Markétka, lze streamovat bez omezení, po dobu trvání předplatného.

Společnost chce tento rok zlepšovat aplikaci Audioteka a další investice hodlá směřovat do obsahu a kromě superprodukcí navýšit objem produkce standardních audioknih.

Reklama
Reklama