Byl to takový kolorit. Na každém společenském setkání, kde byly postavy z české e-commerce, na to přišla řeč. „Je v tom SAP,“ říkali někteří. „Je v tom příliš korporátní způsob fungování,“ říkali jiní. „Na rozdíl od Alzy se nesoustředí na čísla,“ říkali další. Každý něco říkal a každý měl svůj pohled na to, proč se Mall Group léta nedaří vyhrabat ze ztráty.
Insideři dlouhodobě potvrzovali, že akcionáři mimo Rockaway, tedy PPF a EC Investments, vlastnící po čtyřiceti procentech, byli z výkonnosti Mallu poměrně nervózní. Kolovaly i různé historky o tom, jak přesně skončil někdejší šéf Mallu Oldřich Bajer a tak dále. Na Evropské ulici Forbes každopádně před pár měsíci slyšel větu o tom, že se to lepší a že je vidět, kdo se začal více angažovat.
Skupinu, kam spadá kromě Mallu také méně nápadný, ale dlouhodobě ziskový e-shop CZC či Vivantis, začal prvního ledna letošního roku řídit ostřílený manažer Jan Hanuš, který do pozice přešel z maďarského Telenoru (odtud tedy linka k PPF).
O necelý půlrok později se internetová skupina chlubí další novinkou, která dosavadní story zbarvuje do mnohem příjemnějších odstínů.
Mall Group za poslední fiskální rok, tedy od 1. dubna 2020 do 31. března 2021, vygenerovala tržby ve výši 20,7 miliardy a skončila, optikou ziskovosti EBITDA, v černých číslech. Vůbec poprvé ve své historii (zde nezaměňovat s Mallem před vstupem investorů). Ještě loni mimochodem prodělala 1,7 miliardy korun. Konkrétní cifru skupina nezveřejnila, v rámci e-commerce se každopádně EBITDA margin průměrně pohybuje v jednotkách procent.
„Covid-19 samozřejmě přispěl k našemu růstu, ale rozhodně nebyl hlavním důvodem našeho hospodářského zlepšení. Meziroční tempo růstu se oproti předchozím letům lehce zrychlilo, zásadním zlepšením ovšem prošla transakční ekonomika,“ řekl u příležitosti výsledků CEO Jan Hanuš. A je to mimochodem přesně to, o čem mluvil mastermind celé Mall Group Jakub Havrlant už v květnu loňského roku.
„Když se podíváte na transakční byznys, celá krása je v umění vydělávat peníze na každé z tisíců a tisíců transakcí. Pokud se to ale naučíte, tak ve většině online byznysů je profitabilita jen protažení křivky do budoucna a do velikosti toho podniku,“ říkal tehdy Havrlant Forbesu s tím, že Mall Group je tomu „velmi blízko“.
Podle Hanuše skupina ozdravila téměř všechny poměrové ukazatele a provedla důkladnou revizi byznys modelu. „Zefektivnili jsme logistiku a mimo jiné také vsadili na růst našeho tržiště, což je model prodeje, který nám dává obrovský smysl a v mnoha segmentech je pro nás jednoznačně efektivnější,“ uvedl Hanuš, který si dále pochvaluje tržiště MALL Partner.
Skrze tento marketplace systém už na Mallu prodávají své zboží více než dva tisíce partnerských obchodníků, díky čemuž se nabídka produktů na Mallu přehoupla přes dva miliony. Právě na poli tržiště má být Mall podle Hanuše „neporazitelný“ a do tří let se má počet položek dostat ke třiceti milionům.
Není to však počet položek, na co česká byznysová obec primárně čeká, jako spíše na změnu vlastníků. Před několika měsíci se vyrojily spekulace o možném prodeji, respektive IPO, což přední postava české e-commerce nyní označuje za „veřejné tajemství“.
Faktem zůstává, že aktuální tržní sentiment hraje Mallu parádně do karet, čehož si jsou akcionáři nepochybně vědomi. Taková příležitost se zkrátka neodmítá. Když v segmentu, kde se podniky oceňují násobkem tržeb, přidáte důkaz o provozní ziskovosti, může mít Jakub Havrlant a spol. v rukávu doslova esa a výsledná cifra může překonat očekávání.
Vývoj budeme nadále sledovat.