Velký bůh Indra nepřijede na slonu, jak má ve zvyku, ale na jawě. A přijede už brzy do Česka. Završí tak zvláštní story, které by zakladatel Jawy František Janeček sotva věřil.

Ale popořádku. Indra je indický bůh, vlastně vládce nebes a král bohů, který umí metat blesky a tak. Velký se řekne mahi nebo mahe, takže velký bůh Indra? Mahindra. A co to má společného s Jawou? Tohle.

Mahindra je jedna z největších indických firem, vyrábí mimo jiné automobily, traktory či letadla a má obrat 15 miliard dolarů. A loni na podzim vzkřísila v Indii legendární Jawu: na základě licence na užívání značky vyvinula a začala prodávat zcela novou motorku. Novou – a krásnou.

Mahindra zatím nabízí tři modely, z nichž poslední, s typicky indickým názvem Pérák, představila tento týden. Designem, vypracovaným do detailů, vychází z klasických českých jaw, kývačky a péráku z 50. let. A název může odkazovat i k fiktivnímu československému superhrdinovi, který ve snech Pražanů bojoval s nacisty, zatímco inženýři z Jawy potají testovali svůj chystaný poválečný model.

Indický pérák

Motorky Jawa z Mahindry vyvolaly ohromný zájem nejenom doma v Indii, ale taky tady doma v Česku. O jejich dovoz se pokusilo několik firem, ale schází jim přísnější evropská homologace.

A teď, proč by se zakladatel Jawy František Janeček možná divil: homologaci indické Jawě pro Evropu obstará Jawa česká. Právě v těchto dnech, na sklonku listopadu, v Indii o podmínkách jedná Jiří Gerle, majitel firmy Jawa Union, pod niž právě česká Jawa patří.

Firma zatím oficiálně nechce nic potvrdit ani vyvrátit, ale podle informací, které se Forbesu podařilo získat, by se první jawy z Indie mohly v Česku objevit příští rok nebo v roce 2021.

V Indii se prodávají za 164 tisíc rupií, což je nějakých 53 tisíc korun, a nový pérák je dražší, v přepočtu se vyhoupne přes 60 tisíc korun. V Česku ale bude cena všech indických motorek určitě o dost vyšší, čekáme ji kolem 100 tisíc.

Mahindra má v Indii vyprodáno na měsíce dopředu a už dvakrát továrna zvyšovala kapacitu výroby, protože její motorky si u Indů drží skvělý zvuk. Podle různých odhadů má Jawa v Indii v knihách víc než 50 tisíc objednávek a továrna ve městě Pithampur ve státě Madhjapradéš jede na plné obrátky, aby uspokojila zákazníky více než stovky nových dealerství v Indii. Co vlastně nabízí?

Základní Jawa Forty Two a o něco draží Jawa 300 disponují jednoválcovým čtyřdobým motorem o obsahu 293 kubických centimetrů a výkonu 27 koní a také dlouhým sedlem pro dva lidi. Pérák dostal sedlo jedno a silnější motor s o něco vyšším obsahem 334 kubických centimetrů a výkonem 30 koní.

Všechny motorky z Indie vypadají na obrázcích až neuvěřitelně skvěle a propracovaně. Soudě podle mimořádně dobře udělaných webových stránek jsou motorky na výběr v několika atraktivních barvách a teď by měly začít putovat ze sériové výroby ke svým novým majitelům a na silnice.

Na indickém trhu je největším soupeřem jiná motorka z retro vlny – původně anglický Royal Enfield, který se v Evropě přestal vyrábět už v roce 1971, ale v Indii byl podobně jako Jawa konstruován v licenci a taky prodělal znovuzrození.

Česká Jawa, která dnes patří do skupiny Jawa Union, kde je vedle Jawy hlavně továrna Jihostroj Jiřího Gerleho, v současné době nabízí dva základní modely.

Jawa 350 stojí od 70 do 78 tisíc (v provedení retro) a je výkonově o něco slabší než motorka z Indie. Jawa 660 s italským jednoválcem Minarelli je naopak silnější a pochopitelně dražší – přijde na 180 tisíc korun. Až dorazí jawa od Mahindry, pravděpodobně se cenově vklíní právě mezi jawy z Týnce nad Sázavou.

Třistapadesátka v retro provedení

Jawa vyrobila od svého založení v roce 1929 přes tři a půl milionu motorek a v dobách největší poválečné slávy ji znal celý svět. Porevoluční vývoj ale firmu nezastihl v nejlepší formě.

V posledních letech však vykazuje obrat nad 110 milionů korun, loni to bylo dokonce 125 milionů. Hlavní trhy nachází doma a v Jižní Americe a v továrně, do níž se v posledních letech výrazněji investuje, pracuje stovka lidí.

Letošek je pro Jawu výroční, a tak se kromě nových modelů z Indie začalo znovu mluvit o mytickém litrovém modelu z Týnce nad Sázavou. Podle posledních informací by se měl na trhu objevit do dvou let.