Nastavuje trendy, ovlivňuje ekonomiku, politiku, kulturu i další odvětví. Mění chování jednotlivců i společnosti. Způsoby, jakým TikTok ovlivňuje svět, sahají i za hranice internetu.

Dříve nebo později vliv této sociální sítě přímo nebo zprostředkovaně pocítí i ti, kteří se jí vyhýbají. Od svého založení v roce 2016 zaznamenal TikTok mimořádný vzestup a ačkoli byl jeho rozmanitý obsah primárně určen pro mladší věkovou kategorii, uchvátil i další generace – navzdory varováním ohledně jeho problematické bezpečnosti a napojení na čínskou diktaturu.

Už v roce 2022 překročil počet jeho uživatelů miliardu a čas strávený v aplikaci se vyšplhal až na půldruhé hodiny denně. Síla TikToku spočívá v krátkých videích, trvajících většinou méně než minutu. Algoritmus platformy dokáže bravurně vyhodnotit, jaký obsah daného konzumenta zajímá, a na základě toho mu rafinovaně podsouvá nová a ještě zajímavější videa.

Uživatelé se tak často ocitají v pasti nekonečného sledování a uspokojování své touhy po rychlé a jednoduché zábavě – a mnohdy nevědomky pomáhají TikToku měnit svět.

Nikdy v historii lidstva neměli lidé takovou šanci zbohatnout, proslavit se nebo získat moc, a to i bez adekvátních znalostí, schopností a zkušeností. TikTok dal uživatelům příležitost vydělat si každodenním zveřejňováním videí spoustu peněz, čímž samozřejmě pomáhá i sám sobě.

Vidina snadného výdělku povzbuzuje uživatele k tomu, aby platformu používali stále častěji. Na rozdíl od ostatních platforem se na TikToku může přes noc, bez finanční podpory a zkušeného marketingového týmu proslavit prakticky kdokoli.

Nejlépe placená tiktokerka si vydělá půl milionu dolarů měsíčně.

Pro řadu mladých lidí se tak čínská sociální síť stala prací na plný úvazek. Nejlépe placeným příkladem je devatenáctiletá Charli D’Amelio z Connecticutu, jejíž hvězda vystoupala na konci roku 2019. Dnes má na svém účtu přes 150 milionů sledujících a vydělává údajně kolem půl milionu dolarů měsíčně.

Dnes proto existují agentury a manažeři a manažerky, věnující se výhradně hledání a rozvoji tiktokových hvězd. V lednu loňského roku pro ně aplikace spustila portál, usnadňující zprostředkovávání obchodů mezi značkami a klienty. 

Jednou z nejvíce ovlivněných oblastí je hudební průmysl. Šanci stát se na TikToku přes noc hvězdou má dnes v podstatě každý. Platforma se díky tomu stala hlavním zdrojem příjmů pro mnohé umělce, kterým pomohla vybudovat masivní publikum, aniž by potřebovali velký rozpočet, dobrého agenta či ostré lokty.

Zatímco však oblasti masové popularity mohou být na TikToku pomíjivé, není nezvyklé, že kolem specializovaných zájmů se vytvářejí trvalé komunity. To může mít pozitivní vliv na informovanost a vzdělávání a zároveň tyto komunity působí i jako důležité podpůrné skupiny.

S rozvojem platformy se rozrostl i obchod na ní. Schopnost virálního šíření na TikToku je něco jako marketingový jackpot, do kterého se pravidelně zapojuje celá řada společností i celých odvětví. Skvělým příkladem je komunita BookTok, která se zaměřuje na knihy a literaturu a dokáže prakticky z jakéhokoli autora či autorky udělat hvězdu s milionovými prodeji.

Například americká spisovatelka Colleen Hoover díky sociální síti v roce 2021 prodala téměř 1,9 milionů kopií svých knih a v roce 2022 pak toto číslo vyskočilo na 14,3 milionu – a to se bavíme jen o tištěných vydáních.

Knižní komunita na TikToku je tak silná, že diktuje, které knihy vydavatelé koupí i komu dají lukrativní nabídku. To má samozřejmě i negativní dopad: pokud se vydavatelé zajímají pouze o knihy s virálním potenciálem, vytváří to v nakladatelstvích určité tunelové vidění.

Další odvrácenou stranou vlivu TikToku je podpora takzvané fast fashion. Uživatelé na platformě s oblibou prodávají oblečení i další předměty za velmi nízké ceny, které se ve většině případů vyrábějí v nelidských podmínkách v Číně. Algoritmy podsouvané velké množství ultralevných produktů podněcuje uživatele k dalším a dalším, často zbytečným, nákupům.

Odeslání zboží z Číny až ke dveřím zákazníků z celého světa má navíc velkou uhlíkovou stopu. Ať už se jedná o leteckou. nebo lodní dopravu, je zapotřebí nemalé množství fosilních paliv, zároveň je velká část oblečení vyrobena z plastových mikrovláken, znečišťujících vodní toky.

Ramba
Vydání Forbesu Ramba

Užívání TikToku také podněcuje škodlivé návyky, které si uživatelé nevědomky osvojují. Aplikace vábí krátkodobou pozornost a potřebu se rychle rozptýlit, ale časem se z konzumace obsahu stává doslova nutkání, vedoucí ke snížení naší schopnosti se soustředit.

Podle profesorky Glorie Mark z Kalifornské univerzity v Irvine se lidé před dvaceti lety při práci online dokázali soustředit v průměru 2,5 minuty. Do roku 2021 se tato doba zkrátila na 47 sekund – a TikTok má trend ještě zhoršit, jakkoli jsou mezi viníky i další sociální sítě.

Podobně jako na nich se na Tiktoku ve velkém šíří zavádějící informace, což podkopává důvěryhodnost v demokratické procesy. S rozvojem generativní umělé inteligence navíc na platformě využívající video roste riziko zfalšovaného obsahu, živícího konspirační teorie.

Na jedné straně je TikTok skvělým informačním kanálem, na straně druhé může být ideálním prostředkem pro šíření dezinformací – podle studie ratingového systému NewsGuard tvoří až dvacet procent obsahu TikToku. Vysoké procento pravděpodobně vzroste s letošními americkými prezidentskými volbami.

Podobně jako YouTube navíc TikTok každého z uživatelů pomalu, ale jistě uzavírá do jeho vlastní názorové bubliny. Nebezpečné je to v případech, kdy takový uživatel podlehne videím s extremistickými myšlenkami, neetickým sexuálním obsahem či zmíněnými dezinformacemi. 

Výmluvným příkladem byla kauza influencera a sexuálního násilníka Andrewa Tatea, ze kterého TikTok udělal globální superstar. Svého času měl Tate obrovský vliv na mnoho svých diváků, kteří uvěřili jeho misogynním prohlášením.

TikTok je také hnízdištěm kyberšikany – nejpočetnější skupinou jeho uživatelů jsou mladí lidé, kteří často nevědí, jak se jí bránit. Anonymita platformy a obrovská uživatelská základna je pro kyberšikanu doslova živnou půdou. 

Uživatelé mohou ostatní zaplavovat negativními nebo škodlivými komentáři, aniž by se museli bát, že je někdo odhalí. Za problematickou je navíc u TikToku pokládána samotná bezpečnost aplikace. Už loni v březnu vydal Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varování před hrozbami, že uživatelská data mohou být zneužita k vydírání zájmových osob a narušení bezpečnostních nebo strategických zájmů České republiky.

Problémem je podle úřadu množství shromažďovaných dat o uživatelích a způsob, jakým jsou sbírána a jak je s nimi nakládáno. Trnem v oku je TikTok i kvůli nedemokratickému prostředí Čínské lidové republiky, kterému je mateřská společnost ByteDance podřízená.