Vasky, Grizly, Woox, Angry Beards, Coffeespot… Jen část značek, kterým Petr Handlíř a jeho tým pomohli prostřednictvím Facebooku a Instagramu k byznysovému úspěchu.

Skoro čtyři sta milionů korun jen za poslední rok proteklo Handlířovou firmou, nesoucí jeho jméno, směrem k účtu společnosti Meta, stojící za oběma zmíněnými sociálními sítěmi. Nebyly to ale jeho peníze: svěřili mu je klienti, kteří ve velké míře sázejí na takzvaný výkonnostní marketing.

A právě v něm Handlíř kraluje, což ho dovedlo mimo jiné do letošního výběru Forbes 30 pod 30.

Dráhu Petra Handlíře ve Forbesu sledujeme dlouhodobě. Čtyři roky zpátky měl padesátku klientů a tři kolegy. Dnes má klientů víc než sto dvacet a jeho po republice rozprostřený tým, který řídí z dvouapůltisícových jihomoravských Ždánic, se rozrostl na sedmnáct lidí.

Rostou i čísla. Zatímco zkraje trvalo rok a půl, než skrze Handlířovu firmu klienti proinvestovali sto padesát milionů korun, aktuálně to stihne za méně než šest měsíců. A sedmnáctimilionový obrat z roku 2021 předloni vystoupal na pětadvacet a loni na čtyřicet milionů korun.

Ziskovost se přitom pohybuje ve středních desítkách procent a všechna uvedená čísla by mohla růst ještě rychleji. Stačilo by přibrat další klienty, kteří o spolupráci s jeho týmem stojí. Jenže…

„Nejde mi o objem. Nikdy jsme nemuseli jít do výběrového řízení. Všichni klienti za námi přišli sami a i teď máme víc poptávek, než zvládneme,“ přiznává Handlíř.

„Pro spolupráci si tak vybírám jen značky, které to dělají dobře a se kterými si rozumíme. Tím, jak podnikáme pod mým jménem, jsem hodně, hodně opatrný. I když už jsme poměrně velká firma, duší jsem pořád jako freelancer, který chce mít kontrolu nad vším, co se děje,“ vysvětluje.

Nechci miliardu, ale chodit v pět hodin domů s čistou hlavou.

Proto si dlouhodobě pohrává s myšlenkou, že růst firmy časem zastaví a zastropuje počet klientů, aby práce, kterou jeho tým odvádí, mohla jít ještě víc do hloubky a měla ještě větší hodnotu.

„Nechci miliardu, ale chci se mít dobře a chodit v pět hodin domů s čistou hlavou,“ konstatuje. O to víc mu pak záleží na tom, aby klienti i jeho lidé spolupracovali dlouhodobě. „Na tom to stojí a padá. Jakmile by to bylo jinak, je to špatně,“ dodává Handlíř.

Pokud by sám viděl, že taková situace nastala, připouští, že nemá problém zpomalit, v klientském portfoliu ubrat a dostat firmu i sebe zpátky do pohody. Aktuálně prý taková situace nehrozí: „Dokud vidím, že klienti jsou nadšení a my práci jako tým zvládáme, troufám si ještě růst,“ vysvětluje podnikatel.

Když už nového klienta do portfolia přidá, ještě před startem spolupráce se obvykle snaží zjistit, jestli spolupráce klientovi přinese výrazně vyšší hodnotu, než kolik za služby agentury zaplatí. „Znamená to podívat se na jejich existující účty, zorientovat se v samotném byznysu a číslech, kterých klient dosahuje, poslechnout si jeho očekávání…,“ vyjmenovává.

Minimální náklady pak Handlíř vyčísluje na víc než padesát tisíc měsíčně – práce jeho agentury začíná na pětadvaceti tisících a dalších minimálně třicet až padesát tisíc je ideální mít na útratu na sociálních sítích. Největší klienti na vrcholu sezony, což jsou obvykle měsíce před Vánocemi, dávají do reklamy na Facebooku a Instagramu i osm až devět milionů za měsíc. To je ale skutečná špička – průměr se pohybuje mezi dvěma a třemi sty tisíci korunami.

Handlíř se také občas setkává s tím, že ho ke spolupráci oslovují klienti ze stejného segmentu, odkud už klienta má. Tady pak mluví o šedé zóně: ve smlouvách exkluzivitu nikomu neslibuje.

„Snažím se to řešit individuálně a férově. Obvykle se děje to, že pokud už v dané oblasti výrazného klienta máme, dalšího nebereme. Pokud si ale nejsme sami jistí, klidně to s oběma stranami řešíme, aby nikdo nebyl nespokojený,“ popisuje.

Typickým příkladem může být třeba Čokoládovna Janek. „Za dobu, co pro ně děláme, za námi přišlo kolem pěti dalších čokoládových brandů, abychom pro ně dělali taky. Tam jsme odmítali. Na druhou stranu, pokud se budeme bavit o módě, tak tu každý dělá trošku jinak, má jinou cílovku, jiný styl. Tam problém nevnímám,“ objasňuje.

Popstar
Vydání Forbesu Popstar

Handlíř musí pracovat s kontinuální proměnou fungování Facebooku a Instagramu. Sám přiznává, že dřív reklama na Facebooku fungovala téměř automaticky. Od covidového období, kdy internetový obchod a s ním i reklama na sociálních sítích extrémně vystřelily, ale reklama podražila, její efektivita klesla a vzrostl tlak, aby utracené peníze přinesly odpovídající výsledky.

I proto Handlíř do týmu přibral posily na produkci, které klientům pomáhají s přípravou podkladů k šíření na sociálních sítích. „Když děláte s Facebookem a Instagramem, nikdy nevíte, co bude. Každým měsíc, kdy fungujeme, je bonus. S tím jsem smířený. Riziko proto diverzifikujeme PPC reklamami a kreativitou, a máme tak pro klienty větší hodnotu,“ tvrdí.

Na druhou stranu si je jistý, že se svými kolegy dokáže na změny reagovat pružně. Navíc je podle něj potřeba se na online marketing navázaný na sociální sítě dívat tak, že i Meta potřebuje vydělávat, takže se od příjmů z reklamy neodstřihne. 

„Pořád se říká, že Facebook je mrtvý, podobně i Instagram. Ale čísla stále dělají jednoznačně největší. To je bez debaty. Pak dlouho, dlouho nic – a někde v dáli TikTok. Pak už prakticky nic dalšího. I tak ale sledujeme další sociální sítě a jsme připraveni na případný odliv lidí z jednoho kanálu do druhého reagovat,“ uzavírá Handlíř.