skip to main content
Češi v zahraničí

Je jedno, kdo jste, jen musíte být trochu divní, hlásí Češka ze startupové vily v Los Angeles

Že by její život vydal na knihu, poznala mladá Češka už před několika lety. Anna Thu Nguyenová vychodila základku v Česku, ve Spojených státech odpromovala z byznysu. Do třídy s ní chodil i Patrick Schwarzenegger, syn Arnolda. Pak založila firmu ve Vietnamu, rozjela startup za Atlantikem a z malé londýnské firmy Infinite Lambda o dvaceti zaměstnancích pomohla jako Head of Operations vybudovat společnost s více než dvěma stovkami lidí.

Loňský lockdown strávila s dalšími zakladateli startupů v sídle Launch House uprostřed Los Angeles. Mezitím v Česku dopsala slibovanou autobiografii s názvem Outsider a teď cestuje napříč kontinenty jako digitální nomád.

Pomyslný domov, který teď tvoří notebook a připojení k internetu, byl pro mladou ženu vždycky tak nějak všude a nikde: necítila se jako typická Vietnamka, ale ani typická Češka. Ti, kteří ji znají, o ní říkají, že je vietnamsky cílevědomá a pracovitá, česky společenská, americky pozitivní, britsky zdvořilá, a přece do žádného národního stereotypu úplně nezapadá.

„Vždycky jsem se viděla v komunitě lidí, co nepatří nikam. Proto jsem napsala knihu, ve které jsem to chtěla vyjádřit,“ říká Nguyenová. „Nejsem tady, abych někoho reprezentovala. Jsem to prostě já, Anna – s vlastními koníčky a povahou, která se zažitým stereotypům v mnohém vymyká.“

Reklama

Role outsidera, do které se mladá podnikatelka ve své knize sama pasuje, je ve světe startupů podle ní nezbytná přísada. „Musíte být tak trochu divní,“ odpovídá Nguyenová na otázku, jak se pozná člověk, který má podnikání v krvi. „Místo toho, abyste pilně studovali, ucházeli se o stabilní práci a šetřili si peníze, je v prostředí startupů často potřeba se na všechno vykašlat a úplně se ponořit do nápadu, který má vysokou šanci, že nevyjde,“ popisuje startupistka. „Ten risk je tam obrovský. Proto onen outsider mindset mají ve startupové scéně vlastně všichni,“ vysvětluje.

Život v Launch House ǀ Tiktok Anny Nguyenové

Divný, zvláštní, neotřelý. Přesně tak se ještě loni jevil nápad trojice inovátorů, kteří si během pandemie pronajali za sídlo v Beverly Hills za 35 milionů dolarů a přivedli do něj téměř dvě desítky startupistů, aby společně žili, pracovali a tvořili nápady, které mají změnit svět.

Svůj projekt nazvali The Launch House a mezi osmnácti podnikateli, kteří se do vily nastěhovali, byla právě i Anna Thu Nguyenová. Jejich cíl byl prostý: vytvořit si síť kontaktů a rozvíjet své projekty, ze kterých se jednou stanou úspěšné technologické společnosti. Každý ze zakladatelů navíc celý proces sdílel v reálném čase na svůj tiktokový účet.

„Vždycky jsem věděla, že networkování je pro založení úspěšného podnikání klíčové, i proto jsem se do Launch Housu přihlásila. Startupisty vybírali zakladatelé podle toho, jestli se jim líbil jejich nápad. A ten můj se jim líbil,“ popisuje zakladatelka s tím, že její projekt je zatím v začátcích, a jeho koncept se mění každé dva týdny. I proto o něm zatím nechce veřejně mluvit.

Život v Launch House ǀ Tiktok Anny Nguyenové
Reklama

Pravý podnikatel jde podle ní kamkoliv, kde vidí příležitost. „Má nápady, a je jedno, v jakém oboru. Škola v tomhle nehraje vůbec roli. Knihy vás totiž na vedení startupu nepřipraví. Je to svět, kde se všechno mění každou minutu a to nejlepší, co můžete udělat, je sledovat ty správné lidi a v rychle se měnícím světě se vzdělávat online,“ myslí si Nguyenová.

A o tomhle rychlém a zběsilém světě Anna vždycky snila. První firmu zakládala mladá podnikatelka se svým americkým kamarádem ve Vietnamu. „I když jsme oba firmu vedli, lidé si vždycky mysleli, že jsem jenom asistentka. Že by dvacetiletá žena sama podnikala, to se tam moc nenosilo,“ vzpomíná Nguyenová.

„V Americe je tohle všem jedno, jako cizinec máte ale obrovskou nevýhodu v tom, že jste tam na vízu, které není neomezené. Firmám proto musíte dokázat, že jste lepší než místní, a i přes to, že vám může kdykoliv vypršet vízum, stojíte za to, aby vás vzali.“ Ambiciózní workoholička, jak o sobě Anna mluví, tehdy poslala přihlášky do asi sto padesáti firem. Teprve ve sto jedenácté si řekli, že jim za to opravdu stojí. Firma se jmenovala TubeScience a Anna Nguyenová v ní postupně vybudovala tým se stovkou členů.

Jediné, co mají všichni startupisté společné, je to, že se pořád dokola ptáme: A nešlo by to udělat jinak?

Získat první práci bylo podle Nguyenové nejtěžší. „Pak už je všem úplně jedno, odkud nebo kdo jste. I to se mi na Americe a startupové scéně obecně tolik líbí. Všichni jsou tam tak trochu outsideři, jako já. Jediné, co máme všichni společné, je to, že se pořád dokola ptáme: A nešlo by to udělat jinak?“ směje se startupistka.

Přesně tak vypadal i život v Launch Housu. „Bylo to jako nonstop coworking. Kdykoliv přišel někdo s novým nápadem, všichni jsme si sedli a začali nad ním přemýšlet. Po nocích jsme nespali, jen jsme přemýšleli, jak bychom mohli svoje byznys modely udělat líp,“ popisuje.

Předplatné Forbesu

Když projekt sdíleného bydlení podnikatelů začínal, všichni zakladatelé se vezli na vlně takzvaného Webu 2.0. Když se Anna po měsíci v květnu do Launch Housu vrátila, všechny nápady už byly převedené do Webu 3.0, tedy zjednodušeně internetu, který bazíruje na decentralizaci. „Během několika týdnů se prostě všechny startupy přesunuly do blockchainu,“ říká Nguyenová.

Velký rozdíl mezi evropským a tím zaoceánským startupovým prostředím je podle ní hlavně způsob, jakým přemýšlejí tuzemští investoři. „V Americe stačí mít dobrý nápad a často velice snadno získáte investici. U nás je to jiné, než dostanete nějaké peníze, musíte hrozně moc věcí dokázat: že má váš startup už nějaký příjem, že máte za sebou úspěšné projekty,“ popisuje zakladatelka.

„To nejlepší, co mi Launch House dal, byla právě síť kontaktů, a to nejen investorů. Když teď budu potřebovat se svým startupem pomoct, mám za sebou komunitu, u které vím, že mě podpoří,“ uzavírá Nguyenová. „Teď jsem si proto dala rozjezd svého nápadu rok, kdy se mu budu plně věnovat. A uvidím, kam mě to dovede.“

Reklama
Reklama