Každý, kdo se trochu zajímá o svět designu, tuší, že březen tradičně patříval cenám Czech Grand Design.
Letos, jak by se dalo čekat, je hodně věcí jinak. Czech Grand Design se bude konat 21. dubna, slavnostní večer bude opět přenášet Česká televize, ale chybět budou diváci.
Zorganizovat předávání na červeném koberci pouze s finalisty organizátorům připadalo nevhodné, ale počkat, až se epidemiologická situace uklidní, rovněž nechtěli.
„Nevidím žádný důvod k tomu, aby byly ceny odloženy. Loňský rok byl pro český design zcela plnohodnotný, byť řada projektů, které vznikly, zatím nebyla převedena do masové výroby,“ vysvětluje šéfka Designbloku Jana Zielinski a členka Přípravného výboru cen Czech Grand Design.
Jak ale jedna z nejvlivnějších žen Forbesu za rok 2020 podotýká, letošní ročník pro ně není ztrátový jen proto, že dokázali rychle a včas najít nová řešení.
„Rozpočet pro letošní ročník cen Czech Grand Design je vyrovnaný. Samozřejmě jsme přišli o řadu sponzorů, kteří byli navázáni přímo na slavnostní večer, který jsme v minulosti jako velké gala dělali ve Stavovském divadle. Rozpočet jsme ale přizpůsobili situaci. Pomohli nám ti, kteří za námi stojí dlouhodobě,“ přiznává.
Czech Grand Design se musel vyrovnat s odchodem agentury CzechTrade, potažmo Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které se rozhodly nepodpořit kategorii, která vždy nesla jejich jméno – Výrobce roku.
Tu nyní podpoří Designblok, a jak Jana Zielinski říká, Czech Grand Design jsou mocným nástrojem pro podporu lokálního designu. Ta je letos potřeba snad ještě více než v předchozích letech.
„Autoři měli schované některé srdcovky v šuplíku a čas navíc, který lockdownem získali, využili pro jejich realizaci. Designéři si mohli splnit sny. A to není v těžké době málo,“ tvrdí Zielinski.
Kde si to nejlepší z českého designu prohlédnout?
Do 10. května na otevřeném prostranství Kampy máte příležitost seznámit se s díly 24 nominovaných na poli produktového designu, módy, šperku, fotografie, grafického designu a ilustrace.
Kromě zavedených jmen, jako je módní návrhář Jan Černý, jsou tu nové talenty, se kterými jste se mohli blíže seznámit prostřednictvím Forbesu.
O titul „Grafický designér roku“ se například uchází Anežka Minaříková, která pro Forbes popisovala svá studia na americkém Yale.
Místo diváků film
Během online předávání cen se bude také vysílat speciální film, který natočil oceňovaný režisér Tomáš Luňák. Autor snímku Alois Nebel natočil svědectví o práci lokálních designérů během pandemie.
„Je pozoruhodné, že ačkoli byl ten loňský rok pro řadu výrobců a designérů velmi složitý, přesto jsou výsledky jejich práce tou situací velmi málo dotčeny,“ komentuje ho Jana Zielinski.
Proč bychom během složitých časů Czech Grand Designu měli věnovat svou pozornost? Podle Jany Zielinski už proto, že právě design má tu moc zlepšit každodennost.