Mezi hosty týdnů módy po celém světě najdete zajímavou směs osobností. Od vlivných podnikatelů, sponzorů, politiků a manažerů až po zaměstnance fashion průmyslu, studenty a módní nadšence.

Odděluje je nejen typ pozvání – někdo si koupil lístek, jiný má VIP či press pass –, ale také místo usazení. Pro ty nejvýznamnější hosty je na módních přehlídkách vyhrazena takzvaná front row, tedy přední řada.

Na pražském fashion weeku obvykle bývá řada jenom jedna, ale samozřejmě odněkud vidíte na molo lépe. Letos však byly tyto statusové rozdíly víceméně setřeny, protože u vchodu si každý musel nechat změřit teplotu a uvnitř nasadit roušku.

Tým ředitele Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku Lukáše Loskota je potřeba ocenit za to, že se v nejistých pandemických časech vůbec rozhodli celé klání uspořádat. Pro návrháře bylo zrušení březnové edice jen pár dní před jejím vypuknutím finančně i emocionálně velmi náročné, ale v obdobné situaci se ocitla spousta designérů po celém světě.

Ivě Burkertové alias ODIVI měří u vstupu na fashion week teplotu.

Zatímco moskevský fashion week probíhá kvůli epidemii covidu-19 výhradně online a přehlídky na začínajícím newyorském týdnu módy budou také převážně zastoupeny ve streamovacím režimu, ten pražský se odehrál klasicky offline.

Návštěvníci u nás tak nepřišli o napětí před samotnou show, což je atmosféra, kterou vám žádný virtuální přenos nedokáže zprostředkovat.

Stejně jako nedokáže zprostředkovat šeptání v kuloárech, cvakající spouště pouličních lovců stylu, kteří se snaží zachytit nejzajímavěji oblečené hosty, nebo emoce, které na vás přenese návrhář, když vyjde na molo poté, co odprezentoval svou kolekci.

A protože letos chyběla některá tradiční velká designérská jména, například přehlídky Denisy Nové, LaFormely, Zuzany Kubíčkové nebo Chatty, hlavní pozornost ležela na bedrech relativních nováčků.

Ať už se jednalo o Zoltána Tótha, který tentokrát vytvořil kolekci s Levi’s, nebo Jana Černého, který se z pozice studenta vyšvihl na jednoho z nejpopulárnějších českých designérů, zvládajícího navrhovat vlastní tvorbu pro své mladé zákazníky, ale zároveň být kreativním ředitelem značky Kara.

Poprvé se také na molu pražského fashion weeku se svou udržitelnou kolekcí představil Jiří Kalfař – návrhář, který se účastnil nejdřív týdne módy v New Yorku, Londýně i Kyjevě, aby byl posléze přijat Prahou.

Kolekce Natálie Dufkové

Velmi povzbudivé je, že mladí designéři jako Martin Kohout nebo Natálie Dufková nezhmotňují jen pouhé výbuchy kreativity, ale představili lichotivé šaty, ve kterých si můžete vyrazit na ples či jiné gala.

Ačkoli je zejména pro začínající návrháře přehlídka na pražském fashion weeku nákladnou investicí do jejich PR, samotná akce by nemohla fungovat nejen bez svého mecenáše Václava Dejčmara, ale také řady partnerů.

Tato otázka je vždy poměrně citlivá: jak vybalancovat začlenění takové komerční spolupráce do eventu, který má vysoká estetická kritéria? Letos se to povedlo díky kolaboraci s online prodejcem módy Zalando, který vytvořil pro pražský fashion week druhé pódium pro netradiční designérské prezentace.

Na prostoru, inspirovaném českou přírodou, spolupracovala jedna z nejúspěšnějších českých fotografek mladé generace Eliška Kyselková a digitální koncept navrhl Jakub Pešek, zakladatel vizionářského audiovizuálního festivalu Lunchmeat.

Celá zóna byla přenášena do online prostředí, protože podle PR Zalanda Andrey Jandové značka velmi stojí o to, aby byl svátek módy dostupný skutečně široké veřejnosti.

Letos se tak víc než kdy jindy tyto protichůdné tendence pražského fashion weeku promísily. Na straně jedné nechyběli slavní a mocní na přehlídce spodního prádla Terezy Vu, na opačném konci barikády pak stojí umělecká mládež, která nadšeně tleská happeningu, jejž z přešitých oděvů vytvořila Iva Burkertová alias ODIVI.

Jsme sice pořád v Česku, takže se vždy najdou škarohlídi i z řad odborné veřejnosti, kteří budou tvrdit, že to s českou módou vůbec tak růžové není a co všechno by mohlo být v rámci fashion weeku jinak.

Prostor pro zlepšení je vždy, ale letošní náročné vydání fashion weeku jednoznačně povedené bylo – a mělo by inspirovat k podpoře lokálních návrhářů nákupem jejich kreací. Jen tak získají motivaci i kapitál pro další kolekce.