Jezdí v něm prezident, část vlády a tisíce českých manažerů a šéfů firem. I proto lidé ze Škodovky považují superb za nejcennější model, který si slovy šéfa škodováckých odborů Jaroslava Povšíka piplali už od roku 2001. Odsun výroby jeho další generace na Slovensko tak vnímají jako podraz.

Směrem od Povšíka k Volkswagenu padají ostré výrazy. Ve středu se odborářský předák nechal slyšet, že koncern Česku v podobě superbu ukradl nejziskovější vlajkovou loď. A pro Forbes ještě doplnil, že německá matka Škodovce ukradla i plánovaný nový závod, jehož příprava stála českou automobilku spoustu peněz.

Nechybělo totiž moc a Češi pro stále rostoucí výrobu stavěli vlastní továrnu v Bulharsku poblíž Sofie.

„Zabývaly se tím desítky našich českých špičkových manažerů, stavařů, techniků, naborářů. Nemůžu říct kolik, ale stálo nás to hodně peněz. Máme sice slíbeno, že nám to Němci vyrovnají, ale myslím si, že poté, co padla i výstavba továrny v Turecku, nám nedají nic,“ soudí Jaroslav Povšík.

Je přesun výroby superbu na Slovensko opravdu tak zásadní?

Je to ztráta, která mě strašně mrzí. Je to naše vlajková loď a každý se na ni vykašlal. Naše představenstvo, aby si zachránilo místa, ale i vláda, které to bylo úplně jedno. Dával jsem to vědět Babišovi, řešil jsem to i s ministrem vnitra. S nikým to nehnulo. A ztrácíme i velkou marži, kterou superb přinášel. To jsou fakta, která bolí.

Že ale superb půjde jinam, se řeší už několik let…

Původně měl jít do německého Emdenu, kde se vyráběl passat. Herbert Diess (CEO koncernu Volkswagen AG, pozn. redakce) mi ale slíbil, že superb zůstane v Kvasinách, což bylo skvělé.. A ještě nám chtěl přidat výrobu Volkswagenu Arteon.

Jenže bylo také jasné, že potřebujeme novou výrobní kapacitu, takže jsme si vydobyli nový závod, který jsme plánovali postavit poblíž Sofie v Bulharsku. V plánu bylo vyrábět tam Škodu Karoq a Seat Ateca. Vize byla 300 tisíc aut ročně a pět tisíc zaměstnanců. Jenže pak přišla první zlovůle koncernu, který se rozhodl, že továrna bude napůl Volkswagenu a napůl naše. To bylo v druhé polovině roku 2019.

Kdyby se podařilo prosadit Bulharsko, nemuseli jsme celý projekt ukončit.

Pak přišla další zlovůle, kdy jsme se dozvěděli, že to nebude Sofie, ale Izmir v Turecku, vše bude plně pod taktovkou Volkswagenu a vyrábět se bude nový superb bez verze kombi a nový passat. Tak se to schválilo. Jenže Turecko začalo vojensky operovat v Sýrii a Volkswagen to vyhodnotil tak, že výstavba nové továrny je za takové situace moc velké riziko. A to i přes to, že Němci o 80milionový turecký trh velmi stáli.

Zpětně jsem říkal, že kdyby se podařilo prosadit Bulharsko ležící v Evropské unii, mohli jsme tam být a nemuseli celý projekt kvůli Erdoğanovým politickým hrátkám úplně ukončit.

Jak se nakonec superb dostal na Slovensko?

Přišlo se na to, že v bratislavském závodě není dostatečné vytížení. Roli hrály i subvence slovenské vlády, která stála o to, aby Volkswagen Slovakia fungoval dál. Takže od nás se tam bude vyrábět náš superb a částečně i karoq. U karoqu je to v pořádku, protože je o něj zájem a my pro něj nemáme další kapacitu, ale superb měl zůstat v Česku. Slovensku navíc nahrával zkracující se čas, protože situace už začínala být kritická.

Nový superb má na trh přijít někdy v roce 2022 nebo 2023, a kdyby to rozhodnutí nepadlo, výroba nové generace superbu by se nestihla. Vývoj auta a všechno potřebné pro jeho výrobu probíhá řadu let předem, a když se tohle zpozdí, vznikají nenávratné ztráty. Ve výsledku totiž na trhu máte odcházející model, o který už není takový zájem, a přitom ještě nemáte hotový nový.

Co to znamená z pohledu zaměstnanosti?

V jednu chvíli se rýsovalo, že hrozí ztráta dvou tisíc pracovních míst. To se naštěstí nestalo, protože mezitím jsme dostali Škodu Enyaq iV, které věříme a kterou z technologických důvodů musíme vyrábět v Mladé Boleslavi. Teď už víme, že o práci nikdo nepřijde, ale než se situace stabilizuje, část lidí převedeme jinam. Může se tak stát, že vývojář půjde pracovat na linku, aby si udržel místo, a po nějaké době se na původní pozici zase vrátí. Pokud tak zvenčí nepřijde krize, o zaměstnanost se nebojím.

Poměrně zásadní také je, že v Česku zůstává vývoj jak nového superbu, tak i Volkswagenu Passat. Není to pro Škodovku něco jako vyznamenání?

Je samozřejmě dobře, že vývoj zůstává u nás. Na obou autech už se pracuje. Plynou nám z toho zajímavé peníze, ale z pohledu Volkswagenu je to kalkul, protože v Německu je vývoj o třetinu dražší. VW tak vydělává ročně 300 milionů eur na našich vývojových lokalitách.

Vydání Forbesu Zázrak

Co říkáte na názor, že outsourcované auto vydělá automobilce víc než vůz, který by kvůli nedostatečné kapacitě nevznikl?

Záleží, kde vznikne. Jestli najdou lokalitu v Indii, tak to platí, ale Bratislava bude nákladově dražší než Kvasiny. Porostou náklady například na logistiku. Měli jsme hodně dodavatelů u nás a ti to budou muset vozit dál. A vyšší než v Kvasinách budou v Bratislavě nejspíš i mzdové náklady.

Řešil se také přesun výdělečného SUV Kodiaq a Fabie kombi, o jejíž budoucnosti se mluví už dlouho. S těmi to dopadlo jak?

Protože už bylo jasné, že superb ztratíme, bojoval jsem v poslední době hlavně za tyto dva modely. Hrozilo, že kodiaq půjde do Německa a fabie do Španělska. Nakonec zůstanou v Česku. Kodiaq bude v Kvasinách, odkud naopak odejde další model Seatu Ateca. Plakat kvůli němu ale nebudeme. V poslední době jsme na něm docela vydělávali, ale ať si ho Španělé nechají. Uvolníme si tím kapacitu na vícemaržová auta.

Nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer nedávno řekl, že Škodovka dostává větší prostor v severní Africe. Jak je to zajímavý trh?

Tam v rámci koncernu příležitost dostal Seat, jenže to nezvládl. Proto se prostor otevřel pro nás. My jsme tam měli podpůrnou franšízu v Alžírsku, ale po protivládních protestech a pádu prezidenta nám tam obchod úplně spadl, takže že teď hledáme zóny, kde bychom se mohli uchytit.

Špatné by nebylo například Maroko, kde by mohl pomoci i Andrej Babiš, Alžír nebo zejména Egypt. Plán na severní Afriku nijak nerozporuju a Thomas Schäfer by se tam mohl předvést.