Být bohatý je skvělé. A ještě skvělejší je zbohatnout díky snaze udělat svět lepším místem pro životy všech. Takto už před pár měsíci popsal Forbes byznys miliardáře Viktora Růžičky a zdá se, že uvedená charakteristika sedí čím dál víc.

Holding Vendeavour, za nímž Růžička stojí, roste díky udržitelným projektům pro zdravý život i životní prostředí, ale co je hlavní, tyto projekty jsou zároveň výdělečné. Za loňský rok dosáhla Růžičkova společnost obrat 1,7 miliardy korun a EBITDA přesáhla 130 milionů.

A je tu ještě cosi navíc. Pokud s Viktorem Růžičkou mluvíte, pochopíte, že Vendeavour pro něj zdaleka není pouhý byznys. Že ho bere jako poslání.

„Nestačí dělat věci správně, je třeba dělat správné věci,“ tvrdí vědec s lékařským titulem, který se v roce 1992 vrátil do Česka ze Spojených států, kam se původně dostal jako emigrant, a vrhl se se skromnými prostředky na podnikání.

Skromné prostředky, ptáte se? Konkrétně šlo o 400 tehdejších západoněmeckých marek, podle třicet let starého kurzu necelých sedm tisíc korun.

Dnes je však z Růžičky velmi zámožný muž, přičemž důvodem je možná i to, že nepodniká pouze za účelem výdělku. Vendeavour tvoří síť spolupracujících firem převážně z oblasti potravinářství, ale i zdravotnictví, zemědělství nové generace nebo developmentu a dřevostaveb. Celkově už do rozvoje firem holding investoval 1,2 miliardy korun.

„Chceme přispět k přetvoření současného způsobu průmyslového zemědělství a nadměrného rybolovu na moderní systém pěstování, chovu a výroby, který bude udržitelný pro zdravý lidský život i prostředí naší planety,“ vysvětluje Viktor Růžička.

Biotechnologický guru, neboť takovému kreditu se Růžička těší, založil Vendeavour v roce 2017. A to krátce poté, co prodal své „první dítě“ – strmě rostoucí brněnskou společnost Biovendor, významného vývojáře a výrobce vlastní klinické diagnostiky. Novým vlastníkem Biovendoru se stala skupina Consilium ovládaná Tomášem Němcem, podle Forbesu patnáctým nejbohatším Čechem s majetkem v hodnotě převyšující osmnáct miliard.

Ještě v „barvách“ Biovendoru se stal Růžička technologickým podnikatelem roku i podnikatelem roku Jihomoravského kraje a díky následnému prodeji společnosti už nemusel, kdyby z vlastní vůle nechtěl, do konce života dělat nic. Cena za transakci nebyla zveřejněna, ale mluví se o sumě dotýkající se 1,5 miliardy korun.

Jenže Růžička sám o sobě tvrdí: „Mou vadou je, že žiji v budoucnosti.“ Proto se vrhl do dalšího dobrodružství jménem Vendeavour, v němž zmiňovanou „vadu“ přetavil v zásadní výhodu.

Ostatně v záhlaví společnosti stojí: „Připraveni na budoucnost? My ano.“ A text pokračuje: „Věříme, že má smysl investovat do nových technologií, které zajistí udržitelnost v oblasti potravin, zemědělství, medicíny a přírodních věd. Stavíme na pevném základu stabilních firem, které poskytují silné zázemí pro nové značky čerpající z možností budoucnosti.“

V portfoliu Vendeavouru je více než dvacet firem, přičemž nedávno bylo rozšířeno o tři nové značky. Druid je výrobcem a distributorem prémiových potravin, It’s my life se zabývá poradenstvím a sortimentem pro keto dietu a Virunga prodejem tropického ovoce.

Věříme, že má smysl investovat do nových technologií, které zajistí udržitelnost.

„Naše firmy se vyznačují inovativním přístupem, vzájemně se obohacují a sdílejí poznatky, zdroje a hlavně cíl – odpovědnou budoucnost. My jim v holdingu pomáháme ke spolupráci a celkově zefektivňujeme jejich výrobu,“ doplňuje Viktor Růžička.

Minulý rok také došlo ke kompletní strukturální reorganizaci holdingu. Dceřiné společnosti přešly buď pod nově vzniklý investiční fond Vendeavour SICAV, který aktuálně sdružuje šest stabilních a ziskových společností, působících zejména v odvětví potravinářství, nebo se staly součástí skupiny Rose Garden, a. s., sdružující firmy, které svůj potenciál teprve rozvíjejí.