Je libo kabelku od Chanelu nebo Hermèsu? V Číně a Jižní Koreji si lidé nově můžou koupit maximálně jednu ročně.

Za rozhodnutím luxusních značek, které se týká nejžádanějších modelů, jako je třeba Coco Handle, a menších doplňků, nejsou zadrhnuté logistické trasy ani marketingová taktika, jak omezit nabídku, a už vůbec nejde o to, že by se chtěly luxusní společnosti připravit o příjmy. Právě naopak.

Nezvyklý krok míří proti čínským a jihokorejským překupníkům hlavně luxusního zboží, kterým se říká daigou. Jsou to lidé, kteří ve velkém nakupují hlavně na Západě třeba kabelky módních značek, ale i velmi žádané kojenecké sušené mléko a zboží pak přeprodávají na svých domácích trzích.

Díky velkým objemům nákupů se dostávají k atraktivnějším cenám i limitovaným edicím. Daigou byznys, který kazil ceny oficiálních prodejců na asijských trzích, raketově rostl a před pandemií dosahoval hodnoty až 52 miliard dolarů.

Kvůli omezení cest během pandemie se ale celý model začal rozpadat, část obchodníků daigou skončila, část se jich ale zaměřila na velkonákupy na svých domácích trzích. Tam nyní jednotlivci, ale i organizované skupiny takřka vykupují zboží v oficiálních obchodech.

V Jižní Koreji tak například před Chanelem stojí hodiny v dlouhých frontách a čekají, až se dostanou na řadu a vezmou nabídku útokem. Oficiálně nakoupené zboží pak přeprodávají za vyšší ceny dál.

Proto se nyní některé značky, jako je právě Chanel, Hermès, ale i Rolex, rozhodly stanovit roční limity prodeje na osobu. „Čína je pro luxusní průmysl nesmírně důležitým rostoucím trhem. Společnosti jako Chanel chtějí samy řídit vztahy se svými zákazníky a s tím spojený zážitek luxusu,“ cituje švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung profesora Fernanda Fastosu, který se zabývá především luxusními značkami.

Díky novému opatření by se firmám mělo podařit získat zpátky kontrolu nad cenami a potlačit tak konkurenční Daigou.

Zároveň tak firmy mohou bojovat proti napodobeninám svých výrobků, které někteří překupníci daigou prodávají. Výrobci luxusního zboží nyní pracují například i na tom, jak využít technologie blockchainu a NFT, díky kterým by lidé mohli získat spolehlivý nástroj pro ověření pravosti výrobků.

Vysoká poptávka po luxusních kabelkách a dalším zboží, které skupují asijští překupníci, se promítá už i do oficiálních cen jednotlivých značek. Například Chanel zdražil v některých případech i o desítky procent. Například kabelka Chanel Small Classic jen od konce září zdražila o šestnáct procent na 7300 eur.

Jiný model, prošívaná kožená kabelka 2.55 se zlatým řetízkem nyní vyjde na 7800 eur, a stojí tak podle agentury Reuters o téměř třicet procent víc než loni v prosinci. Podle mluvčího skupiny se má zdražení týkat jen vybraných ikonických modelů.

Touha po luxusu je ale stále tak velká, že je pravděpodobné, že ceny ve svém růstu budou pokračovat dál.