Lovecké boty, voskovaná bunda s flanelovou podšívkou, jednoduché triko a džíny. Outfit, po kterém teď prahne kdekdo, protože stejný nosí Joel, hlavní hrdina veleúspěšného seriálu The Last of Us. Jak se tvoří ikonický look, o tom nám exkluzivně vyprávěla kostýmní návrhářka seriálu.

V obchodě Huckberry stouply v lednu prodeje jedné z jejich bund o 170 procent. Nešlo přitom o žádný výjimečný kousek. Šlo ale o bundu, která padla do oka Cynthii Summers, kostýmní návrhářce seriálu The Last of Us, a kterou nechala nosit hlavního hrdinu Joela v podání Pedry Pascala.

Co se stalo potom, překvapilo i ji samotnou. Od chvíle, kdy se 15. ledna na HBO odvysílala první epizoda The Last of Us, zaplavily její Instagram stovky dotazů na oblečení, které postavy ze seriálu nosí. Přímo Huckberry označilo bundu za nejžádanější, co kdy měli.

„Přitom to není seriál postavený na kostýmech! Ale je tak skvěle natočený, že si lidé všímají i oblečení,“ říká Summers na callu s Forbes.cz.

Ano, The Last of Us, které vypráví příběh ze Země zamořené parazitickou houbou, má daleko k vizuální extravaganci jiného seriálového fenoménu Euforie, který stojí na módních experimentech. Postapokalyptické drama ale v chabé konkurenci počátku roku jasně vyčnívá a s ním i vše, co se kolem něj točí.

Nepochybně mu pomáhá i přítomnost oblíbeného Pedra Pascala v hlavní roli, kterého móda baví a rád se ukazuje v originálních outfitech i mimo obrazovku. „To, co nosí v seriálu, by přitom mohl nosit každý muž. Je to nadčasové, ale zároveň současné. Píšou mi ženy a ptají se, co to je za kousky oblečení, že by to byl skvělý dárek pro jejich manžela,“ líčí Summers.

Sama má při rozhovoru výrazné černé brýle, šátek kolem krku a pečlivě střiženou ofinu. Povídání o seriálu si viditelně užívá, neboť jde rozhodně o její největší úspěch. V oboru přitom není nováčkem, jako kostýmní návrhářka pracovala třeba na druhé řadě seriálu Půjčovna masa nebo Ledová archa, žádný ale nepoutal takovou pozornost jako The Last of Us.

Kromě zmíněné bundy se tak strhla poptávka po loveckých botách značky Irish Setter, džínové košili Wrangler nebo triku od Crossley, které nosí postava Joela před propuknutím apokalypsy v roce 2003. Každý kousek oblečení přitom Summers pečlivě vybírala.

Chtěla se držet co nejvěrněji předlohy – seriál je adaptací stejnojmenné videohry od studia Naughty Dog. Zároveň toužila, aby se herci cítili v oblečení co nejlépe a měli pocit, že odpovídá postavě, kterou ztvárňují. A snažila se, aby oblečení co nejvíc zapadalo do vize světa po apokalypse.

„Přemýšlela jsem, co by po takové katastrofě na světě zbylo. Co by se našlo na černém trhu, na mrtvých tělech, čeho by bylo nejvíce,“ vypráví Summers. „A džínovina byla jasná volba. Je odolná, flexibilní, můžete s ní dělat cokoli, jít do džungle nebo pochodovat přes celou Ameriku. A konkrétně džíny má přece každý.“

Ačkoli si návrhy oblečení pečlivě připravila, přece jen byla nervózní, když je prezentovala hercům, zejména hlavní hvězdě.

„Pedra jsem viděla poprvé v životě, bála jsem se, že se mu moje návrhy nebudou zdát. Ale nakonec byl spokojený. Byl rád, že nemusí nosit brnění a helmu,“ zasmála se Summers s narážkou na další velkou Pascalovou roli: maskovaného Mandaloriana ze stejnojmenného Star Wars seriálu.

Pascala nicméně móda baví, nebojí se výraznějších kusů oblečení a barev, a tak měl jasný názor na to, co se mu líbí, a co ne. „A s někým takovým se spolupracuje mnohem snáze,“ netají Summers.

Leckdy výběr skončil na obyčejném kousku, třeba jako u již zmíněné košile Wrangler, která se prodává za pár dolarů ve velkoobchodech Walmart. Jindy zase došlo na luxusnější produkt jako u high-end trika Crossley.

Každý kus přitom museli koupit zhruba třicetkrát: jednak kvůli tomu, že některé štáb záměrně znehodnotil a zanesl krví pro použití v určitých scénách. Ale také proto, že museli vzít různé velikosti, aby si ho herci mohli navlékat podle potřeby na méně či více vrstev.

Koupit třicet triček najednou může být přitom zapeklitý úkol. Ne u velkovýrobny jako Walmart, ale u menších prodejců typu Crossley ano. Americký dodavatel jich měl jen pár, a tak museli nechat vyrobit nové v Itálii a zaslat je přes oceán. To vše v době koronavirových omezení… Ale když už se najde perfektní triko, překážky neexistují.

„Utratili jsme za trika pro rok 2003 víc než za celý outfit z roku 2023,“ usmívá se Summers.

Na The Last of Us mohl kdekdo hledět s nedůvěrou. Adaptace videoher dosud měly spíše průměrné kvality, i proto ta nejnovější musela diváky přesvědčit. Že se jí to povedlo, o tom svědčí zájem o jednotlivé epizody.

První díl sledovalo živě na HBO 4,7 milionu diváků, což není vůbec špatné číslo, a s každým týdnem rostlo a rostlo. Druhý díl: 5,7 milionu. Třetí díl: 6,4 milionu. Čtvrtý díl už vidělo 7,5 milionu diváků, a to šel proti vyhlašování cen Grammy.

Tato čísla nejsou zdaleka definitivní, jelikož skutečný počet sledujících přes HBO Max je mnohem vyšší. Ukazují ale trend, který je i mezi největšími seriálovými hity ojedinělý. Všechny další velké hity HBO měly kolísavou sledovanost, ať už první série Hry o trůny, Euforie, nebo Rod draka. Není divu, že stanice bez většího otálení schválila i druhou řadu.

Nepřekvapí rovněž, že úspěch seriálu oživil také zájem o videohru, z níž vychází, podobný trend přinesla i adaptace Zaklínače. Prodeje verze pro PS5 vzrostly ve Velké Británii o 238 procent a pro PS4 o 322 procent. Osmadvacátého března pak původně konzolová hra dorazí i na PC.

Seriál míří nyní do finále, zbývají dvě epizody, ta poslední se v Česku odvysílá 13. března. V Americe už večer předtím, kdy půjde proti oscarovému ceremoniálu. Dá se čekat, že se ani v těžké konkurenci neztratí. A Summers může čekat, že jí zase přistane dalších pár zpráv v instagramovém inboxu.