Doba elektrická se začíná projevovat i v soutěži, která vybírá nejlepší auto Evropy už od roku 1964. Letos však vůbec poprvé ve finálové sedmičce jednoznačně převážily elektromobily. Šanci uspět dostala i Škodovka, která se mezi nejlepší probojovala s modelem Enyaq iV.
Jako poslední mohykán si může připadat Peugeot 308. Ten ve zřejmě nejuznávanější motoristické anketě na starém kontinentu s názvem Evropské auto roku, v níž hlasuje jednašedesát motoristických novinářů z třiadvaceti zemí, zůstal jediným autem se spalovacím motorem. Ostatní vozy pohání elektřina.
Do finálové sestavy, ze které porota na konci února vybere vítěze, se vedle peugeotu a škodovky probojoval ještě Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Renault Mégane E-Tech a Cupra Born.
Škoda Auto tak má podruhé během dvou let zástupce mezi nejlepšími, jelikož se v minulém roce o vítězství utkala Škoda Octavia, byť nakonec skončila na pátém místě. I tak však loni zvítězil vůz, který se v Česku vyrábí. První místo totiž brala v Kolíně vyráběná Toyota Yaris.
Pokud v aktuálním ročníku vyhraje elektromobil, nebude to poprvé. Vůbec první vítězství auta poháněného jen elektřinou přinesl rok 2011, kdy motorističtí novináři za nejlepší vůz těsně označili Nissan Leaf. Dalším oceněným elektromobilem byl v roce 2019 Jaguar i-Pace.
Že trh s elektromobily roste, potvrzují i údaje českého Sdružení automobilového průmyslu. Tuzemské automobilky letos od ledna do září vyrobily 91 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. Loni to přitom bylo o čtyřicet procent méně. Auta do zásuvky se tak v současnosti na celkové tuzemské produkci osobních vozů podílejí 10,9 procenta, zatímco loni to bylo méně než pět procent.
Konkrétně největší tuzemský výrobce Škoda Auto letos za tři čtvrtletí vyrobil víc než 37 tisíc elektromobilů Enyaq iV a přes dvacet tisíc plug-in hybridních verzí modelů Octavia a Superb. Výrobní kapacitu právě pro Enyaq má přitom automobilka dlouhodobě vyplněnou a vyšším prodejním číslům brání jen nedostatečná kapacita výroby a problémy spojené s omezeními, které souvisí s covidem-19.
Naprostá většina vyrobených enyaqů ale míří z Česka na bohatší zahraniční trhy, kde pro zákazníky není takový problém zaplatit za nejlevnější model v přepočtu 800 až 900 tisíc korun. To ostatně dokazují i čísla Svazu dovozců automobilů, podle kterých si novou Škodu Enyaq iV letos v Česku zatím zaregistrovalo jen necelých šest stovek nových majitelů.
Nízká prodejní čísla nové vlajkové lodi však škodovku od přestupu na elektromobilitu neodrazují. V první polovině příštího roku tak nabídku rozšíří Enyaq Coupé a do roku 2030 přibydou ještě další tři menší řady elektromobilů. Ve stejném roce by chtěla Škoda Auto prodávat v Evropě padesát až sedmdesát procent aut na elektrický pohon.