Přezdívali jí španělská Elena Ferrante. Vysokoškolská profesorka matematiky, matka tří dětí a veleúspěšná spisovatelka. Tak se alespoň prezentovala Carmen Mola, autorka hvězdného detektivního thrilleru Obřad, podle kterého vznikl i seriál na Netflixu s názvem La Novia Gitana.

Carmen Mola však stejně jako Elena Ferrante neexistuje. Ve skutečnosti jde o pseudonym, za kterým se skrývá trojice spisovatelů a scénáristů: Jorge Díaz, Agustín Martínez a Antonio Mercero.

Jejich pravá identita vyšla najevo při ceremonii v roce 2021, při které měla autorka převzít hlavní literární cenu v prestižní soutěži Premio Planeta.

Cena se uděluje se za dosud nepublikovaný román (v tomto případě to byla čtvrtá kniha Carmen Mola Bestie) a byla s ní spojená rekordní finanční odměna milion euro, tedy 25 milionů korun. Je to nejvíc peněz na světě za literární námět.

Všichni přítomní se těšili, že konečně poznají tvář úspěšné spisovatelky, pro cenu si však přišli tři muži. Mezi šokovanými diváky byl tehdy i španělský král Felipe VI. a královna Letizia. Odhalení způsobilo poprask a také vlnu negativních reakcí. Na popularitě a úspěchu díla značky Carmen Mola to však neubralo.

Trojice scénáristů i nadále publikuje pod ženským pseudonymem a jejich knížka Obřad patří mezi nejprodávanější beletrii v současnosti. Prodalo se jí už jeden a půl milionu výtisků. Původní trilogii s vyšetřovatelkou Elenou Blancovou loni autoři rozšířili o čtvrtý román Las madres.

Trio Carmen Mola poskytlo webu Forbes exkluzivní rozhovor u příležitosti českého vydání jejich literárního hitu Obřad. Jaký je jejich recept na úspěch a proč se vydávali za ženu?

Jak jste se dali vy tři dohromady?

Poznali jsme se v práci. Jsme scenáristé a setkali jsme se u jednoho z televizních seriálů, na kterém jsme pracovali. Napadlo nás zkusit přenést způsob, jakým se pracuje na scénářích, do práce na románu. Bavila nás pevně daná struktura, body zlomu, vývoj postav, vyvrcholení příběhu a rytmus. A dbali jsme na základní přikázání televizního scenáristy: neunudíš. Tento experiment se zdál být bláznivý, ale povedl se.

Proč jste se rozhodli psát pod pseudonymem Carmen Mola a vymysleli si dokonce identitu ženy spisovatelky, matky tří dětí?

Bylo nám už od začátku jasné, že budeme potřebovat pseudonym. Neznali jsem román, který by napsalo šest rukou a báli jsme se, že by to mohlo vyplašit čtenáře. Volba ženského pseudonymu byla čistě náhodná, napadala nás jména španělská, anglosaská, mužská i ženská, a nejvíc se nám líbila Carmen Mola.

Nakladatelství nás požádalo o krátkou biografii Carmen Moly, aby popis autora na klopě knihy nebyl tak holý. Tak vznikla identita smyšlené autorky.

Jak se vůbec píše román ve třech, máte nějak rozdělené role?

Nemáme rozdělené role, děláme všechno spolu tak, jak se to dělá při tvorbě scénáře. Vypracujeme si zápletku do posledního detailu a poté každý z nás napíše třetinu románu. Pak se navzájem přepisujeme. To nejdůležitější je nechat ego za dveřmi, projevovat si respekt a pracovat s pokorou.

Vaše identita se odhalila náhodou, jak na tu situaci vzpomínáte?

Naše identita byla odhalena během večera, kdy se předávala ocenění Premio Planeta. Když se otevřela obálka s našimi jmény, byl slyšet překvapený šum. Nikdo neočekával, že by za pseudonymem mohli stát tři muži.

V určité větvi feminismu to vyvolalo prudkou reakci a všeobecný údiv, chtěli za naším výběrem pseudonymu vidět pokus o zneužití rozmachu žen. Tento rozruch trval dva týdny a pak úplně vyšuměl. Od té chvíle dostáváme od našich čtenářů pouze láskyplné a obdivné reakce.

„Osobnost“ Carmen Mola byla vzorem pro feministické hnutí. Španělský Ženský institut román Dívka zařadil mezi knihy a filmy, které si „ženy musejí přečíst a které pomáhají porozumět realitě a zkušenostem žen“. Jak jste se coby tři muži vcítili do ženského uvažování natolik, že to nikdo nepoznal?

Spisovatel musí být schopný se vžít do mnoha různých postav, ať už je to vězeň, profesor kvantové fyziky, stařec nebo sériový vrah. Nic z toho nemusíte být, abyste se přiblížili skutečnosti. Psát o ženě není tak komplikované, je to součást práce.

A žena není až tak tajemná postava. Všichni máme matky, dcery, sestry, přítelkyně, kamarádky a známé, tedy mnoho šablon k použití. K tomu všemu je ještě třeba přidat citlivost a představivost. Velmi nás těší, že si ženy mezi sebou náš román doporučují. Ostatně hlavní téma, kterému se věnujeme, je násilí na ženách, na které chceme upozorňovat.

Pomohlo vám vaše odhalení nějak v prodejích nebo spíše uškodilo?

Soutěž Premio Planeta prodejům románu hodně pomůže, a nejen prodejům toho vítězného. Je to velké pošťouchnutí pro naši kariéru, oslovili jsme nové čtenáře. Tím, že jsme se odkryli, jsme měli příležitost naše knihy propagovat, což jsme předtím nemohli. Efekt byl velmi pozitivní.

Kde jste vzali inspiraci pro váš úspěšný thriller Obřad?

Chtěli jsme pracovat na detektivním románu, protože je jednodušší vytvořit pevnou strukturu u románu tohoto typu. U niternějšího námětu by bylo mnohem těžší skloubit tři různé pohledy na věc. Detektivní žánr je moderní a vyskytuje se v něm mnoho klišé a opakování. Chtěli jsme se nějak odlišit, být originální a překvapit čtenáře. A tak vznikl Obřad – román, který vás už od začátku vtáhne a nenechá vás vydechnout.

Na čem dalším pracujete a jaké máte plány do budoucna?

Jeden z důsledků úspěchu je, že v nakladatelstvích chtějí víc románů, a pak víc a ještě víc. Takže nepřestáváme pracovat na nových příbězích. Snažíme se sloučit detektivní román s historickým a v tuto chvíli si hodně užíváme tyto dva směry naší práce.

Pracujeme na historickém románu, který se vrací ke stylu knihy La Bestia, která vyhrála ocenění Premio Planeta a také začínáme přemýšlet nad pokračováním série s Elenou Blancovou, která nastartovala s Obřadem, což by byl už pátý díl.