skip to main content
Český byznys

Jen kachličky už nestačí. Pandemie postrčila Keramiku Soukup k novým nápadům

Je to už víc než rok, co trvá pandemická krize, která určitým způsobem ovlivňuje každý tuzemský i zahraniční byznys. A přestože některé české firmy za sebou mají jedny z nejtěžších dvanácti měsíců ve své historii, stále ještě neztrácejí sílu ani naději a každý den přicházejí s novými způsoby, jak své podnikání udržet při životě a nejlépe ještě růst. 

Svou vlastní příležitost v krizi našla i rodinná firma Keramika Soukup, která loni na jaře po uzavření všech hobby marketů a svých poboček zaznamenala pokles prodejů, a začala tak hledat způsoby, jak se k zákazníkům dostat i v pandemické době.

„Přemýšleli jsme, co můžeme udělat pro to, abychom přežili, kdyby tohle mělo trvat dlouho,“ vzpomíná na první dopady pandemie zakladatel firmy Jiří Soukup, který se dnes na jejím vedení podílí s téměř celou svou rodinou. 

Sám posledních dvanáct měsíců hodnotí jako zvláštní hektické období plné rychlých, ale přitom zásadních rozhodnutí, která v případě větší chyby mohla způsobit ve firmě kolaps a položit ji. Svůj krizový management ale zpětně hodnotí pozitivně, protože právě v loňském jarním chaosu se mu podařilo udělat velké rozhodnutí, které se nakonec vyplatilo. 

Reklama
Keramika Soukup dodává zboží do předních českých hobby marketů, jako jsou OBI, Bauhaus, Uni Hobby či Hornbach, ale také stavebniny DEK nebo Stavmat

Vzhledem k rostoucí poptávce po rekonstrukci vnitřních prostor vzniklé tím, že lidé začali trávit většinu svého času doma, a měli tak potřebu své zanedbávané prostory předělávat, se nabízelo jedno logické řešení – změnit svůj byznys model a nesoustředit se pouze na dodávky obkladů. 

„Dřív zákazník přišel, koupil si od nás dlaždičky a my jsme mu je poslali domů. Teď mu zajistíme kompletní realizaci včetně projektování a ocenění,“ vysvětluje zjednodušeně koncept nově zavedené služby Soukup. „Měli jsme na to zkušenosti i stroje, a proto nám vůbec nic nebránilo.“

„Realizační tým, který jsme už měli, jsme ještě několikrát posílili, a díky tomu dnes dokážeme zařídit všechno od kanalizace přes rozvod elektřiny a vody až po obložení. Zařídíme za vás celou přestavbu od začátku do konce. A je přitom jedno, jestli jde o rodinný dům, nebo zakázku v řádech desítek milionů,“ vysvětluje dál Jiří Soukup starší, který řídí stavební segment, zatímco jeho syn Jiří Soukup mladší se s převzetím postu výkonného ředitele stará zejména o prodej. 

Ten loňské rozhodnutí hodnotí stejně pozitivně a dodává, že tento krok firmě pomohl i v jiných ohledech. Zatímco totiž některé firmy zažívaly největší krizi ve své historii a byly nuceny propouštět zaměstnance kvůli maximálnímu snížení nákladů, Keramika Soukup paradoxně nabírala další lidi, protože počty zakázek rychle rostly – a stejně tak i množství práce. 

Reklama

Z pandemické krize si mladší Soukup odnáší také spoustu zkušeností. „V oblasti krizového managementu jsem se toho nikdy nenaučil tolik jako právě v roce 2020, kdy jsme se museli rozhodovat ze dne na den a krizové události jsme řešili prakticky neustále,“ říká. 

Jistou výhodu vidí oba Soukupové jednoznačně i v urychlení digitalizace, která až do loňského roku probíhala velmi pozvolna. Od té doby však vznikl nový e-shop, kde mají zákazníci možnost si v době uzavřených prodejen většinu výrobků prohlédnout i z pohodlí domova, a důležitým krokem vpřed je i automatizace skladu, na které se ještě stále pracuje. 

Předplatné Forbesu
Tři bratři
Forbes 5/2021

Přestože za současné situace je nakupování online prakticky jedinou možností, jak si vybrat nové vybavení, Jiří Soukup mladší je přesvědčen, že v tomto ohledu se pandemii oblast stavebnictví napořád změnit nepovede.

„Zákazník si vždycky bude chtít prohlédnout kachličky osobně a osahat si materiál. Jakmile to bude možné, stejně se do obchodů vrátí, protože chce vědět, že si kupuje to správné, když se na to bude dívat spousty let,“ říká.

S tím souvisí koneckonců i letošní plány na otevření několika dalších poboček po celé republice i na Slovensku, kterými se chce Keramika Soukup opět o něco více přiblížit svým zákazníkům. Dosud má prodejny pouze čtyři, a to v Praze, Plzni, Karlových Varech a Horažďovicích. 

S krizovým rokem si společnost dokázala poradit velmi dobře, o čemž vypovídají i čísla, která více méně odpovídají těm z předchozího roku. Zatímco v roce 2019 firma generovala obrat 581 milionů, v loňském roce zaznamenala jen desetiprocentní pokles na 524 milionů korun.

Jiří Soukup starší však ve stavebnictví vidí přece jen jeden problém, který může už brzy situaci všem z tohoto segmentu zkomplikovat, a tím je nedostatek stavebních povolení. 

„Státní úředníci pracující z domova nevydávají úřední rozhodnutí, a tím pádem ani stavební povolení. Doteď to ještě jakž takž šlo, protože dobíhaly projekty, které byly rozpracované. Teď ale vidím reálný problém v tom, že prostě nebude co stavět,“ vysvětluje a dodává, že soukromý sektor má podle jeho názoru mnohem větší chuť i v krizi vše posouvat dál. 

Reklama
Reklama