Tomáš Čupr si připsal další úspěch. Poté, co se jeho online supermarket Rohlík.cz stal prvním českým jednorožcem, teď může znovu slavit. Zvítězil v soutěži EY Podnikatel roku, kterou v Česku už dvaadvacet let pořádá poradenská společnost EY.

Rohlík loni vytáhl obrat na víc než osm miliard korun a rozjel mohutnou expanzi po Evropě. I díky tomu pojede Čupr v červnu do Monaka na světové finále soutěže.

Loni si českou cenu odnesl Josef Průša z výrobce 3D tiskáren Prusa Research a předloni zakladatel letenkového vyhledávače a prodejce Kiwi.com Oliver Dlouhý. Čupr je tak v pořadí třetím startupistou, který titul získal a který spolu se svými dvěma předchůdci prolomil dlouhou řadu vítězů ze skupiny devadesátkových podnikatelů.

„Přál bych si, aby tento úspěch inspiroval další podnikatele, aby se nebáli nabízet své služby v zahraničí. České hlavy jsou prostě české hlavy a prosadí se kdekoli,“ říká člověk, jehož firma dnes rozváží nákupy v Německu, Rakousku, Maďarsku a chystá se vstoupit do Rumunska, Itálie, Španělska či Francie.

„Vnímáme se jako potenciální vyzyvatel Amazonu v Evropě, ale ještě nás čeká spousta práce,“ hlásá odvážně Čupr. Jako svůj klíčový trh ale pořád vnímá Česko, kde má osmdesátiprocentní podíl ve světě online supermarketů.

Podnikatel Tomáš Čupr
Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

Devětatřicetiletý zakladatel Rohlíku měl přitom podnikavého ducha už na základní škole a svůj první byznys rozjel ve dvanácti letech: spolužákům prodával svačiny v podobě rohlíků plněných čokoládou. Od toho však byla k Rohlíku s velkým R ještě dlouhá cesta.

Své první peníze si vydělal hraním počítačové hry Counter-Strike a s týmem Neophyte dokonce dvakrát vyhrál mistrovství republiky. V roce 2005 odjel do Velké Británie, kde pracoval všude možně – od oříškárny přes tiskárnu až po brokerskou firmu. A také tam začal poprvé podnikat, když spoluzaložil agenturu pro internetový marketing.

Předplatné Forbesu Král Rohlík I.

V roce 2010 spustil první český slevový portál Slevomat, o dva roky později rozvozovou službu Dáme jídlo a po úspěšném exitu z obou projektů za další dva roky Rohlík.cz.

„Tohle je můj životní projekt,“ prohlašoval o něm už od začátku a hrdě mluvil o ambicích vybudovat z něj miliardovou firmu. Málokdo si tehdy uměl představit, že se to skutečně povede – a že se ty miliardy budou počítat v dolarech.

Mezi jednorožce s valuací přes miliardu amerických dolarů se Čuprova firma zařadila loni v červenci. Pomohlo jí k tomu sto milionů eur od investorů v čele s americko-britským fondem Index Ventures. Investice využil ambiciózní podnikatel hlavně na zahraniční expanzi.

Porota Podnikatele roku ocenila nejen Čuprův byznysový úspěch, ale také jeho přístup k podnikání. „Kromě jiného klade velký důraz na udržitelné podnikání jak používáním elektrovozů, tak i recyklovatelných tašek při rozvozu nákupu zákazníkům, což považuji za velmi důležité,“ říká Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY v České republice.

O titul Podnikatele roku se přitom šestadvacátý nejbohatší Čech utkal ještě s dalšími čtyřmi finalisty. Mezi nejlepší české podnikatele se spolu s ním probojovali Daniel Večeřa a Petr Res ze skupiny HP Tronic, která v Česku ovládá patnáct procent trhu se spotřební elektronikou a domácími spotřebiči.

Blízko vítězství byla i Simona Kijonková se svou logisticko-technologickou Packeta Group, pod kterou spadá Zásilkovna, a také Jaromír Opatrný, zakladatel další logistické firmy Well Pack. Ta je mimo jiné druhou největší společností na světě v oboru mytí a servisu plastových přepravek na potraviny.

Posledním finalistou byl Martin Cígler z firmy Solitea, která vyvinula systémy jako eRecept, iDoklad nebo Dotykačka.

Vedle hlavní ceny se soutěžilo také v dalších kategoriích. Ocenění pro začínající podnikatele si odnesli Martin Dienstbier a Václav Navrátil ze společnosti Diana Biotechnologies, která se v Česku stará o výrobu až čtyřiceti procent všech testů na covid.

Václav Navrátil a Martin Dienstbier | Foto Michael Tomeš

„Trh klinické diagnostiky je poměrně konzervativní a my jsme jako nový neznámý hráč museli přinést výrazně lepší řešení, abychom se prosadili. Což se podařilo,“ vysvětluje úspěch firmy Martin Dienstbier.

Mezi technologickými podnikateli si první místo vysloužili Jan Jakůbek a Jan Sohar z firmy Advacam. Vyvinuli unikátní detektory záření, které používá NASA, světové galerie i lékaři. Využití ale najdou i v letectví, stavebnictví nebo jaderné energetice.

Jan Jakůbek a Jan Sohar | Foto Libor Fojtík

Jsou zároveň první českou firmou, jejíž produkt se dostane na Měsíc. „Strávil jsem výzkumem této technologie dvacet let a dnes mohu s klidem prohlásit, že monitorujeme záření nejlépe na světě,“ tvrdí Jan Jakůbek.

V kategorii Společensky prospěšný podnikatel zvítězila Kateřina Vacková se svým projektem Loono. Laureátka výběru Forbes 30 pod 30 dokázala přetavit svou zkušenost s rakovinou v úspěšnou organizaci, pomáhající zachraňovat životy ostatních. Mladá lékařka rozjela chytlavou kampaň na podporu prevence, se kterou oslovuje stovky tisíc lidí.

Kateřina Vacková | Foto Oldřich Hrb

Nezastavil ji v tom ani covid: „Měla jsem strach, že lidé začnou odkládat preventivní prohlídky a říkala si, že to se nesmí stát. Nepolevili jsme a překlopili veškeré aktivity do onlinu. Místo workshopů tak děláme webináře a e-learning a spustili jsme také komunitní aplikaci,“ popisuje.

Renata a Rudolf Kasperovi | Foto Kasper Kovo

Renata a Rudolf Kasperovi ze společnosti Kasper Group si zase odnesli ocenění za podnikatelský přínos kultuře a umění. „Už na začátku svého podnikání v roce 1990 jsem věděl, že jakmile firma vydělá první peníze, investujeme je s manželkou do umění,“ líčí Rudolf Kasper.

Umělecké podpoře se tak na svém domovském Trutnovsku věnují už více než třicet let. V současnosti mimo jiné budují unikátní Centrum současného umění EP01 v Trutnově o rozloze 3400 metrů čtverečních, které bude domovem primárně pro sochařství.