Být to před sedmi lety, šestapadesátý ročník by se letos nejel. Nebyl by sníh. Naštěstí pro organizátory i pro lyžaře se Jizerská 50 v roce 2017 přesunula z lednového na únorový termín.
Zatímco ještě pár týdnů zpátky mohli jezdit závodníci a závodnice po trase tak možná na kolečkových lyžích, teď už cesty leží pod bílou pokrývkou. „Nejen letos, ale předtím ještě minimálně třikrát bychom nebyli schopni závod kvůli počasí zorganizovat,“ říká Petr Lešek, managing director za spolupořádající agentury Raul.
Zpětně tak chválí rozhodnutí, aby se Padesátka, která je součástí mezinárodního seriálu dálkových běhů Ski Classic, konala o měsíc později. „Předcházely tomu dlouhé diskuse s hydrometeorologickým ústavem, který vyhodnocoval počasí desítky let dozadu a vyšlo z toho, že v únoru je lehce přes pět procent vyšší pravděpodobnost, že sníh bude,“ vysvětluje.
Letos se na start postaví kromě slavných závodnických es i někteří čeští byznysmeni. Stejně jako loni ji pojedou třeba miliardář Pavel Sehnal. Ten skončil loni na 2735. pozici, když padesát kilometrů zajel za bezmála čtyři hodiny a padesát minut.
Přes pět hodin strávil na poslední Padesátce také zakladatel Pilulka.cz Martin Kasa, což mu vyneslo 3316. místo. Letos se na start postaví i exguvernér České národní banky Zdeněk Tůma, generální ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký nebo Daniel Horák, bývalý CEO lékáren Dr. Max.
„Přípravy na závod trvají celý rok. Od chvíle, kdy jeden ročník skončí, už se chystá další. Je to práce velkého týmu lidí, který se v průběhu blížící se Padesátky rozrůstá o další a další členy. Teď je nás 450,“ přibližuje Petr Lešek.
Rozdali jste už všechna startovní čísla?
Kapacita hlavního závodu 4800 běžců je naplněná. Loni jsme měli historický rekord 8182 účastníků na všech závodech, letos už teď víme, že ho překonáme, protože jsme na čísle přes devět tisíc. Je to ale i tím, že jsme Padesátku rozšířili o sedmnáctikilometrovou trasu a roztáhli ji do čtyř dnů.
Začínáme už ve čtvrtek, což je letošní největší změna a novinka. V ten den se pojedou volné disciplíny, tedy sedmnáctka a třicetikilometrová trať. V pátek jsou na pořadu dětské závody, sprint a firemní štafeta. Ta je hodně oblíbená, firmy se do ní hlásí v rámci teambuildingu nebo pozvou obchodní partnery, a mohou je tak poznat i trochu jinak.
V sobotu pak startuje jeden z nejoblíbenějších závodů, Jizerská desítka České televize, a v neděli přijde nejatraktivnější podívaná, padesátikilometrová trasa. Závod jezdí často celé rodiny – děti si odjedou kratší tratě a jejich rodiče se pak postaví na tu nejdelší.
Atraktivitu zvyšují i konkrétní běžkaři, kteří dorazí. Máte výhodu, že ČEZ Jizerská 50 je součástí mezinárodního seriálu, takže si „hvězdy“ nemusíte kupovat. Je pro ně motivací i finanční výhra?
V rámci seriálu máme jistotu, že k nám přijedou ty největší hvězdy. Navíc jim garantujeme prize money, dohromady je ta dotace 46 tisíc euro. Letos by se měl na start postavit Švéd Emil Persson, který je na SkiClassics momentálně nezastavitelný a má už sedm vítězství v této sezoně v seriálu. A dorazí i trojnásobný vítěz Padesátky Nor Andreas Nygaard.
Z žen pak bude loňské zlato obhajovat Ida Dahl ze Švédska a Norka Astrid Øyre Slind, která zvítězila na La Diagonela a Pratto Piaz. Poprvé si trať vyzkouší i Kateřina Neumannová a pro amatérské závodníky je to vždy příležitost změřit síly s profíky na stejné trase.
Nejlepší profesionální závodníci závod zaběhnou pod dvě hodiny, na některé běžce čekáme i do čtyř odpoledne. To je taková hranice, do které musí dojet. Máme kontrolní bod na trase, a když do konkrétního času nedorazí, už je dál nepustíme, naložíme je do autobusu a odvezeme do cíle. Za závěrem závodního pole pak ještě jede skupina našich běžců, kteří motivují závodníky. Zároveň je to pro nás kontrola, že na trase už nikdo není.
Každý rok přitáhne závod i spoustu známých osobností. Snažíte se jejich účast nějak využít?
Letos jsme vytvořili speciální páry, které pojedou proti sobě. Ke Kateřině Neumannové jsme přiřadili Davida Svobodu, síly tak změří dva olympijští vítězové. Pak je tam dvojice Ondřej Sokol a Kuba Kohák nebo profesor Jan Pirk s lékařem Tomášem Šebkem. Dvojici vytvoří i fotbalisté David Lafata a Bořek Dočkal.
Jaký je rozpočet závodu?
Přes třicet milionů korun. Od začátku byla naším primárním cílem dlouhodobá finanční stabilita projektu, ze startovného pokryjeme zhruba třetinu rozpočtu a zbytek musíme dohnat ve spolupráci se státem a komerčními partnery.
Bez firem nejsme schopni udělat takhle velkou akci a s takovým servisem, který závodníkům poskytujeme. Chtěli jsme od začátku vybudovat produkt, který bude zajímavý i pro partnery, aby u toho vydrželi dlouhodobě. A s velkým množstvím z nich to tak je.
Kolébkou Jizerské padesátky je obec Bedřichov se zhruba 350 obyvateli, kam se ale během závodu sjedou tisíce lidí. Nebojujete s ubytovacími kapacitami?
Bojujeme. Obec není stavěná, aby ubytovala všechny. Máme dlouhodobé dohody s částí místních ubytovatelů, plus s hotely a penziony v Liberci. Co potřebujeme pro naše partnery, to v Bedřichově máme. Pro ty, kteří jsou ubytovaní mimo obec, funguje skvěle kyvadlová doprava: diváky vozí zdarma shuttle z Liberce i z Jablonce nad Nisou. Pro naše VIP hosty máme domluvený svoz s firmou, která nám dodá na víkend auta, my zajistíme řidiče a pak jsme schopni naše partnery dopravit, kam potřebujeme.
A teď si pojďme trochu zavěštit. Bude sníh?
To si ještě netroufne nikdo odhadnout. Přál bych si, aby bylo stejně jako loni krásně a mohl vzlétnout vrtulník a poskytnout podobné záběry z trasy, jaké známe třeba z Tour de France. Ještě potřebujeme, aby trochu sněhu napadlo, jsou místa, kde to není se sněhovou pokrývkou úplně optimální. Mělo by jí být tak dvacet třicet centimetrů a někde je zatím jen deset.
Sníh po trasách rozvážet nemůžeme, protože jsme z velké části v chráněné krajinné oblasti, to si můžeme dovolit jen na stadionu v Bedřichově. Jinak jsme odkázáni na přírodu – tak snad k nám bude letos vstřícná.