Ještě před několika lety patřila k absolutně opovrhovaným rostlinám a dodnes tomu tak v mnoha státech včetně České republiky je. V jiných koutech světa se ale naopak dostává na výsluní a tvoří se kolem ní zajímavý byznys, který nenechává klidnými ani ty největší hráče. Včetně tabákových koncernů.

Marihuana, tráva, zelí nebo prostě „weed“ v posledních letech získává na atraktivitě, k čemuž pomohl i covid. V době uzavřených barů podpořil její rekreační užívání hlavně v oblastech, kde došlo k její legalizaci.

Tahounem legalizace se v poslední pětiletce staly Spojené státy americké. V Arkansasu, Connecticutu, na Floridě, v Illinois, Mainu, New Jersey, Severní Dakotě, Ohiu a Pensylvánii už je možné koupit legálně jointa a v klidu si jej doma vykouřit. Bez rizika, že vám na dveře zaklepe zásahovka.

A jak ukazují statistiky, zatímco spotřeba alkoholu během covidu kvůli lockdownům klesla, u marihuany to bylo naopak. Jen Američané loni za marihuanu a produkty s ní spjaté utratili téměř osmnáct miliard dolarů, což značí v meziročním porovnání nárůst o téměř sedmdesát procent.

Lákadlo pro investory

Prognózy navíc naznačují, že trh má stále to nejlepší před sebou. Zatímco letos by se po celém světě mělo podle aktuální červencové studie od Quince Market Insights prodat legálních výrobků z marihuany za zhruba padesát miliard dolarů, na konci dekády by to mělo být už zhruba 65 miliard dolarů.

V reakci na nový trend v posledních několika letech začalo zejména v čím dál legislativně příznivější Americe vznikat mnoho nových firem, které se byznysem kolem marihuany začaly zabývat.

Ať už jde o samotné pěstování, následnou logistiku, hledání nových způsobů konzumace této rostliny, nebo i o restaurace, které se marihuanu snaží dostávat do svých menu a okořenit tak gastronomický zážitek.

Startupy jako Fyllo, Nabis nebo Dutchie oslňují investory a „weed“ se dostává i na burzovní parkety, kde sbírá miliony dolarů od investorů. K nejrychleji rostoucím firmám zeleného byznysu na akciových trzích letošního roku patří například americké firmy Village Farms International nebo Cresco Labs, které se zabývají pěstováním a distribucí marihuany.

Rostlina s charakteristickými pěticípými listy v poslední době začíná zajímat i největší hráče tabákového průmyslu.

Posledním příkladem je konglomerát British American Tobacco, který v polovině července investoval do kanadského startupu Trait Biosciences 31 milionů dolarů.

Zaujala jej jeho technologie, která umožňuje rozpustit kanabidiol CBD (uklidňující látka z technického konopí bez obsahu THC, a tím i psychoaktivních účinků, pozn. redakce) přímo ve vodě. To znamená, že jej uživatelé mohou aplikovat bez kouření.

Joint je oldschool

A to je vlastně realita letošního roku. „Dát si špeka“ už není o podávání si ubalené marihuanové cigarety v kolečku přátel, jako tomu bylo dříve. Přichází nové technologie a způsoby, jak do sebe nasládlý dým dostat. Dým už ale také není tím správným označením.

Jak nedávno uvedl další výrobce cigaret Philip Morris, budoucnost kouření je – bez kouře. A ukazuje se to už několik let, kdy Philip Morris vsadil na elektronické cigarety a vaporizéry Iqos, jeho konkurent British American Tobacco na podobnou technologii Glo a nyní bude experimentovat s tou vodou.

Philip Morris se letos v dubnu nechal slyšet, že analyzuje celý segment nově nastupujícího marihuanového byznysu. „Pracujeme na komplexní analýze a jednou vytyčíme cesty, které budeme následovat,“ řekl tehdy agentuře Bloomberg šéf společnosti Andre Calantzopoulos.

Vnímání celé společnosti se tak mění. Odborná i laická veřejnost ve Spojených státech přichází na to, že v marihuaně se neskrývá ďábel, kterého v posledním více než půlstoletí vykreslovali politici napříč celým světem. Dnes je realita taková, že sedmdesát procent Američanů je pro legalizování marihuany.

„Zákaz je kontraproduktivní, ničí lidem životy, vytváří konflikty ve společnosti a je proti pokroku. Celá ta věc mi nikdy nedávala smysl,“ uvedl nedávno pro Forbes americký miliardář Charles Koch.

Podle něj by konopí mělo být legální po celé Americe, a proto se rozhodl věnovat 25 milionů dolarů na lobby, které má za cíl změnit přístup legislativy i samotných soudců ve Spojených státech k této jednoleté rostlině, která nabývá významu i ve zdravotnictví.

Většina federálních států ale drží marihuanu stále v ilegalitě, tedy stejně jako řada států v Evropě včetně České republiky.

„Před deseti lety jsem byl zatčen a považován za nejhorší osobu v okolí, a to vše kvůli malému množství trávy, které jsem měl u sebe. Dneska jsem považován za mladého a šikovného podnikatele, aniž bych dělal cokoli jiného než před deseti lety,“ citovala americká televize CNBC zakladatele dovážkové služby Rolling Leaf Davina Alexandera, který upozorňoval na paradoxy dnešní doby.

Testování v práci

Marihuana se čím dál více propisuje do našich životů a důkazem je i fakt, že například jedna nezisková organizace v San Franciscu láká lidi na očkování tím, že jim k tomu nabízí pár paliček „trávy“.

Na druhou stranu na zvyšující se oblibu této rostliny reagují i zaměstnavatelé. Někteří z nich ve státech, kde je povoleno rekreační užívání marihuany, uvažují o tom, že budou své zaměstnance namátkově testovat na přítomnost THC, stejně jako tomu bývá u alkoholu.

Vydání Forbesu Zázrak

Jednou z takových firem je i e-commerce obr Amazon Jeffa Bezose, který donedávna namátkově testoval nové uchazeče na přítomnost marihuany. Teď způsob testování mění.

„Marihuana už nebude součástí našeho komplexního programu pro zjišťování přítomnosti drog na pozicích, na něž nespadá regulace od ministerstva dopravy, ale místo toho k ní budeme přistupovat stejně jako v případě alkoholu,“ uvedl šéf spotřebitelské divize Amazonu Dave Clark.