V životě není nic černobílé a i ty největší krize v sobě skrývají příležitosti. Nutí nás vystoupit z komfortní zóny, napnout všechny síly a naučit se nové způsoby, jak přistupovat k problémům a jak se vyrovnat s nepříjemnou realitou.

„Jako lídři si musíme osvojit nové vlastnosti,“ řekla na Forbes Women Summitu 2022 Taťána Le Moigne, ředitelka české, maďarské, rumunské a slovenské pobočky společnosti Google. S první dámou českého internetu jsme si povídali o tom, jak svět byznysu promění globální krize.

Vybrali jsme si rozhodně správně, jelikož pravděpodobně neexistuje větší symbol globalizace než právě internetová firma Google. Tato nadnárodní společnost rozhodujícím dílem přispěla k vytvoření propojeného světa a obchodního uspořádání, které stojí na přeshraniční výměně služeb a výrobků a logistické síti napínající se přes celou planetu. 

Právě tyto zavedené pořádky teď však padají kvůli pandemické a nyní i válečné krizi jako domeček z karet. Přestože však uzavírky, globální inflaci či surovinové a komoditní nedostatky jen velmi těžko ovlivníme, reakce na ně je naopak plně v naší režii.

Naučit se plavat v nových vodách není pro nikoho jednoduché a pro lídry, kteří mají odpovědnost nejen sami za sebe, ale i za své okolí, to podle le Moigne platí dvojnásob. „Tým na vás spoléhá a hledí na to, co budete v krizi dělat, ale vy zároveň ještě nejste v situaci, kdy událostem plně rozumíte,“ dodala Taťána le Moigne.

Žijeme podle ní ve velmi komplexním světě a rychlost změny a expanze problémů z jednoho konce planety na druhý je tak velká, že už není možné jen tak v první chvíli jednoduše říct, že je něco špatně a něco jiného dobře.

„My jako lídři se musíme naučit novému přemýšlení o světě a kultivovat dovednosti, které jsou pro tuto dobu stěžejní. Zejména musíme být schopni uchopit tu obrovskou komplexitu, plně jí porozumět a pro své okolí ji ve své komunikaci zjednodušit,“ řekla první dáma českého internetu.

A vyzdvihla tři dovednosti, které jsou podle ní pro dnešního lídra nejdůležitější. Za prvé se pode ní musí umět dívat na věci z různé perspektivy, mít ve svém týmu diverzitu a ve výsledku dokázat skloubit rozdílné názory a stanoviska.

Musí se také umět ptát a k otázkám pobízet i své podřízené. „Pouze v rámci diskuse lze odhalit přemýšlení toho druhého a vyladit různé slabiny projektu,“ říká le Mogine.

Třetí dovedností je podle ní pak schopnost budovat vztahy napříč společností. Všechny společenské skupiny podle le Moigne totiž žijí v určité bublině a k dosažení komplexního řešení je třeba tyto rozdílné skupiny vzájemně propojit a vést k otevřené komunikaci.

Neskromně dodává, že velkou oporu měly a mají firmy právě v digitálních technologiích a online platformách, kterým Google kraluje. Covid-19 i válka na Ukrajině prý jasně odhalily, že společnosti, které jsou digitalizované, dokázaly být mnohem flexibilnější a odolnější. 

„Digitalizace posloužila jako záchranné lano pro byznys, vzdělání i stát. A přispěla k překonání krizového období. Pokud měly firmy dobrou digitální vybavenost, mohly během krize expandovat na druhý konec světa. Ve své praxi jsem jich několik viděla,“ řekla Le Moigne.

Také chválila výhody nového hybridního modelu zaměstnávání, jehož nástup krize urychlila a který se velmi pravděpodobně stane nejčastějším typem úvazku v budoucnu. „Hybridní model nabízí větší míru flexibility a vstřícnost vůči talentům, kteří mohou pracovat vzdáleně,“ říká.

Praha má podle le Moigne velký potenciál stát se místem, kde se budou shromažďovat talenty z celé Evropy. „Češi jsou velmi šikovný a vzdělaný národ. Ať jdou mladí do světa, naučí se a poté se vrátí do Prahy. Pokud tu bude kvalita života minimálně stejná jako doposud, bude to pro ně velmi výhodné. Budou moci pracovat vzdáleně téměř kdekoli a zároveň zůstanou tam, kde je jim dobře.“

I přesto, že je Google nadnárodním gigantem, prokázal v souvislosti s válkou na Ukrajině, že dokáže být flexibilní, když je to potřeba. Rychlost, s jakou upravil své stávající služby nebo vyvinul nové, aby Ukrajincům ulehčil nejhorší dny jejich životů, byla působivá.

Ať už šlo o varování před nálety, která se objevovala na obrazovkách ukrajinských mobilních telefonů a která zachránila mnohé ukrajinské životy, nebo o aplikaci Google Translate, která na hranicích uprchlíkům nahrazovala překladatele a významně urychlila evakuaci uprchlíků z válkou zmítané země.

Stejně tak Ukrajině pomáhá Projekt Shield, který chrání státní, zpravodajské a vydavatelské weby před kyberútoky a tím zaručuje informační dostupnost a nezávislost. O platformě YouTube, která momentálně funguje jako zdroj necenzurovaných informací, ani nemluvě.

Za tuto pomoc Ukrajině ostatně Google dostal mírovou cenu od prezidenta Volodymyra Zelenského. „Pro mě bylo prvních čtyřiadvacet hodin velmi emočně i hodnotově důležitých. Rychlá pomoc je pomocí dvojnásobnou. Proto jsem ráda, že jsme dokázali naše služby adaptovat a vyvinout tak rychle,“ říká Le Moigne.

Zároveň však zdůrazňuje, že v konfliktu, jakým je válka na Ukrajině, je třeba pomáhat dlouhodobě. I proto Google vytvořil tříletý evropský projekt dlouhodobé podpory vzdělávání, rekvalifikace a rozvoji měkkých dovedností zejména pro ukrajinské ženy. „Jejich pracovní začlenění do společnosti je klíčové pro to, aby mohly spokojeně fungovat a postarat se o sebe a své děti,“  říká Le Moigne.