Když firmy potřebují peníze na svůj další rozjezd, někdy jim bankovní financování nestačí. Je pomalé a příliš konzervativní. A dluhopisy také nejsou pro každého. Nabízí se tedy možnost investičního crowdfundingu, při kterém se firmě na úvěr složí přes specializovanou platformu drobní investoři. O jeho výhodách a nevýhodách debatovali ve Forbes BrandVoice podcastu Rostislav Posker a Vít Endler.

„Banka vás dnes profinancuje dva roky zpátky. Ale my jsme potřebovali někoho, kdo nám pomůže jít dopředu, takže se nám nehodil úplně konzervativní způsob financování,“ popisuje spolumajitel firmy Kolovna Rostislav Posker svoje důvody, proč zvolil crowdfunding.

Kolovna vedle designových cyklistických obchodů provozuje i penzion a rozjíždí také projekt speciálních parkovacích a dobíjecích stanic pro elektrokola. Na to vše potřebovala finance a už dvakrát si pro ně zašla na platformu Fingood.

Zleva moderátor Petr Lukáč, Rostislav Posker z Kolovny a Vít Endler z Fingood
Zleva moderátor Petr Lukáč, Rostislav Posker a Vít Endler | Foto Petr Krupička

„My vlastně poskytujeme úvěrové financování, stejně jako banky. A není to o tom, že k nám chodí firmy, kterým v bance řeknou, že je nikdy financovat nebudou. Ale mohou třeba dosáhnout svého úvěrového limitu nebo potřebují peníze rychleji,“ popisuje Vít Endler, spolumajitel platformy Fingood, která vznikla v roce 2020 a od té doby pomohla profinancovat projekty ve výši 1,1 miliardy korun.

Úvěr na Fingoodu je o něco dražší než v bance, dnes se úrok pohybuje mezi deseti a patnácti procenty. Podle Endlera je to kvůli vyšší rizikovosti takové investice, za kterou musí dostat investoři odpovídající odměnu.

I kvůli aktuálně vyšším úrokům si proto většina firem chodí pro kratší úvěry se splatností do tří let. Přesto se jim to prý vyplácí. „My jsme přišli na trh s něčím, co může mít celosvětový význam,“ popisuje Posker své dobíjecí stanice pro elektrokola. „Pro banku jsme ale nečitelní, máme toho příliš a jsme pořád v rozjezdu,“ dodává. I proto už Kolovna s Fingoodem jedná o případném třetím investičním kole v řadě.

Jaké má Kolovna plány a jaké mají podobné české firmy možnosti, když jim bankovní úvěr nestačí, nevyhovuje nebo na něj nedosáhnou? Je crowdfunding dobrý způsob, jak získat peníze na rozjezd i další rozvoj? Proč jsou takové investice zajímavé pro investory a jak jsou zajištěné? Poslechněte si další Forbes BrandVoice podcast.