Značku Remoska zná v Česku skoro každý. Generace Husákových dětí rozhodně. Výrobce elektrických pečících mís je na trhu 65 let a třeba na přelomu osmdesátek a devadesátek bylo kuře z remosky hit.

Firmě z Frenštátu pod Radhoštěm se po roce 2013 povedlo na tradici navázat a lovebrand oživit. Dnes je Remoska výrobcem nejen páté generace designového „multicookeru“, ve kterém uděláte maso stejně jako omáčku nebo koláč, ale i kvalitního kuchyňského nádobí, dalších elektrospotřebičů a příslušenství.

Remoska je dlouhodobě zisková, obrat v roce 2022 vyskočil na 140 milionů, čistý roční zisk přes 10 milionu korun. Růst teď chtějí majitelé podpořit novým, digitalizovaným a automatizovaným výrobním závodem v Kopřivnici, který už jede ve zkušebním provozu a do konce roku by měl ve velkém vyrábět kuchyňské nádobí a spotřebiče i pro další velké značky.

Peníze na moderní technologie firmě poskytli i čeští investoři prostřednictvím crowdfundingové investiční platformy Fingood. Výsledkem je 32 milionů, na které se během dvou tranší složilo téměř tisíc různých investorů. Na Remosku přitom mohli „vsadit“ už od tisícovky s 11% garantovaným výnosem.  

Zajištěná investice už od tisícovky

„Lidé u nás mohou investovat tisícovku, stovky tisíc nebo miliony. Jsme extrémně demokratická platforma, kde opravdu může zhodnotit peníze každý,“ říká CEO a spolumajitel Fingoodu Vít Endler.

Crowdfunding je moderní, alternativní způsob zhodnocení peněz, při kterém se na jednu investiční příležitost skládá skupina lidí. A Fingood se právě díky crowdfundingu dostal na špičku mezi tuzemské investiční společnosti.

Jde o krásný doplněk na vybalancování portfolia relativně nízkorizikovým aktivem.

Investorům prostřednictvím webového rozhraní nebo vlastní mobilní aplikace předkládá projekty českých firem, jako je třeba právě Remoska. „Je to pro lidi se zájmem. Podívají se na tu firmu a musí je to bavit. Není to suchá investice,“ podotýká Martin Šmajser , který ve Fingoodu vede risk tým. 

Ten má na starosti kritické vyhodnocení jednotlivých projektů a úvěrů. U každé firmy, která na platformě chce žádat o úvěr, detailně prověřuje finanční kondici, historii i budoucnost. K investorům pak pustí jen projekty, kterým na 100 procent věří.

E-shopy, developerské projekty i krematorium

Škála nabízených investičních příležitostí je přitom široká a investovat je možné do několika vypsaných projektů najednou. „V portfoliu je například výrobce potravinářských střívek, letecká škola, ale i krematorium. Výrazně zastoupený je také e-commerce byznys,“ vypočítává Vít Endler. 

Jednotlivý úvěr, o který se podnikatelé ucházejí, dosahuje v průměru 7,5 milionu. Menší úvěry jsou v nižších milionech, velké i v desítkách milionů. Segment malých a středních podniků celkově tvoří zhruba 40 procent portfolia, zbylých 60 procent jsou menší developerské projekty.

Zejména menším developerům totiž vyhovuje varianta balonového splácení, kdy průběžné splátky investorům zahrnují jen úroky a jistina je splacena až s poslední splátkou. Projekty ale mohou využívat i klasického anuitního splácení, kdy se i jistina splácí průběžně po celou, předem stanovenou dobu splatnosti. 

Když se investice nevybere za stanovený čas, může být lhůta prodloužena, pak firma akceptuje vybranou částku a plánovanou investici realizuje. Mohou být vypsána i další investiční kola, v drtivé většině se ale investoři složí už v tom prvním.

Konzervativní strategie a garantovaný výnos 

U úvěrů se zpravidla počítá se splacením do 12 nebo 24 měsíců. Úroky jsou většinou pevně stanovené a v čase se nemění. Při jejich současné výši si investoři mohou přijít na atraktivní roční výnosy dosahující i 11 až 12 procent.

„Až se situace v ekonomice uklidní, úroky pro podnikatele, a tedy i výnosy pro investora, klesnou někam k šesti až sedmi procentům. To odpovídá spíše konzervativní investici,“ dodává šéf investiční peer-to-business platformy.

Crowdfunding je tak blízký konzervativnímu nastavení českých investorů. „Podstata nabídky je totiž relativně bezpečná s poměrně slušným zhodnocením,“ myslí si Endler. Taková investice pak podle něj může tvořit 10 až 20 procent dobře diverzifikovaného portfolia. „Jde o krásný doplněk na vybalancování portfolia relativně nízkorizikovým aktivem s docela zajímavým zhodnocením. Obrovská výhoda je, že na peníze nečekám a přichází mi každý měsíc na účet,“ vysvětluje.

CEO Fingoodu Vít Endler

Způsob splácení je součástí základních informací o každém projektu, stejně jako doba splatnosti a očekávaný výnos. Vedle toho potenciální investoři dostávají analýzy s veškerými  důležitými informacemi. Pokud někomu ani to nestačí, Fingood na další otázky klientů odpovídá osobně.

„Součástí naší aplikace a webu je i investorský dashboard, kde klient vidí průběh všech investic a delikvenci u zpožděných splátek. Takže má velmi dobrý přehled, jak jednotlivé investice vypadají, včetně toho, kolik už dostal splaceno z jistiny a z úroku,“ doplňuje Endler.

Žádné anonymní akcie, ale konkrétní česká firma

Crowdfunding tak představuje jednoduchou a rychlou alternativu k tradičním investicím, jako jsou dluhopisy, akcie, podílové fondy, burzovně obchodované fondy ETF a podobně. „Proti dluhopisům je kromě rizika rozdíl hlavně ve výplatě. Peníze tam dostanete třeba za tři roky. U nás je dostáváte průběžně s každou splátkou úvěru,“ vysvětluje Vít Endler. 

A od akciových fondů se crowdfounding liší hlavně přímou investicí do konkrétních projektů. „U individuálního investování přesně víte, do čeho investujete. Můžete se na firmu nebo projekt podívat. Není to anonymní soupis firem někde v USA,“ říká Endler.

„Akciové podílové fondy a ETF kopírují, co se děje na trhu. V tom druhém případě to kopírují přesně. Loni se na tom dalo vydělat parádních 20 procent, letos to ale bude možná nula a možná fondy skončí i v minusu. My jdeme proti této křivce, jsme v plusu,“ dodává.

Překročit dvě miliardy i české hranice 

Vloni Fingood zprostředkoval investice za miliardu korun, zafinancoval víc projektů než v součtu předchozích let dohromady a ještě letos chce objem proinvestovaných peněz zdvojnásobit.

Na trhu je už od roku 2015 ale do sprintu přešel až v roce 2019, právě s příchodem Víta Endlera, který před tím působil jako generální ředitel společnosti NetRetail Holding, mateřské společnosti Mall.cz. S investiční platformou má i do budoucna velké plány. Expandovat chce i do zahraničí a zahraniční projekty pak nabídne i českým investorům. 

Prvním krokem je licence od ČNB, kterou Fingood získal na konci loňského roku. Ještě letos vstoupí na Slovensko, další na řadě by mohla být některá ze spolkových zemí Německa.