Značku Remoska zná v Česku skoro každý. Generace Husákových dětí rozhodně. Výrobce elektrických pečících mís je na trhu 65 let a třeba na přelomu osmdesátek a devadesátek bylo kuře z remosky hit.
Firmě z Frenštátu pod Radhoštěm se po roce 2013 povedlo na tradici navázat a lovebrand oživit. Dnes je Remoska výrobcem nejen páté generace designového „multicookeru“, ve kterém uděláte maso stejně jako omáčku nebo koláč, ale i kvalitního kuchyňského nádobí, dalších elektrospotřebičů a příslušenství.
Remoska je dlouhodobě zisková, vloni čistý zisk vyrostl na 10,7 milionu korun. Růst teď chtějí majitelé podpořit novým, digitalizovaným a automatizovaným výrobním závodem v Kopřivnici. A o peníze na moderní technologie si přišli říct i českým investorům prostřednictvím crowdfundingové investiční platformy Fingood.
Výsledkem je přes 21 milionů, na které se složilo 639 různých investorů. Na Remosku přitom mohli „vsadit“ už od tisícovky. Za 12 měsíců budou mít investici zpátky i s 11% výnosem.
Zajištěná investice už od tisícovky
„Lidé u nás mohou investovat tisícovku, stovky tisíc nebo miliony. Jsme extrémně demokratická platforma, kde opravdu může zhodnotit peníze každý,“ říká CEO a spolumajitel Fingoodu Vít Endler.
Crowdfunding je moderní, alternativní způsob zhodnocení peněz, při kterém se na jednu investiční příležitost skládá skupina lidí. A Fingood se právě díky crowdfundingu dostal na špičku mezi tuzemské investiční společnosti.
Investorům prostřednictvím webového rozhraní nebo vlastní mobilní aplikace předkládá projekty českých firem, jako je třeba právě Remoska. „Je to pro lidi se zájmem. Podívají se na tu firmu a musí je to bavit. Není to suchá investice,“ podotýká Martin Šmajser , který ve Fingoodu vede risk tým.
Ten má na starosti kritické vyhodnocení jednotlivých projektů a úvěrů. U každé firmy, která na platformě chce žádat o úvěr, detailně prověřuje finanční kondici, historii i budoucnost. K investorům pak pustí jen projekty, kterým na 100 procent věří.
Díky přísnému výběru projektů je pak stabilita splácení velmi vysoká. „Sedmdesát procent portfolia investic je zajištěno zástavou nemovitého majetku. Dalších dvacet procent tvoří zástava movitého majetku a zbývajících deset procent jsou top firmy, které jsou zajištěny „papírově“ v podobě notářského zápisu a směnky s přímou vykonatelností,“ doplňuje Šmajser.
E-shopy, developerské projekty i krematorium
Škála nabízených investičních příležitostí je přitom široká a investovat je pochopitelně možné do několika vypsaných projektů najednou. „V portfoliu je například výrobce potravinářských střívek, letecká škola, ale i krematorium. Výrazně zastoupený je také e-commerce byznys,“ vypočítává Vít Endler.
Jednotlivý úvěr, o který se podnikatelé ucházejí, dosahuje v průměru 7,5 milionu. Menší úvěry jsou v nižších milionech, velké i v desítkách milionů. Segment malých a středních podniků celkově tvoří zhruba 40 procent portfolia, zbylých 60 procent jsou menší developerské projekty.
Zejména menším developerům totiž vyhovuje varianta balonového splácení, kdy průběžné splátky investorům zahrnují jen úroky a jistina je splacena až s poslední splátkou. Projekty ale mohou využívat i klasického anuitního splácení, kdy se i jistina splácí průběžně po celou, předem stanovenou dobu splatnosti.
Třeba Remoska si přišla na Fingood říct až o 50 milionů. Když se investice nevybere za stanovený čas, může být lhůta prodloužena, v případě Remosky o dalších sedm dní. Pak firma akceptuje vybranou částku a plánovanou investici realizuje. V jiných případech mohou být vypsána i další investiční kola. V drtivé většině se ale investoři složí už v tom prvním.
Konzervativní strategie a garantovaný výnos
U úvěrů se zpravidla počítá se splacením do 12 nebo 24 měsíců. Úroky jsou u každého projektu předem pevně stanovené a v čase se nemění. Při jejich současné výši si investoři mohou přijít na atraktivní roční výnosy dosahující aktuálně 11 až 12 procent.
„Až se situace v ekonomice uklidní, úroky pro podnikatele, a tedy i výnosy pro investora, klesnou někam k 6 až 7 procentům. To odpovídá spíše konzervativní investici,“ dodává šéf investiční peer-to-business platformy.
Crowdfunding je tak blízký konzervativnímu nastavení českých investorů. „Podstata nabídky je totiž relativně bezpečná s poměrně slušným zhodnocením,“ myslí si Endler. Taková investice pak podle něj může tvořit 10 až 20 procent dobře diverzifikovaného portfolia. „Jde o krásný doplněk na vybalancování portfolia relativně nízkorizikovým aktivem s docela zajímavým zhodnocením. Obrovská výhoda je, že na peníze nečekám a přichází mi každý měsíc na účet,“ vysvětluje.
CEO Fingood Vít Endler
Způsob splácení je součástí základních informací o každém projektu, stejně jako doba splatnosti a očekávaný výnos. Vedle toho potenciální investoři dostávají analýzy s veškerými důležitými informacemi. Pokud někomu ani to nestačí, Fingood na další otázky klientů odpovídá osobně.
„Součástí naší aplikace a webu je i investorský dashboard, kde klient vidí průběh všech investic a delikvenci u zpožděných splátek. Takže má velmi dobrý přehled, jak jednotlivé investice vypadají, včetně toho, kolik už dostal splaceno z jistiny a z úroku,“ doplňuje Endler.
Žádné anonymní akcie, ale konkrétní česká firma
Crowdfunding tak představuje jednoduchou a rychlou alternativu k tradičním investicím, jako jsou dluhopisy, akcie, podílové fondy, burzovně obchodované fondy ETF a podobně. „Proti dluhopisům je kromě rizika rozdíl hlavně ve výplatě. Peníze tam dostanete třeba za tři roky. U nás je dostáváte průběžně s každou splátkou úvěru,“ vysvětluje Vít Endler.
A od akciových fondů se crowdfounding liší hlavně přímou investicí do konkrétních projektů. „U individuálního investování přesně víte, do čeho investujete. Můžete se na firmu nebo projekt podívat. Není to anonymní soupis firem někde v USA,“ říká Endler.
„Akciové podílové fondy a ETF kopírují, co se děje na trhu. V tom druhém případě to kopírují přesně. Loni se na tom dalo vydělat parádních 20 procent, letos to ale bude možná nula a možná fondy skončí i v minusu. My jdeme proti této křivce, jsme v plusu,“ dodává.
Během loňského roku Fingood zvýšil svoji investorskou základnu z 1700 na 5500 aktivních investorů, v současnosti jich je už více než 7100. Nejčastěji jde o lidi ve věku 30 až 34 let, případně 35 až 39 let. Jde většinou o zaměstnance na vyšších pozicích nebo podnikatele z větších měst, přibývá ale i investorů ze střední třídy, kteří prostě chtějí investovat, byť třeba tisícovku měsíčně.
Druhý pól tvoří bohatší lidé nad 50 let, kteří například prodali svoji firmu nebo odešli z vysoké pozice do důchodu a teď se snaží co nejlépe postarat o své peníze.
Mezi klienty je pochopitelně stále víc lidí, kteří mají strach o úspory. „Vidí, jak jim je žere inflace a hledají nějakou konzervativnější investici. Jinde je odrazuje buď nízký výnos, nebo vysoké riziko,“ říká šéf crowdfundingové platformy.
Překročit miliardu i české hranice
Fingood tak v Česku těží z raketově rostoucí popularity moderních investičních online nástrojů. Vloni rostl o více než 650 procent, celkově zprostředkoval už přes 170 úvěrů v kumulativní hodnotě 800 milionů korun a letos chce překročit hranici jedné miliardy.
Na trhu je už od roku 2015 ale do sprintu přešel až v roce 2019, právě s příchodem Víta Endlera, který před tím působil jako generální ředitel společnosti NetRetail Holding, mateřské společnosti Mall.cz. S investiční platformou má i do budoucna velké plány. Expandovat chce i do zahraničí, na Slovensko nebo do severských zemí a zahraniční projekty pak nabídne i českým investorům.
Prvním krokem je získání licence od ČNB, se kterou nyní dolaďuje dokumentaci. Fingood díky licenci bude moci rozšířit nabídku. „Na základě certifikace bude v budoucnu vstup na platformu podmíněn vyplněním investičního dotazníku. Ten nám umožní si investory rozřadit do jednotlivých skupin podle vztahu k riziku,“ popisuje Endler.
Zatímco dosud je jedinou možností individuální investování do konkrétního projektu, v budoucnu bude možné investovat i „automaticky“ podle zvolené strategie. „Využijeme rozřazení klientů podle investičního profilu na základě zmíněného dotazníku. Díky tomu mu na míru nabídneme strategii, kterou si může a nemusí vybrat. Když si ji vybere, tak pošle peníze a nechá nás, abychom je investovali podle této strategie,“ dodává Vít Endler.