V podstatě ze dne na den se staly přebytečnými a zdálo se, že jejich osud je tím nadobro zpečetěn. Teď to ale vypadá, že by o ně již brzy mohl zase být enormní zájem. Řeč je o legendárních Jumbo Jetech, tedy Boeinzích 747. Právě ony by se totiž podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) měly stát páteří letadlové flotily, jež bude mít za úkol distribuovat do celého světa očkování proti koronavirové nákaze.

Globální závod o vakcínu proti koronaviru spěje do své závěrečné fáze, a tak je nyní načase začít řešit způsob, jak ji následně dostat k lidem. To se však snáze řekne, než udělá – podobnou výzvu totiž lidstvo už pěkně dlouho nezažilo.

„Bezpečné doručení vakcín proti covidu-19 bude pro odvětví letecké nákladní přepravy představovat misi století,“ uvedl šéf IATA Alexandre de Juniac. „Vyzýváme vlády, aby se chopily iniciativy, začaly s námi v rámci tohoto logistického řetězce spolupracovat a zařídily, aby veškeré vybavení, bezpečnostní opatření a hraniční procesy byly na tento mamutí a komplexní úkol připraveny.“

V současnosti je podle zpravodajského webu CNN po celém světě testováno 29 rozdílných druhů očkování. Jakmile bude některý z nich úředně schválen, bude se moci začít vyrábět ve velkém a následně i distribuovat. Tím však ty pravé starosti teprve začínají.

Vakcínu bude nutné převážet ve speciálních termoregulačních boxech, bude potřeba zjednodušit administrativu a ujistit se, že se na členy dotčených posádek nebudou vztahovat žádná karanténní opatření. V neposlední řadě je ale též nutné zajistit, aby i oni sami byli v bezpečí – zboží, které budou na palubách svých Jumbo Jetů přepravovat, totiž bude vzhledem k okolnostem nesmírně cenné a lze očekávat, že by se jej někdo mohl pokusit různými způsoby odcizit.

Boeing 767F zvládne bez mezipřistání uletět 6 tisíc kilometrů, královna nebes zhruba o 1600 kilometrů více.

A proč právě legendární „sedmčtyřisedmička“ by se měla stát onou spásou pro lidstvo? Odpověď je vlastně celkem jednoduchá: protože se na to náramně hodí. Rozměry nákladového prostoru její nejnovější verze, 747—8F, jsou ve srovnání s Boeingem 767F, dalším hojně využívaným cargo letounem, dvakrát větší. Zatímco u prvně jmenovaného stroje činí jeho objem neuvěřitelných 858 metrů krychlových, v případě druhého se jedná o „pouhých“ 438 kubíků.

Také co do maximálního doletu hovoří čísla jasně ve prospěch populárního Jumbo Jetu. Boeing 767F zvládne bez mezipřistání uletět 3255 námořních mil, tedy nějakých 6 tisíc kilometrů, královna nebes, jak se sedmčtyřisedmičce rovněž přezdívá, zhruba o 1600 kilometrů více. Pravda, takový Boeing 777F dokáže podle webu Simple Flying na jeden zátah překonat vzdálenost až 9200 kilometrů, co do užitného zatížení však za Jumbo Jetem významně zaostává, a to o celých 30 tun nákladu.

A pak je tu ještě jedna nedocenitelná výhoda, jíž nejnovější verze nákladního Boeingu 747 v souvislosti s přepravou takto důležité zásilky oplývá: schopnost regulovat teplotu nákladového prostoru přesně tak, jak je aktuálně potřeba. V případě sedmčtyřisedmičky je cargo prostor rozdělen do tří na sobě nezávislých sekcí, přičemž v každé z nich může teploměr ukazovat zcela jinou hodnotu v rozmezí od čtyř do 29 stupňů Celsia. A protože teploty relativně blízké nule jsou přesně tím, co léčivům a dalším farmaceutickým výrobkům vyhovuje nejvíce, jeví se slavný Jumbo Jet jako naprosto logická volba.

Koronavirová krize udělala z ikonického Boeingu 747 během prvních šesti měsíců letošního roku nechtěné zboží, jakýsi symbol přebytečnosti, pro který navzdory jeho bohaté historii už není v dnešním světě místo. Stačilo však pár týdnů a najednou je vše zcela jinak. Nakonec to bude právě legendární hrbolatá sedmčtyřisedmička, která pomůže celému lidstvu vytrhnout pomyslný trn z paty a opět dokáže svoji jedinečnost. Ostatně jako již několikrát v minulosti.