Dáme si pauzu od obvyklých témat a promluvíme si o něčem, co nás všechny spojuje. O čokoládě! Klíčová složka čokolády, kakao, má hodně co do činění s tím, jak cenově nedostupná nyní čokoláda je. Během posledních dvanácti měsíců totiž cena kakaa rostla tempem, které lze bez nadsázky označit za děsivé.

Podle indexu S&P GSCI Cocoa se ceny této komodity až do října loňského roku pohybovaly v poměrně předvídatelném rozmezí po dobu přibližně deseti let.

Pak ale, zdánlivě z ničeho nic, cena kakaa prudce vzrostla, jako by chtěla prorazit skleněný strop v továrně na čokoládu Willyho Wonky. Nárůst o více než 150 procent během necelých šesti měsíců přirozeně přiměl investory přemýšlet, jak se k tomu postavit.

Tento článek se zabývá třemi akciemi, které by mohly těžit z toho, až se tento prudký nárůst ceny kakaa obrátí opačným směrem. Ve všech případech se totiž jedná o společnosti, pro které je čokoláda hlavním produktem.

Proč rostou ceny kakaa?

Cena kakaa prudce vzrostla v důsledku narušení dodavatelských řetězců v klíčových zemích produkujících kakao, jako je Pobřeží slonoviny a Ghana. Tyto země dohromady představují více než polovinu světového původu kakaa. Velkou zásluhu na tom mají nemoci, které narušují osevní postupy a zpožďují schopnost zemědělců produktivně využívat půdu.

Jak jsem vybral tři nejlepší čokoládové akcie?

Společnosti se sice mohou proti cenovým výkyvům zajistit hedgováním, ale takové zajištění je spojeno s náklady. To znamená, že očekávání obratu v ceně čokolády směrem dolů po takto vzácném a prudkém nárůstu by mohlo zatraktivnit akcie, které jsou na kakau závislé.

Ještě důležitější ale je, že se jedná o dobře řízené podniky, pro které není kolísání ceny klíčové komodity ničím novým. Možná že míra aktuálního růstu je vzácná, ale tohle jsou podnikatelské subjekty, které jednoduše hledají způsob, jak proplout těžkým obdobím.

Klíčovou fundamentální statistikou, na kterou jsem se zde zaměřil, byl poměr ceny akcie k výnosům (Price-to-Sales – PS). Zisky jsou sice důležitým aspektem investiční analýzy, ale společnosti mohou se zisky manipulovat mnoha způsoby, mnohem snadněji než s tržbami. Zisky proto obvykle obsahují mnohem více „šumu“ než tržby.

Samotný poměr ceny k prodejům u těchto společností, ale také fakt, že se akcie všech tří firem prodávají za mnohem menší násobky než v minulosti, mě přesvědčil, že je to v tomhle případě nejvhodnější faktor, který sledovat.

U všech tří výrobců čokolád, které jsem vybral, je tento údaj výrazně nižší než před více než dvěma lety, na začátku roku 2022, kdy široký akciový trh dosáhl vrcholu.

Zaměřil jsem se také na společnosti, jejichž hlavním předmětem podnikání je čokoláda, a nikoli na některé z obřích spotřebitelských společností, které nabízejí širokou škálu čokoládových sušenek, dortů a dalších výrobků. Jedná se tedy o trojici pro opravdové čokoholiky, jako jsem já.

Co je podstatné?

Čokoládový byznys je v poslední době všechno, jen ne sladký, a to díky prudce rostoucí ceně kakaa, částečně kvůli úrodě v západní Africe ovlivněné počasím a nemocemi. Ale na základě schopnosti těchto společností přečkat tuto bouři a také stability jejich podnikání předtím, než se tyto nepříznivé faktory objevily, mohou z této fáze abnormálních vstupních nákladů vyjít v solidní kondici a s příběhem o návratu, který by mohl motivovat investory.

Společnost (ticker)Tržní kapitalizacePoměr cena/prodejNávratnost od začátku roku do 8. dubna
Hershey Company (HSY)39 miliard USD3,65 %
Nestle SA (NSRGY)270 miliard USD2,6-10 %
Lindt & Sprungli (LDSVP)26 miliard USD4,6-1 %

1. Společnost Hershey (HSY)

Cena akcií (22. 4. 2024): 186,3 USD
Růst dividend (za poslední 3 roky): 15%
Poměr P/E k růstu (PEG): 1,6
Růst zisku na akcii (meziročně): 14 %

Společnost HSY je tvůrcem „velké americké čokoládové tyčinky“ a také města v Pensylvánii, které je po ní pojmenováno, a je tak skutečnou ikonou USA. Někteří z nás vyrostli na „základní čtveřici“ jejích mini čokolád – mléčné, speciální hořké, Krackle a čokoládovém gentlemanovi – Mr. Goodbarovi, ale společnost Hersheys se v průběhu let rozrostla o další slavné značky, včetně Reese’s, Almond Joy, Heath, Milk Duds a York mint patties.

Čisté tržby za celý rok 2023 vzrostly o 7,2 procenta na 11,2 miliardy USD a čistý zisk se oproti předchozímu roku zvýšil o 13,8 procenta na 1,9 miliardy USD. Schopnost společnosti zvyšovat v průběhu let zisk a dividendy má hodně společného se schopností společnosti Hershey udržet si svůj „příkop“ neboli udržitelnou konkurenční výhodu. Má přibližně třetinový podíl na prodeji čokolády v USA.

2. Nestlé SA (NSRGY)

Cena akcií (22. 4. 2024): 102 USD
Růst dividend (za poslední 3 roky): 6%
Poměr P/E k růstu (PEG): 0,9
Růst zisku na akcii (meziročně): 24%

NSRGY vypadá na svůj věk, více než 150 let, velmi dobře. Nestlé, největší světová potravinářská a nápojová společnost podle tržeb, se sídlem ve švýcarském Vevey, nabízí rozmanité značky, jako je klasická tyčinka Nestlé Crunch, Nescafe, Perrier, Pure Life a Purina. Ironií je, že čokoláda je velmi nebezpečná pro psy, takže předpokládáme, že tyčinky Crunch a krmivo pro psy Purina se nevyrábějí ve stejném závodě.

Společnost NSRSY má více než 270 tisíc zaměstnanců po celém světě a prodává ve 190 zemích. Celkové tržby za rok 2023 se oproti předchozímu roku snížily o 1,5 procenta, ale cash flow se zvýšilo o 3,8 miliardy švýcarských franků. Společnost očekává, že organický růst tržeb dosáhne čtyř procent a základní zisk na akcii v konstantní měně se v roce 2024 zvýší o šest procent a deset procent. Při prodeji nižším, než je výše uvedené tempo růstu zisku, je tento evropský gigant silným kandidátem na návrat.

3. Lindt & Sprungli (CHLSY)

Cena akcií (11. 4. 2024): 12.57 USD
Růst dividend (za poslední 3 roky): 11%
Poměr P/E k růstu (PEG): 1,7
Růst zisku na akcii (meziročně): 20%


Další švýcarská firma, ale se zaměřením na prémiovou čokoládu. Značky Lindt a Lindor společnosti CHLSY se v USA prodávají již delší dobu, ale společnost se rozrostla o několik populárních amerických čokoládoven. Ghirardelli, Russell Stover a Whitman’s spadají do vlastnictví CHLSY.

Přestože ceny kakaa dosáhly historických maxim, společnost Lindt & Sprungli zaznamenala v roce 2023 10,3procentní organický růst tržeb. Společnost není tak známá jako Hershey nebo Nestlé, ale díky nízké míře zadluženosti a vysoké návratnosti vlastního kapitálu a expanzi značky v USA prostřednictvím prodejen a kreativitě obalů je jednou z těch, které je třeba do budoucna sledovat.