skip to main content
Forbes Woman

Kaligrafie jako byznys. Česká podnikatelka si krasopísmem podmanila Skandinávii

5 minut čtení

Chanel, Louis Vuitton, online gigant s módou Farefetch nebo michelinské restaurace. To je jen zlomek klientů, kteří si objednali kaligrafické služby u Anity Hansen Hrubešové. Její firma Copenhagen Calligraphy zažívala před korona krizí velkou poptávku z Kodaně i dalších skandinávských měst, ale kvůli pandemii už několik měsíců řídí vše na dálku z Čech.

„Přijela jsem před porodem svého druhého dítěte a neustále měnící se vládní opatření způsobily, že několik měsíců žijeme mezi Prahou a Brnem, kde mám rodinu,“ popisuje Anita Hansen Hrubešová.

Anita Hansen Hrubešová

Být rozkročen na několik zemí světa pro ní není nic nového: je dcerou Češky a Holanďana, s manželem se seznámila během své práce v Číně. Ten je zase napůl Dán a z poloviny Tchajwanec. Když si vybírali místo pro život, zvolili právě Kodaň.

Anita Hansen Hrubešová vystudovala na Anglo-Americké univerzitě v Praze diplomacii a mezinárodní obchod, a když v Praze pomáhala rodině Lobkowiczů s byznys konferencí, seznámila se zde s majiteli amerických vín, kteří obchodovali s Čínou. Ty Čecho-Holanďanka okouzlila natolik, až jí nabídli strategickou pozici ve své firmě a Anita opustila Prahu pro Dálný Východ.

Reklama

„Měla jsem na starosti obchod spojený s francouzskými a gruzínskými víny a můj budoucí manžel s kalifornskými, jeho matka je navíc sommeliérka. Když jsme pak řešili, kde založíme rodinu, říkala jsem si, že v rámci Evropy se dokážu přizpůsobit,“ vzpomíná Hansen Hrubešová.

Usadili se nakonec v Kodani a Anita, která vždy ráda kreslila a malovala se rozhodla, že zkusí svůj koníček převést do byznys plánu. „V Praze jsem před pěti lety absolvovala kurz u Míly Prokůpkové z Ateliéru písma. Byla to úžasná zkušenost, pak jsem se učila sama,“ říká.

Když byla pozvaná na narozeninovou oslavu manželovy kolegyně, rozhodla se jí Anita Hansen Hrubešová věnovat kaligraficky napsané přání. „Hosté si ho ukazovali a byli jako u vytržení. Celkem mě to překvapilo, protože v Čechách se kaligrafii věnuje víc lidí, a hlavně jsme ze školy zvyklí psát psacím písmem. To se na Západě skoro tolik nevidí,“ tvrdí podnikatelka s krasopísmem.

Po zájmu, které sklidila její kaligrafie na večírku, si Anita Hansen Hrubešová vytvořila web, přes který se jí okamžitě začali ozývat první klienti. „Mojí výhodou bylo, že jsem nejen velmi pečlivě trénovala kaligrafické umění a snažila se v něm neustále zlepšovat, ale také byznys přístup, se kterým jsem svou značku od začátku budovala,“ prohlašuje.

Prvotní investice byla okolo 20 tisíc, za které Anita nakoupila hlavně kaligrafické potřeby. O rok později zažila její firma růst obratu o 600 procent, loni pak kvůli pandemii vyrostla o 160 procent.

Svým klientům nabízí Copenhagen Calligraphy nejen službu krasopísma, ale také celý koncept eventu. „Založila jsem si firmu v roce 2018 zpětně vidím, že to byla nejlepší doba. Ve Skandinávii jsem neměla konkurenci, takže najednou jsem měla objednávky od těch nejluxusnějších klientů, kteří mě doporučovali dále,“ vzpomíná.

Jen během loňského covidového roku firma Anity Hansen Hrubešové napsala přes 3 tisíce tiskovin pro luxusní módní domy a další značky, což jí zajistilo obrat zhruba pět milionů korun. „Nyní v rámci Skandinávie odhadujeme konzervativní růst na 80 procent. Pokud ale pominou omezení, která nám umožní dělat kurzy a další eventy, věříme v optimističtější budoucnost.“

Reklama

Ačkoliv kaligrafie vypadá jako velmi zenová činnost, pokud nemáte smysl pro detail, nemůžete v ní uspět po vizuální ani byznysové stránce. „Na event pro Chanel, kdy jsem měla psát motto jejich hostů na bavlněná trička, jsem například udělala zevrubný výzkum: nakoupila řadu různých triček, abych viděla, jak reagují na písmo a následné praní i žehlení. Předepsala si tužkou onu linii vzkazu, pak zkoušela různý typ fixů,“ prozrazuje Hansen Hrubešová.

Na některé luxusní eventy před korona krizí dokonce povolala zkušenou kaligrafistku z Čech, která ji byla k dispozici. Momentálně má v týmu čtyři krasopísaře, se kterými spolupracovala na akcích nejen pro luxusní značky, banky či restaurace, ale také ambasády.

„V Čechách se kaligrafové hodně věnují svatbám, ale u nás tvoří jen zlomek klientů. Chceme si totiž budovat dlouhodobější vazby se svými zákazníky, proto pořádáme také kurzy a konají se u nás rozlučky se svobodou, kde si budoucí nevěsty a jejich kamarádky píší ozdobným písmem dopisy,“ vypráví Anita Hansen Hrubešová.

Pandemie samozřejmě negativním způsobem ovlivnila zakázky pro česko-dánské kaligrafické studio, ale i zde uměla najít Anita Hansen Hrubešová příležitost.

„Velké módní domy nás teď oslovují, abychom vytvářeli ručně psané dopisy pro jejich klienty, pozvánky na virtuální fashion show či přání k narozeninám. Chápou, že se musí připomínat jinak, když jsme všichni uzavřeni v našich domovech a nemůžeme přijít do butiku či na přehlídku,“ vypráví.

Ikonické značky jako například Chanel používají pro komunikaci také vlastní font, který musíte coby kaligraf bezchybně ovládnout. Tomu podle Anity Hansen Hrubešové předchází spousta hodin analýzy a tréninku.

„Podmiňujeme si, že jména píšeme tak, jak je dostaneme od klienta, který za ně ručí. Pracujeme ale pro celou Skandinávii, některá příjmení mohou být nezvyklá, vše proto kontroluji ještě sama,“ ujišťuje Hansen Hrubešová.

Cena služeb Copenhagen Calligraphy se pohybuje od zhruba od 1700 korun na hodinu a čas, který tráví psaním vašich pozvánek či osobních vzkazů se odlišuje od jeho délky i techniky, kdy nejnáročnější je psaní speciálním kaligrafickým perem. „Při eventech na obchodě jsme pracovali často s fixem, kde je to rychlejší,“ prozrazuje Anita Hansen Hrubešová.

Momentálně pobývá podnikatelka i s rodinou v Čechách a řídí svůj byznys na dálku. „Právě teď se věnujeme také gravírování šampaňských, parfémů, rtěnek i svíček. Firmy si ho objednávají teď víc proto, aby na ně jejich klienti během pandemie nezapomněli,“ říká Hansen Hrubešová.

Až se život vrátí do normálních kolejí, plánuje Anita Hansen Hrubešová návrat do Kodaně, ale přeje si také spolupracovat s českými firmami. „Jsem tu doma a zdejší kulturu máme moc rádi. Manžel říká, že byl v minulém životě určitě Čech, protože zbožňuje místní kuchyni i humor,“ usmívá se podnikatelka.

Čechy podporuje také prostřednictvím svého byznysu v Dánsku. Pokud Anitě Hansen Hrubešové nedodá klient vlastní papíry, kupuje ho od českých malých firem. „Jsou vyjímečně kvalitní a krásné, takové se nedají ve Skandinávii sehnat,“ říká s pýchou v hlase.

Právě teď je ale před matkou dvou malých dětí ještě jiný projekt, který Anitě Hansen Hrubešové dává velký smysl na osobní rovině. České centrum ve Stockholmu ve spolupráci s univerzitou umění Konstfack ji oslovilo, aby společně vytvořili písanku pro malé i dospělé. „Třeba rodiče a jejich ratolesti natolik zaujme, že se budou chtít věnovat i kaligrafii,“ uzavírá.

Reklama
Reklama