Také máte pocit, že žijeme v době, když najdete aplikaci nebo službu už téměř na všechno? Zvažme třeba následující příklad. Člověk odjíždí z dovolené, do deseti musí zmizet z hotelu a přitom by mohl mít ještě celý volný den. Jenže co s kufry? Uhádli jste stačí vytáhnout z kapsy telefon. Přesně na tenhle problém totiž reaguje portugalský startup Luggit, který nyní vstupuje na český trh, konkrétně do Prahy.

Jednoduše řečeno jde o platformu pro uschování a doručení osobních zavazadel. Službu zajišťují profesionální řidiči, takzvaní keepers, kteří se o zavazadlo v mezičase, kdy si jejich majitel chce užít volného času bez zátěže kufrů, postarají. 

„Turisté, kteří navštíví Prahu a zarezervují si třeba Airbnb, se setkají s několikahodinovým čekáním mezi příjezdem a ubytováním a pak podobně čekají i mezi check outem a odjezdem. Tím ztrácejí drahocenný čas starostí, co se zavazadly, což za ně umíme vyřešit,“ vysvětluje zakladatel Luggitu Ricardo Figueiredo.

Druhý důvod, proč před třemi lety přišel ve svém rodném Portugalsku s touhle službou na trh, pramení z jeho osobní zkušenosti pronajímatele na platformě AirBnb. Jak vzpomíná, neustále musel řešit dotazy hostů, jestli by si v ubytování mohli nechat zavazadla před nebo po check-inu. 

Místo toho tedy vymyslel mobilní aplikaci, přes kterou si člověk může domluvit „keepera“, který kdekoli v zapojeném městě vyzvedne kufry, pohlídá je na potřebnou dobu a pak je doručí na zvolené místo v přesně určený čas. Například tak může vyzvednout kufry při check-outu v hotelu a doveze je rovnou na letiště tak, aby se o ně člověk nemusel celý den starat.

Zavazadla jsou přitom pojištěná a zákazník má přístup k informacím o konkrétním keeperovi a díky zapečetění svého kufru štítkem s QR kódem může přes aplikaci v reálném čase sledovat, kde je. 

Pro hotely a další poskytovatele ubytování je to zároveň možnost, jak si jednak ulehčit práci a jednak z každé zakázky, kterou dohodí Luggitu, dostanou provizi pět procent z ceny. Ta se mění podle toho, kolik zavazadel a jak dlouho má keeper pohlídat, i podle toho, odkud a kam je má doručit.

Průměrná cena pro Prahu je podle Ricarda Figueireda zhruba 28 eur. Samotný obchodní model je pak postavený tak, že sedmdesát procent z částky dostane „keeper“, pět procent poskytovatel ubytování jako provizi a zbytek míří na účet Luggitu. Ten nespolupracuje napřímo s jednotlivými řidiči, ale využívá partnerství například s organizátory zájezdů nebo transferů, kteří mají vlastní řidiče.

Česká metropole je přitom po té rakouské teprve druhým městem mimo Portugalsko, kam Luggit míří. „Vídeň i Praha se podobají z logistického pohledu tomu, co známe z Portugalska, tedy jedno letiště nedaleko centra města. To nám umožňuje praktikovat zkušenosti, které jsme získali v Lisabonu a Portu, a efektivněji škálovat,“ vysvětluje Figueireda a dodává, že časem se chce vydat i do větších a logisticky složitějších metropolí. 

Loni se startup, který krátce po svém vzniku získal investici ve výši 400 tisíc eur od Portugal Ventures, postaral o 2500 zavazadel. Letos jich za první polovinu roku byly bezmála dva tisíce. Loňská čísla, která ještě byla hodně ovlivněná pandemií, chce zakladatel Luggitu letos výrazně překonat a počítá, že příjmy jeho společnosti letos stoupnou čtyřnásobně na necelých sto tisíc eur.