Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Gorillas v potížích

Ještě loni slavily firmy, které bleskově rozvážejí potraviny až domů, velké úspěchy a slibovaly si další pořádný růst. Jenže trend, který nakopla pandemie, teď rychle uvadá s vysokou inflací a s tím, jak lidé začali šetřit. Rychlodovážkové služby se proto musí v Německu hodně otáčet a na trh se blíží vlna konsolidace. Původem berlínský startup Gorillas tak nyní chce údajně koupit jeho konkurent, společnost pocházející z Turecka, Getir.

Oba podniky, stejně tak jako i další firmy ze segmentu rychlých dodávek potravin, bojují s vysokými náklady i dopady inflace na zákazníky, kteří si raději dojdou pro menší nákup sami, než aby platili rozvážkovou službu.

V posledních měsících proto propouštěly a například Gorillas se snaží zákazníky dokonce k nákupu přemluvit i apelem na jejich emoce – v rozesílaných a kontroverzně hodnocených e-mailech prosí své zákazníky, aby si něco objednali a dali tak zaměstnancům firmy možnost si vydělat.

Na německém trhu už přes rok působí i odnož českého Rohlíku pod značkou Knuspr, která se, jak její šéf Erich Čomor zdůrazňuje, ovšem pohybuje v trochu jiném segmentu než například Getir nebo Gorillas, které se soustředí na rychlé menší nákupy, zatímco Knuspr funguje spíš jako služba pro velký rodinný nákup. Čomor je prý ani nepovažuje za svou konkurenci. Místo zvolnění tak Knuspr pokračuje v expanzi a postupně vstupuje do dalších německých měst.  

Zavíráme

Obavy z vlny krachů německých firem se začínají naplňovat. Jen v září bankrot vyhlásilo téměř osm set firem, což je o třetinu víc než v minulém roce. „Počet insolvencí bude v nadcházejících měsících i nadále znatelně stoupat,“ komentoval nejnovější čísla Steffen Müller z Institutu pro hospodářský výzkum (IWH).

Na vině je kromě inflace také tlak na růst mezd, včetně zvýšení minimální mzdy, i úrokových sazeb úvěrů. Ekonomové v IWH očekávají, že počet firemních insolvencí stoupne v říjnu opět o třetinu a v listopadu dokonce o dvě pětiny. 

Kam s nimi?

Poté, co se balkony německých bytů místo květin zaplňují fotovoltaickými panely, se možná soláry objeví i na protihlukových stěnách u dálnic a železnic. Právě ty mají totiž podle nového průzkumu velmi zajímavý potenciál pro výrobu elektřiny ze slunce.

Celkem je protihluková ochrana podél německých železničních tratí, dálnic a silnic dlouhá asi 5800 kilometrů. Pokud by se na všech vhodných plochách instalovaly solární panely, mohly by podle výpočtů tří německých úřadů vyrobit asi 1500 gigawattů elektřiny, což by pokrylo roční spotřebu zhruba 450 tisíc domácností. 

Obecně platí, že ačkoli kvůli energetické krizi v Německu obliba a využití fotovoltaických panelů rychle roste, stále je zde velký potenciál pro jejich další využití. Podle analýzy společnosti EUPD Research by bylo solární systémy možné efektivně využívat na více než deseti milionech německých rodinných domů. Kromě toho jsou tam bytové domy, kancelářské a průmyslové budovy, u kterých se zatím využívá jen asi desetina střešních ploch.

Souboj s Marsem

Koupit si v Německu tyčinku Snickers, krmení pro kočky Whiskas nebo třeba žvýkačky Orbit není jen tak. Mezi potravinářskou firmou Mars, pod kterou právě tyhle a další asi tři stovky různých výrobků patří, a řetězci Edeka, Netto, Rewe a Penny se totiž rozhořela tvrdá cenová válka. Zatímco Mars chce prosadit další růst cen, řetězce na něj přistoupit nechtějí.

Mars proto přestal dodávat své zboží a na pultech obchodů je to už znát. Hlavně s Edekou a Nettem se Mars pře už čtvrt roku, nedávno se pak přidaly dohady i s Rewe a jejím diskontem Penny.

Podle šéfa Rewe se musí spotřebitelé připravit na vyšší ceny, protože hlavně velcí hráči dál zdražují. „Velká část z nich se ale veze na cenové vlně a těží z ní,“ říká nezvykle otevřeně šéf Rewe Lionel Souque s tím, že jeho obchodníci proti tomu bojují. „Mnozí přicházejí a oznamují zvýšení cen o deset procent a říkají, že by to Rewe mělo přenést na zákazníka. To je naprosto nereálné,“ říká Souque. 

Své dodavatele před nadměrnými cenovými požadavky varovala také konkurenční společnost Edeka. „Potraviny se nesmí stát luxusním zbožím,“ řekl šéf firmy Markus Mosa.