Mohlo by se zdát, že s tím, jak se zvyšují tržby e-shopů, musí zákonitě růst i výdělky kamionových firem, jež mají za úkol toto zboží převážet jak směrem od prodejců ke koncovým zákazníkům, tak na trase mezi samotnými výrobci a maloobchodníky. Jenže opak je pravdou.

V posledních letech to mají tuzemští přepravci čím dál těžší, neboť konkurence – zejména té z řad společností pocházejících z Východu – přibývá, což pochopitelně tlačí ceny dolů. Zatímco dříve to byly právě české logistické firmy, které svými přívětivými finančními podmínkami braly kšefty kolegům z Německa a ostatních evropských zemí, dnes na poli mezinárodní nákladní dopravy udávají tempo jiné státy. A čeští kamioňáci jako by se z evropských silnic a dálnic vypařili.

Samozřejmě, toto konstatování je myšleno s drobnou nadsázkou, ale přesto na něm něco pravdy bude. Dokládají to ostatně i čísla Českého statistického úřadu.

Během posledních pěti let se objem zboží přepravovaného českými kamiony v zahraničí neustále smršťuje. Zatímco ještě v roce 2015 stihly rozvézt téměř 64 tisíc tun, během následujících 12 měsíců to bylo tisíc už jen padesát. Před třemi lety se jednalo o něco málo přes 41 tisíc, kdežto v roce 2018 necelých čtyřiatřicet.

A co se týče loňska, během něj dosáhly tuzemské spediční firmy nejhoršího výsledku od roku 1998, neboť celkový objem přepraveného zboží činil pouhých 29 tisíc tun.

Také další ukazatel hovoří poměrně jasně. Ještě před pěti lety najezdili čeští kamioňáci po Evropě přes 37 531 milionů tunokilometrů. Loni to bylo téměř o 63 procent méně, jelikož jejich místo zaujali kolegové z Polska, Rumunska a Bulharska.

Vzhledem k výše zmíněným okolnostem jsou tuzemské přepravní společnosti nuceny čím dál častěji spoléhat především na dopravu vnitrostátní. Z ní je – alespoň prozatím – žádní zahraniční konkurenti nevyšoupli. Přepravní výkony měřené právě pomocí oněch tunokilometrů v posledních letech rostly, nebo se přinejmenším nesnižovaly. Jenže pak přišel covid-19. A od té doby už nic není jako dřív.

Během druhého čtvrtletí přišla naše firma zhruba o 16 procent zakázek.

Přesný dopad současné koronakrize na byznys spedičních firem bude znám až s odstupem, již nyní je ale jisté, že pro řadu z nich bylo, je a bude období těchto měsíců opravdovou zkouškou ohněm.  

„Během druhého čtvrtletí přišla naše firma zhruba o 16 procent zakázek,“ přiblížila Forbesu jednatelka společnosti Flex logistik Vlasta Valentová. „V této době objednávali naši zákazníci ze zahraničí mnohem méně přeprav, protože většina z nich měla buď úplně zavřeno, nebo velmi omezený provoz. Týkalo se to zejména Velké Británie, Itálie, Francie, Německa a dalších států,“ vyjmenovala.

Konkrétní údaje za měsíce duben až červen sice Český statistický úřad ještě nezveřejnil, i na základě prvního letošního kvartálu, který je co do objemu přepraveného zboží meziročně přibližně o osm procent slabší, je nicméně patrné, že letos čeká silniční kamionovou dopravu pořádně velký sešup. Tím spíš, když ve sledovaném období koronavirová pandemie teprve začala nabírat na síle.

Doslova alarmující situace převládá u té části dopravců, již se specializují na zakázky z automobilového průmyslu. Ten se podle nejnovějších čísel v období od ledna od července jen v rámci tuzemské ekonomiky meziročně propadl o 29,7 procenta. A podobný pokles (tedy zhruba třetinový) co do počtu zakázek hlásí i inkriminovaní přepravci, jak sdělil ČTK mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix s tím, že samotné tržby klesly během jara přibližně na polovinu.      

Jak tedy ze současné krize ven? Inu, taková cesta se i v případě ostřílených kamioňáků hledá dost těžko. Pravidlo číslo jedna zní: přizpůsobit se. Alespoň tam, kde to jde. Pokud chtěly spediční firmy přežít – a že řadě z nich se to, jak Valentová podotýká, nepovedlo – musely na nastalou situaci bleskurychle zareagovat a pozměnit vlastní klientelu.

„Začali se na nás obracet se svými požadavky úplně noví zákazníci, a to většinou z Česka, kteří naopak nemohli sehnat dopravce ochotné zboží do zahraničí přepravit. Jezdilo se tedy více pro české zákazníky, ale hlavně do zahraničí. Konkurence z Východu nás v této době neohrožovala,“ poodhalila jednatelka Flex logistik alespoň jednu z mála světlejších stránek současné koronavirové krize.

Žádné potíže na hranicích její řidiči aktuálně nepociťují, otázkou každopádně je, jak dlouho takový stav ještě potrvá. Sama Valentová si v tomto ohledu příliš velké naděje nedělá. Co však ji a její kolegy znepokojuje daleko víc, je skutečnost, že vidina lepších zítřků je nadále v nedohlednu.

„Máme obavy, jak se bude situace vyvíjet dál, protože zatím nepociťujeme moc velké zlepšení. Zakázek je pořád málo a v zahraničí pracuje hodně našich kolegů (zákazníků) stále z domova. A to není úplně ono,“ uzavírá.