skip to main content
Byznys

Vodík, nebo elektřina? Společnost Nikola staví továrnu na vodíkové kamiony za 600 milionů dolarů

3 minuty čtení

Americký startup Nikola Motor nepolevuje ve svém úsilí o revoluční změny trhu těžkých nákladních vozidel a poblíž Phoenixu zahájil výstavbu svého prvního výrobního závodu. Již příští rok by měla být spuštěna výroba tahačů poháněných bateriemi a v roce 2023 by z pásů měly sjet první futuristické kolosy poháněné vodíkovými palivovými články.

První etapa výstavby továrny za 600 milionů dolarů o rozloze 430 akrů v Coolidgi v Arizoně, přibližně hodinu jízdy od Phoenixu na okraji Sonorské pouště, by měla být dokončena již koncem příštího roku spuštěním výroby elektrického Nikola Tre, tahače pro přepravu nákladu na kratší vzdálenosti do 480 kilometrů.

Výroba tahačů poháněných elektrobaterií doplněnou pohonem na vodík, určených pro delší vzdálenosti, by měla být spuštěna o dva roky později. Po dokončení by měl mít závod 90 tisíc metrů čtverečních a jeho kapacita je při dvou směnách plánována na 35 tisíc nákladních vozidel s nulovými emisemi.

„Je úžasné sledovat, jak se společnosti Nikola finančně daří, jak plníme naše výrobní plány a jak daleko jsme technologicky,“ řekl zakladatel a výkonný ředitel Trevor Milton novinářům před položením základního kamene. „To byla ta nejčastější otázka, na kterou se nás lidé ptali: Kdy budete mít vlastní závod na výrobu svých trucků? Teď už se na tom pracuje.“

Reklama

Zahájení výstavby továrny přichází bezprostředně po rychlém červnovém zápisu na Nasdaq prostřednictvím fúze s SPV VectoIQ (účelově založenou společností), která dramaticky vylepšila stav volné hotovosti startupu.

Podle vyjádření CEO Marka Russella nebude společnost v nejbližších letech generovat žádné relevantní příjmy, bude mít však k dispozici 900 milionů dolarů z fúze a zpětného odkupu warrantů (finančních derivátů).

Nikola je na špici úsilí společností Hyundai Motor, Toyota, Daimler a Volvo Trucks komercializovat vodíkové palivo pro těžká nákladní vozidla. Produkce vodíku je jedním z možných způsobů skladování přebytečné energie z obnovitelných zdrojů. Díky jeho potenciálu pro snižování emisí skleníkových plynů do výzkumu využití vodíku aktivně investují rovněž EU, Kalifornie a Jižní Korea.

Nikola plánuje konkurovat Tesle na trhu s nákladními automobily poháněnými bateriemi a domnívá se, že může překonat společnost Elona Muska s tahači určenými na delší vzdálenosti, jejichž palivo bude možno doplňovat stejně rychle jako u naftových kamionů.

Čerpací stanice na vodík | Foto Forbes.com

Využívání elektřiny k přímému nabíjení baterie je sice efektivnější než k výrobě vodíku, který je následně přeměňován na elektřinu, na druhou stranu se náklady na elektrickou energii různí, a proto budou pravděpodobně náklady na energie z baterií pro tahače vyšší než náklady na využívání vodíku, prohlásil Milton.

„Jsme všichni velcí příznivci baterií,“ říká. „Stejně tak milujeme vodíkový pohon, ale je ještě potřeba srovnat jeho náklady s elektropohonem.“

Reklama

Vodíkové palivové články produkující elektřinu prostřednictvím katalytického slučování vodíku a kyslíku za použití hi-tech plastových a kovových membrán testují výrobci automobilů již od 90. let minulého století.

Přestože náklady na jednotlivé komponenty poháněcích mechanismů a palivové nádrže v posledním desetiletí neustále klesaly, hledání levnějších způsobů výroby vodíku z vody a obnovitelné energie namísto zemního plynu (primárního zdroje průmyslového vodíku) se nedařilo.

Milton tvrdí, že nové technologie zjednodušily získávání vodíku pomocí elektrolýzy a zároveň s nárůstem přebytečné sluneční a větrné energie v Kalifornii a jihozápadních státech umožnily, že Nikola bude schopen dodávat vodíkové palivo pro nákladní automobily levněji než naftu a bez znečišťujících výfukových plynů.

Nová továrna v Coolidgi bude vyrábět baterie pro své nákladní vozy, subdodávku energetických modulů palivových článků budou zajišťovat partneři, jako je Bosch, uvedl Milton. Výroba tahačů Nikola bude ještě před otevřením nové americké továrny zahájena ve spolupráci s CNH/Iveco již v roce 2021 v Německu, odkud budou vozy exportovány.

Společnost Nikola také navrhla nový model pick-upu Badger, poháněný palivem a baterií, který by měl být vyráběn dosud nejmenovaným výrobcem automobilů.

Společnost Nikola oznámila, že se jí již podařilo získat první objednávky v celkové hodnotě 10 miliard dolarů. Největší objednávka dorazila od firmy Anheuser-Busch na 800 nízkoemisních nákladních vozidel. Ta bude Nikola firmě pronajímat po dobu jejich životnosti a zavázal se rovněž k dodávkám vodíkového paliva.

Vyrábět se v Arizoně začne v roce 2021. | Foto Forbes.com

Nikola odhaduje, že jeho tržby již v roce 2021 dosáhnou 150 milionů dolarů a do roku 2024 se zvýší až na 3,2 miliardy dolarů. Do roku 2024 očekává, že prodá nebo pronajme 7 tisíc bateriových jednotek a 5 tisíc tahačů s vodíkovým pohonem.

Nikola před svým přijetím k obchodování na Nasdaqu ve zprávě pro americkou komisi kontroly cenných papírů (SEC) naznačil, že bude muset „navýšit kapitál o dalších 700 milionů dolarů začátkem roku 2022“. Dále očekává, že se v roce 2023 a 2024 pravděpodobně dále zadluží o 500 milionů dolarů.

Výdaje na vodíkové čerpací stanice, z nichž bude každá produkovat osm tun paliva denně z obnovitelné elektřiny, vyjdou firmu v tomto období téměř na miliardu dolarů.

Akcie společnosti od svého vstupu na burzu mírně poklesly na aktuální cenu 32,23 USD. V rámci IPO se Milton stal dolarovým miliardářem. Forbes jeho majetek odhaduje na základě podílu ve firmě zhruba na 3,7 miliardy dolarů.

Reklama
Reklama