Krátící se doba, kdy pořád ještě stojí v čele Škody Auto, je pro Thomase Schäfera hektická. Od dubna je členem představenstva koncernu Volkswagen a zároveň řídí mladoboleslavskou automobilku do konce června.

Vysoký Němec, který ale za domov považuje Jihoafrickou republiku, původně plánoval, že v tomto přechodném období bude trávit tři dny ve Wolfsburgu a dva dny v Mladé Boleslavi. Jenže Německo nakonec dostalo kvůli objemu práce na německé centrále přednost. 

„V pondělí se koná zasedání představenstva značky ve Wolfsburgu a v úterý zasedání představenstva skupiny. Od pondělí do čtvrtka jsem proto ve Wolfsburgu. Abych mohl být jednou týdně s kolegy v Mladé Boleslavi, zasedání představenstva Škody Auto jsme přesunuli na pátek. Víkendy tak trávím čtením podkladů,“ popsal své poslední týdny v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche.

Schäfer z jedné z nejsledovanějších pracovních pozic v Česku odejde po necelých dvou letech, což je ve světě vývoje a výroby aut velmi krátká doba. Co po sobě zanechá?

Škodovka se během jeho řízení stala v rámci koncernu značkou, která má odpovědnost za rostoucí trhy, jako je Indie nebo severní Afrika. Schäferovi se také podařilo prosadit, aby se česká auta víc odlišovala od koncernových konkurentů, především Volkswagenu. Jak cenou, tak svým image.

„Značka Škoda má mimořádně silné hodnoty. Když jsem přijel, cítil jsem, že je třeba je znovu silněji zdůraznit. Tím, na jaké zákazníky je zaměřena, nepotřebuje kůži a pozlátka všude možně,“ vysvětlil Schäfer.

Automobilka proto například ubrala v široké nabídce individuálních doplňků – pro octavii bylo k dispozici šestnáct variant volantů. „Naši zákazníci to vůbec nepotřebovali. Proto když jsem nastoupil, řekl jsem týmu, abychom všechno znovu zjednodušili a znovu se stali přeborníkem koncernu z pohledu nákladů. A to se nám podařilo docela dobře,“ pochvaluje si odcházející šéf.

Schäfer také neopouští naděje Škodovky ani českého státu, že právě Česká republika by se mohla stát jednou ze zemí, kde německý koncern postaví jednu ze svých šesti evropských továren na výrobu autobaterií. „Samozřejmě o ni bojujeme. Dali jsme veškerou energii do toho, abychom ji získali,“ potvrzuje šéf Škodovky, přičemž ale dodává, že stejné ambice mají i Polsko, Maďarsko a další země.

Ve vzduchu je i vznik nové továrny v Egyptě.

Takzvaná gigafactory zároveň není jediná nová továrna, o níž se v rozhovoru zmiňuje. Vzhledem k tomu, že automobilka během Schäferova působení dostala od koncernu na starost rozvíjející se trhy, ve vzduchu je i vznik nové továrny v Egyptě. V ní by se s největší pravděpodobností skládaly nové vozy, vybavené motorem nebo převodovkou vyrobenými v jiné zemi, většinou v Česku.

V egyptskou budoucnost z pohledu rozvoje motorismu Schäfer dlouhodobě věří. „Egyptský premiér tento měsíc oznámí tamní automobilovou politiku, kterou jsme iniciovali a opakovaně k ní vyzývali. Nyní můžeme udělat další krok a promluvit si o možných investicích,“ konstatoval Schäfer.

Aktuálně silnější téma je ale samozřejmě výroba pro už zavedené trhy. Loni se kvůli pandemii a nedostatku dílů vyrobilo o 280 tisíc aut méně, než kolik by se dalo zvládnout. Z linek jich tak sjelo jen 879 tisíc. A nijak zářná nejsou ani letošní čísla.

Vydání Forbesu Zázrak

Zatímco šéf odborářů Jaroslav Povšík bude cokoli nad 800 tisíc považovat za skvělý výsledek, Schäfer je o něco optimističtější.

„Pokud nám nespadne nebe na hlavu, měli bychom být o něco výše než loni,“ odhaduje i s ohledem na to, že například situace související s dodávkami čipů je už stabilnější.

Navíc se podařilo z větší části nahradit výpadek dodávek kabelových svazků z Ukrajiny. Otázkou ale zůstává, jak se bude vyvíjet covidová pandemie a situace v Rusku, které Škoda Auto kvůli válce opustila.

Schäfer se ve spojení se Škodovkou dotkl i elektromobility. Neočekává přitom, že by automobilka nějak vybočovala ze strategie koncernu, jehož vedení počítá s tím, že v roce 2025 bude zákazníkům dodávat přibližně dvacet procent čistě elektrických aut ročně. 

„Pokud jde o plně elektrické vozy, rozhodně věřím, že i Škoda bude mít v roce 2025 podíl elektromobilů na celkovém objemu kolem dvaceti procent,“ uvedl Thomas Schäfer. Zároveň zdůraznil, že česká automobilka i s nástupem elektromobility a digitalizace zůstane v duchu svého hesla Simply Clever.

„Musíme slavnou škrabku na led ve víčku palivové nádrže přenést do digitální sféry. Je to samozřejmě velká výzva, ale výrazně jsme se v tom zlepšili a teď vyvíjíme software stejně jako nové přední nápravy. Chytré nápady nemusí souviset jen s podvozkem. Pokud však již dlouho stavíte automobily, tyto cenné zkušenosti vám pomohou i v novém světě mobility,“ uzavřel odcházející šéf přesvědčeně.