Největší firma v Česku bude mít od července nového šéfa. Škoda Auto potvrdila informace z minulého týdne, že se jím stane Němec Klaus Zellmer. Do automobilky však nastoupí v extrémně turbulentní době, která otřásá nejen Škodovkou, ale i celým automobilovým trhem.

Vybrali jsme pět velkých výzev, s nimiž se Klaus Zellmer bude muset vypořádat.

1. Ustálit výrobu

Tenhle úkol až tak neleží na Klausi Zellmerovi. On sám si určitě přeje, aby se problémy s výrobou zabývat nemusel. Pravděpodobnost, že mu to vyjde, ale moc velká není. Škodováci totiž hroutící se výrobu řeší už skoro dva roky a komplikace nemizí. Výsledek je ten, že Škodovka loni vyrobila o 280 tisíc aut méně, než by za normální situace mohla. Z linek tak sjelo jen 878 900 vozů.

Nejdřív za tím byl covid-19, a pak přišla rána, kterou nikdo nečekal – po celém světě došly čipy, bez kterých si dnes v autě nestáhnete ani okénko. Když už se čipový hladomor s příchodem nového roku začal zlepšovat, Rusové na Ukrajině rozpoutali válku a automobilka zůstala bez kabelových svazků. A aby toho nebylo málo, v Boleslavi shořela hala firmy, která dodává dveřní výplně do Škody Octavia.

Zatímco bez čipů nebo kompletních dveří se dá auto vyrobit téměř celé s tím, že se odstaví a jen se čeká, až potřebný díl přijde, bez vysokonapěťových kabelových svazků se výroba ani nerozjede. V půlce března tak Škoda Auto měla na odstavných parkovištích dvacet tisíc nedodělaných aut. Ještě víc pak bolí ztráta tisícovek kusů Škody Enyaq, které se vyrábět nezačaly. A podle aktuálních zpráv z automobilky to nebude jiné ani během několika následujících týdnů.

2. Zachránit prodeje v Číně

Před třemi lety česká automobilka v Číně prodala 341 tisíc aut ročně, což z říše středu udělalo největší škodovácký trh. V roce 2020 už to ale byla polovina a loni jen 71 tisíc aut. Ve vzduchu se tak objevovala otázka, jestli to mladoboleslavská automobilka nevzdá a zemi se silnou domácí konkurencí raději úplně neopustí. V prémiovější třídě by ji snadno mohlo nahradit Audi, v kategorii levnějších vozů Volkswagen.

To na nedávné výroční konferenci ale vyloučil Martin Jahn, který je ve Škodě Auto odpovědný za obchod a marketing. „Neplánujeme odejít z nějakého trhu. Máme tam naopak v plánu uvést nové modely,“ řekl Jahn, jemuž na východním trhu záleží zřejmě i proto, že v Číně strávil velkou část kariéry. Jestli tenhle plán vydrží i pod Klausem Zellmerem, zůstává otázkou.

3. Představit nový design škodovek

Odcházející šéf Thomas Schäfer na konci března ohlásil, že Škoda Auto připravuje změnu designu svých aut. „Nové škodovky budou krásné, ale budou odlišné a přinesou novou úroveň mobility,“ doplnil ho Martin Jahn. O radikální změnu však nejspíš nepůjde. To by na konzervativní značku bylo příliš riskantní. Na novém nejvyšším muži Škody Auto ale každopádně bude, aby zákazníci novou podobu škodovek přijali.

Je možné, že prvním autem, kde už budou vidět prvky designu pojmenovaného „Modern Solid“, bude nová Škoda Superb, jedna z nejočekávanějších novinek příští roku a první auto, které Klaus Zellmer bude uvádět.

Superb se ale vůbec poprvé nebude vyrábět v Česku. Jeho výroba se společně s dvojčetem v podobě Volkswagenu Passat přesune na Slovensko. Škodováci to brali jako prohru, ale faktem je, že vývoj obou aut proběhne u nás. 

4. Přejít na elektromobilitu

Superb bude zřejmě jedno z posledních, ne-li úplně poslední, škodováckých aut, které se obejde bez dobíjení ze zásuvky. Klaus Zellmer firmu dál povede vytyčenou firemní strategií Next Level, která počítá s tím, že do konce desetiletí přibydou tři nové elektromobily, které budou menší a levnější než Škoda Enyaq. Jedním z nich bude i Octavia.

Kromě toho automobilka plánuje, že se do roku 2030 stane jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě a padesát až sedmdesát procent prodejů mají obstarat právě elektromobily. Další z cílů mluví o tom, že by se česká značka měla stát vedoucí evropskou značkou v Indii a severní Africe. Ještě nedávno ve stejném duchu její vedení mluvilo i o Rusku…

5. Ustát problémy v Rusku

V Rusku Škoda Auto loni prodala desetinu produkce a o tamějším trhu před rokem mluvila jako o „trhu budoucnosti“. Jak velký omyl to byl, se ukazuje v přímém přenosu. Prodeje stojí a stejně stojí i výroba ve dvou tamních továrnách, kde vznikaly škodovky pro Rusko, ale i okolní země. Reálně navíc hrozí i to, že veškeré investice Volkswagenu Rusové zestátní.

V každém případě bude celý koncern včetně Škody Auto své další působení v Rusku řešit ještě dlouhé měsíce a Klaus Zellmer toho bude součástí. Ať už se bude snažit vyčíslit obří ztráty poté, co Volkswagen tenhle trh ztratí, nebo přesvědčit Rusy, aby si koncernová auta, jejichž cena pro ně nejspíš výrazně vzroste, zase začali kupovat. Jaká varianta nastane, dnes neví nikdo.