Influenceři si letos přijdou na rekordní sumu peněz. Kde se ale bere jejich vliv? Jak přišly značky na to, že se jim vyplatí? A proč všichni tolik bažíme po nesmyslech, které propagují?

90. léta 19. století

Rakouský psycholog Sigmund Freud vytváří psychoanalýzu. Odhaluje primitivní a agresivní síly ukryté v mysli všech lidí – síly, které rozhodují o jejich jednání, a přitom jsou jejich vědomí neznámé.

O mnoho let později pak Freud ve spisu Nespokojenost v kultuře dochází k závěru, že lidská civilizace není vyjádřením lidského vývoje, ale je vytvořena proto, aby ty animální impulzy lidských bytostí udržela pod pokličkou.

Lidé nemohou být sami sebou, sežrali by se zaživa – vždy musí být ovládáni. Otázka za miliardu dolarů zní: kdo je bude ovládat a jak?

20. léta 20. století

Newyorské banky financují vznik prvních obchodních domů. Začíná boom konzumerismu a hledá se způsob, jak lidi přimět toužit po věcech, které nepotřebují. Ten způsob najde Edward Bernays: synovec Sigmunda Freuda, který vezme jeho teorie a využije je k manipulování mas tím, že propojí spotřební zboží s podvědomými touhami zákazníků.

Když si Bernayse najme vydavatel Hearst, aby udělal z jeho ženských magazínů typu Cosmopolitanu hit, vytváří Bernays články, které propojují animální touhy konzumentů s produkty jeho klientů provázané s celebritami (např. herečkou Clarou Bow).

Iracionální, leč rentabilní rovnice „mám touhu být celebrita = utratím peníze za to, za co ona peníze dostává“ buduje první komerční influencery.

31. března 1929

Sufražetky na americkém velikonočním průvodu Easter Sunday Parade budí skandál tím, že si na veřejnosti zapálí cigarety. Zpráva o cigaretách jako „pochodních svobody“ obletí zemi a vede k tomu, že emancipované ženy začnou hrdě nakupovat cigarety.

Celé je to ovšem mistrovský kousek Bernayse – to on dostal od klienta v tabákovém průmyslu zakázku, aby zvýšil prodej cigaret tím, že je naučí kupovat ženy. A tak se obrátil na psychoanalýzu, našel cigaretu jako „symbol záviděného penisu“, najal si sufražetky a do tisku protlačil spojení „pochodně svobody“.

Forbes Digital Premium